וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ביידן לנתניהו: תומך בהפסקת אש בעזה, רה"מ: נחושים להשלים את המבצע

עודכן לאחרונה: 18.5.2021 / 12:56

בשיחה שלישית בין המנהיגים מאז תחילת מבצע "שומר החומות", נשיא ארה"ב הביע לראשונה תמיכה בהפסקת הלחימה ברצועה, אך נמנע מלהציב זאת כדרישה. ביידן אמר כי לישראל זכות להגן על עצמה, אך הדגיש כי עליה להימנע מפגיעה באזרחים. נתניהו: "נחוש להשיב את הביטחון לאזרחינו"

בווידאו: דוברת הלבן על הדיפלומטיה השקטה שנוקטת ארה"ב כדי להביא לסיום העימות בין ישראל לעזה/צילום: רויטרס, עריכה: אסף דרורי

נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן שוחח הלילה (שלישי) עם ראש הממשלה, בנימין נתניהו, בפעם השלישית מאז החל מבצע "שומר החומות" ברצועת עזה. ביידן הדגיש בפני נתניהו כי הוא תומך בהפסקת אש בעזה ודן עם נתניהו במגעים עם מצרים בעניין זה. הוא בירך על המאמצים להפסיק את העימותים בין יהודים וערבים ברחבי הארץ, והביע תקווה כי השקט ישוב לירושלים.

זאת הפעם הראשונה מתחילת המבצע בה אמר ביידן כי הוא תומך בהפסקת אש, אך הוא נמנע מלהציב דרישה מפורשת לסיום הלחימה. שעות קודם לכן, בלמה ארצות הברית בפעם השלישית הצהרה של מועצת הביטחון של האו"ם הקוראת להפסקת אש.

נשיא ארצות הברית הוסיף כי הוא רוצה שישראל תעשה כל מאמץ אפשרי להימנע מפגיעה באזרחים בעזה. עד כה, לא הראה ביידן סימנים להגברת הלחץ הציבורי על ישראל, למרות קריאות מצדם של חלק מחברי המפלגה הדמוקרטית להגברת המעורבות לסיום הלחימה שבה נהרגו עשרה ישראלים וכ-200 פלסטינים, בהם עשרות פעילי חמאס והג'יהאד האסלאמי, בנוסף לעשרות ילדים ונשים.

נתניהו השיב לביידן כי הוא "נחוש להשלים את מטרת המבצע, ולהשיב את הביטחון לאזרחי ישראל". בנוסף לכך, הודה ראש הממשלה לנשיא על "תמיכתו העקבית בזכות של ישראל להגן על עצמה".

נשיא ארה"ב ג'ו ביידן בתדרוך בבית לבן, 17 במאי 2021. רויטרס
הפעם הראשונה בה עשה שימוש במונח "הפסקת אש" מתחילת הלחימה. ביידן/רויטרס

הקריאה להימנע מפגיעת חפים מפשע מגיעה לאחר שאמש אמר שר החוץ של ארצות הברית, אנתוני בלינקן, כי ישראל לא הציגה שום הוכחות לכך שחמאס פעל ממגדל התקשורת שתקפה ברצועת עזה ביום שבת האחרון. בלינקן אמר כי הוא ביקש מישראל הצדקות למיטוט רב-הקומות, שלטענת צה"ל שימש את הארגון כמטה מודיעין. במבנה פעלו כלי תקשורת זרים, בראשם סוכנות הידיעות אי-פי ורשת אל-ג'זירה.

אתמול טען ראש הממשלה, בנימין נתניהו, כי המבנה היה "מטרה לגיטימית לחלוטין" ואמר לרשת CBS כי ישראל העבירה לארצות הברית הוכחות לפעילות טרור דרך ערוצי המודיעין. אולם, בלינקן אמר היום: "לא ראיתי מידע שכזה".

בלינקן אמר את הדברים במסיבת עיתונאים בדנמרק, במקביל ללחץ הגובר על ממשל ביידן לפעול להפסקת אש בין ישראל לחמאס, עם תחילת השבוע השני של מבצע "שומר החומות". בראשון התכנסו מועצת הביטחון של האו"ם ושרי חוץ של מדינות מוסלמיות לדיוני חירום על הלחימה בעזה.

התייעצות ביטחונית של ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הביטחון בני גנץ בקריה בתל אביב, 17 במאי 2021. טל עוז, משרד הביטחון, אתר רשמי
התייעצות ביטחונית בקריה, אתמול/אתר רשמי, טל עוז, משרד הביטחון

בשבת הביע ביידן דאגה בפני נתניהו בשיחתם מפגיעה באזרחים בלתי מעורבים לאחר הפצצת מגדל אל-ג'לא. הוא הבהיר כי יש לוודא שעיתונאים זוכים להגנה.

מהבית הלבן נמסר כי ביידן הבהיר את התמיכה האמריקנית בזכותה של ישראל להגנה עצמית, וגינה את ירי הרקטות מעזה. עם זאת, הוא ציין בפני נתניהו כי בעימות הנוכחי היתה פגיעה באזרחים ישראלים ופלסטינים - כולל בילדים. הוא עוד הביע את דאגתו לגבי האלימות בין יהודים לערבים בתוך ישראל, ועודד את נתניהו לנקוט בצעדים כדי להעמיד לדין את הגורמים הקיצוניים ולהחזיר את הרגיעה על כנה.

כוחות ההצלה ברצועת עזה, 17.5.21. רויטרס
כוחות ההצלה בעזה לאחר תקיפת צה"ל, אתמול/רויטרס

ראש הממשלה הוסיף ועדכן את ביידן בהתפתחויות ובפעולות שישראל נקטה ובפעולות שהמדינה מתכוונת לבצע בהמשך המבצע. כמו כן, נתניהו הודה על התמיכה הבלתי מסויגת של ארצות הברית בזכותה של ישראל להגן על עצמה. בהתאם לכך, ביידן שוחח בטלפון גם עם יו"ר הרשות הפלסטינית, אבו מאזן, על המצב בעזה. היתה זו השיחה הראשונה בין השניים מאז כניסתו של ביידן לבית הלבן.

בתוך כך, הלילה דווח בארצות הברית כי חברי קונגרס דמוקרטים יבקשו מביידן לעכב את עסקת הנשק עם ישראל בשל מבצע "שומר החומות" בעזה. על פי הדיווח באתר VOX, יו"ר ועדת החוץ בבית הנבחרים, גרגורי מיקס, ישלח בימים הקרובים מכתב לנשיא ארצות הברית ובו יבקש לעכב את העסקה לאספקת פצצות חכמות למטוסי חיל האוויר בשווי של 735 מיליון דולר, על מנת לאפשר לקונגרס לבחון אותה ולקבל לגביה הבהרות.

ההחלטה התקבלה על רקע ביקורת גוברת והולכת בתוך המפלגה הדמוקרטית לגבי המבצע בעזה והפגיעה בחפים מפשע. ליו"ר ועדה בבית הנבחרים יש סמכות לבקש עיכוב בביצוע העסקה כדי לקבל הבהרות, כשמשמעות המהלך תהיה עיכוב של ימים עד כמה שבועות בקידום העסקה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully