וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ישראל לא מעניינת את ביידן וכדאי שתתרגל למעמדה החדש

אבי בלום

20.5.2021 / 9:02

הנשיא האמריקני מוביל את פרויקט החיסונים המדהים מפני הקורונה ואדיש לנעשה במזרח התיכון. האיתות ברור: כך נראה ממשל שמתייחס לבת הברית החשובה כאל מדינה שאיבדה את השפעתה הייחודית, לטוב ולרע. ישראל צריכה להתעורר ולהבין את מקומה החדש בוושינגטון

נשיא ארה"ב הנבחר, ג'ו ביידן מקבל את המנה השנייה של החיסון לנגיף הקורונה בבית החולים בלוויו, דלאוור, ניו יורק 11 בינואר 2021. רויטרס
השיא ביידן מקבל חיסון לקורונה, ינואר 2021/רויטרס

עזבו אתכם מכותרות ישראליות על לחצים בלתי פוסקים של הממשל אמריקאי לסיום הקרבות. אם האינטרס הישראלי הרב ערוצי - במישור הביטחוני והפוליטי - יוביל להפסקת אש, זה מה שיקרה, אך מי שבונה על התערבות הנשיא האמריקאי וכפיית הסדר בין ישראל לחמאס, מוזמן להחליף דיסקט. היה לא תהיה.

ביידן לבטח אינו טראמפ, אך גם אובמה הוא לא. החיסולים מהמזרח התיכון - אאוט. החיסונים - אין. "שים לב מה מעניין את הציבור פה", אמר לי גורם במשלחת הישראלית באו"ם, "בראש ובראשונה - סיום משבר הקורונה. ביידן שינה את השיח המזלזל של טראמפ ותפס את השור בקרניו. בכל פינת רחוב אפשר להיבדק ולהתחסן, בלי הזמנת תור מראש ובלי צורך בביטוח בריאות".

השינוי התודעתי-מעשי מתעלה אף על מבצע החיסונים הישראלי. בדיקות מתבצעות כאן חינם אין כסף, לא רק לאזרחים אלא גם לתיירים - כולל ישראלים הנאלצים לבצע בדיקה יומיומית בתקווה לטיסת חילוץ מיוחלת שמתמהמהת מלבוא - כמו הפסקת האש בעזה. ישראלי החפץ להיבדק כדי לצאת מישראל צריך לשלם טבין ותקילין על בדיקת פי.סי.אר. ישראלי המעוניין לשוב - יכול לבצע את הבדיקה במימון הממשל, ולקבל את התוצאות מהר יותר ובדרך נוחה בהרבה.

את המסע המפרך באפליקציית הרמזור הקורסת של משרד הבריאות הישראלי האנרכיסטי, מחליף פה מסלול מהיר שמאפשר לכל המעוניין להיבדק ולקבל את התוצאה ישירות למייל - בו ביום. הזכיינית שמבצעת את התהליך היא לא הזרוע הביצועית הבירוקרטית של הממשלה שעושה את הסטאז' של השמת שירותי דיגיטציה על האזרח - כמו משרד הבריאות הישראלי - אלא חברת טכנולוגיה שזכתה במכרז, ובזה מומחיותה.

נשיא ארה"ב ג'ו ביידן משוחח עם חיילים במרכז לחיסוני קורונה ביוסטון, טקסס, 26 בפברואר 2021. רויטרס
הנשיא ביידן משוחח עם חיילים במרכז לחיסוני קורונה ביוסטון, טקסס, 26 בפברואר 2021/רויטרס

כשהממשל האמריקאי מחליט להפוך נושא לפרויקט דגל ולהשקיע בו את כל המשאבים, דבר לא עומד בדרכו ולא משתווה ליכולותיו. החרדים בארץ ובחו"ל היו גדולי מעריציו של הנשיא טראמפ, שניים רק למפגיני הקפיטול, אבל צריך להודות שבכל מה שנוגע להתייחסות לקורונה, ביידן הצליח בגדול היכן שטראמפ כשל בענק. השיח והתודעה שונו לחלוטין - מיהירות בממשל טראמפ לזהירות בממשל ביידן. וגם למהירות ויעילות הליך החיסונים. בלי קופות חולים ובלי ברל כצנלסון. בלי לומר תודה לעומד בראש המדינה לפני ואחרי, בוקר וערב, אלא כזכות אזרחית אלמנטרית.

"גם במה שנוגע לדברים שמתרחשים מחוץ לגבולות ארצות הברית, מה שמעניין פה זה אך ורק מה שנוגע לאינטרס האמריקאי כמו סיום הנוכחות הצבאית באפגניסטן", הסביר לי חבר המשלחת באו"ם. בסדר העולמי החדש הזה, ישראל צריכה להתרגל למעמדה, כבן יקיר שסרח והפך לבן חורג.

ביידן שוחח עם נתניהו מספר פעמים מאז פרוץ המשבר - ותמיד אחרי בקשות חוזרות ונשנות מהצד הישראלי. השגריר באו"ם ובוושינגטון גלעד ארדן שמודע להלכי הרוח של הפלגים העוינים במפלגה הדמוקרטית מדבר על כך שביידן הפתיע לטובה. "הזהירו אותנו מהשפעת הסנאטורים המתנגדים לישראל, אבל ביידן הפתיע לטובה, מנע שלוש פעמים החלטות לעומתיות במועצת הביטחון של האו"ם והעניק גיבוי לישראל", אמר ארדן לקראת ההצבעה בעצרת האו"ם בחמישי.

ארדן בחר להתעלם מהגיבוי החלקי שהוענק בתחילה - אליו התייחס טראמפ כשסנט בביידן בראשית המערכה - וכך גם משתי ההודעות ששיגר הבית הלבן לאחר שתי השיחות האחרונות עם ראש הממשלה, שהתמקדו מפורשות בדרישה לקידום הפסקת אש והפחתת עוצמת המתקפות בעזה. הגיבוי הרפה בראשית המערכה לא הפתיע, וכך גם הגינוי המשתמע בסופה. כך נראה ממשל שמתייחס לבת הברית החשובה במזרח התיכון כאל מדינה שאיבדה את השפעתה הייחודית, לטוב ולרע. לגיבוי ולגינוי. לנתניהו נוח לשחק עם הכותרות כמו בימים הטובים - בהם השפיע על השיח הפוליטי האמריקאי.

ג'ו ביידן בנימין נתניהו. AP
ביידן ונתניהו/AP

הכותרות שמתפרסמות אחרי כל שיחה בת דקותיים בין ראש ממשלת ישראל לבין הנשיא האמריקאי, מודלפות כמובן מהצד הישראלי המופגז. כאשר נוח לנתניהו להמשיך במבצע - הדגש ניתן על הגיבוי. כשמתחיל להתגבש הרצון להתקפל ולסיים - כפי שנוכחנו מאמצע השבוע - ההדלפות עוסקות גם בגינוי ומתארות את האשראי שהולך ואוזל, כדי להסביר את הצורך הישראלי לסיים.

בממשל טראמפ, ההדלפות הסדרתיות מהשיחות שיקפו נאמנה את הלך הרוח וזכו לגיבוי פומבי מהבית הלבן. בממשל אובמה, ההדלפות עוררו רוגז וחוללו תגובת נגד. בממשל ביידן לעומת זאת, שומרים על זכות השתיקה - ואין לך סיטואציה מדינית גרועה יותר מממשל שאיבד עניין ואפילו לא מתרגז מהפרובוקציה.

את הכותרות על שיח אמריקאי-מצרי ודחיפה בכיוון של הפסקת אש - צריך לקחת בפרופורציה. הן נכונות ברמה העובדתית אך רחוקות מלתאר את הסיפור כולו. "רמת הדרג שפועל בעניין, נמוכה מכל מה שהתרגלנו אליו בעבר ברגעים כאלה", הסביר הגורם במשלחת. "גם כשאנחנו מופגזים בטילים, אנחנו פשוט כבר לא מעניינים ונראה שהנשיא עצמו מעדיף להקדיש לנושא את מינימום הזמן הנדרש. לפעמים בתחושה שלי, אני מרגיש שבישראל - עדיין לא מפנימים את המציאות החדשה והקשה".

אבי בלום הוא משפטן ופובליציסט
הטור המלא מתפרסם בסוף השבוע הזה בשבועון "משפחה"

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully