וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המסר של ביידן לישראל: האשראי שלכם אוזל - סיימו את המבצע

עודכן לאחרונה: 18.5.2021 / 12:19

ביממה האחרונה חל שינוי במסרים שמקבלת ישראל מהממשל בארה"ב. בכירים ישראלים אומרים כי האמריקנים לא הציבו דד-ליין לסיום המבצע ועדיין מביעים תמיכה פומבית בזכותה של ישראל להגנה עצמית, אך בשיחות סגורות מבהירים לממשלה בי-ם כי הם רוצים שהמבצע יסתיים בימים הקרובים

בווידאו: צה"ל תוקף יעדי טרור ברצועה/צילום: רויטרס

ביממה האחרונה חל שינוי במסרים שמקבלת ישראל מהממשל האמריקני ושכוללים כעת אמירות ברורות יותר לגבי הצורך לחתור לסיום המבצע ברצועת עזה. בכירים ישראלים אומרים כי האמריקנים לא הציבו דד-ליין ברור לסיום המבצע ועדיין מביעים תמיכה פומבית בזכותה של ישראל להגנה עצמית, אך בשיחות סגורות מבהירים לממשלה בירושלים כי הם רוצים שהמבצע יסתיים בימים הקרובים.

מתחילת המבצע העניק ממשל ביידן תמיכה רחבה לישראל. מקורות אמריקנים שמקורבים לממשל אמרו כי ההנחיה הגיעה הנשיא ביידן באופן אישי, וזאת חרף העובדה שרבים מיועציו סברו שארצות הברית צריכה לנקוט בקו ביקורתי יותר כלפי ישראל. בהנחיית ביידן חסמה ארצות הברית מתחילת המבצע שלוש פעמים פרסום של הודעה מטעם מועצת הביטחון של האו"ם שקוראת להפסקת אש.

במשך יותר משבוע הבית הלבן נמנע כמעט לחלוטין מביקורת פומבית על ישראל או אפילו מקריאה להפסקת אש. דוברת הבית הלבן ג'ן סאקי הסבירה כי הממשל מאמין שניהול של מגעים דיפלומטיים שקטים הינו יעיל יותר מאשר פרסום קריאות פומביות להפסקת אש.

נשיא ארה"ב ג'ו ביידן בתדרוך בבית לבן, 17 במאי 2021. רויטרס
הממשל מאמין שניהול של מגעים דיפלומטיים שקטים הינו יעיל יותר. ביידן/רויטרס

הנקודה ממנה המגמה החלה להשתנות היתה ההפצצה על הבניין בעזה בו שכנו משרדי סוכנות הידיעות הגדולה בעולם, אי-פי, בשבת האחרונה. כמה שעות קודם לכן גם נהרגו שתי נשים ושמונה ילדים בהפצצה של חיל האוויר בצפון הרצועה. שתי התקריות האלה גרמו לביידן להתקשר לראש הממשלה בנימין נתניהו בפעם השנייה מתחילת המבצע, אלא שהפעם המסר - לפחות בשיחה הסגורה - היה ביקורתי יותר.

מאז שבת מופעל לחץ כבד על ממשל ביידן - הן מצד מדינות באירופה ובעולם הערבי - לדרוש מישראל להפסיק את המבצע בעזה. ממשל ביידן שחרט על דגלו חזרה לשיתוף פעולה עם מדינות העולם במוסדות בינלאומיים מצא עצמו פועל כמעט לבדו כדי לבלום את הביקורת הזו.

רמז לכך הגיע ביום שני, כאשר חמש דקות בלבד לפני המועד האחרון לבלימת ההודעה של מועצת הביטחון על המצב בעזה, הודיעו האמריקנים כי הם מתנגדים לפרסומה. בכירים ישראלים סבורים שלא מדובר במקרה, אלא באיתות מכוון לישראל מצד ממשל ביידן על כך שהאשראי הבינלאומי הולך ואוזל - וכדאי להזדרז ולסיים את המבצע.

עשן לאחר תקיפת מבנה בידי חיל האוויר, רצועת עזה, 18 במאי 2021. רויטרס
פטריית עשן לאחר תקיפת מבנה בעזה בידי חיל האוויר, היום/רויטרס

הלחץ על ביידן הגיע גם מבית מצד מספר הולך וגדל של חברי בית נבחרים וסנאטורים מהמפלגה הדמוקרטית שתקפו את ישראל בחריפות. הביקורת הגיעה אפילו מיו"ר ועדת החוץ של הסנאט רוברט מננדז שנחשב לאחד מתומכי ישראל הגדולים ביותר במפלגה הדמוקרטית. יו"ר ועדת החוץ של בית הנבחרים גרגורי מיקס הודיע כי יבקש מביידן לעכב עסקת נשק עם ישראל בשל המבצע בעזה.

הביקורת בתוך המפלגה הדמוקרטית היתה חסרת תקדים בעוצמתה והגיעה לרמות שישראל לא נתקלה בהן מעולם. מנהיג הרוב הדמוקרטי בסנאט, צ'אק שומר - היהודי הבכיר ביותר בקונגרס ותומך ישראל גדול - לא מתח ביקורת על ישראל, אך גם נמנע מהבעת תמיכה במשך ימים ארוכים. ביום שני בערב הוא אף אמר לכתבים כי הוא רוצה לראות הפסקת אש בהקדם האפשרי.

ביום שני, בשיחת הטלפון השלישית בין ביידן לנתניהו וכן בשיחה בין שר החוץ אנתוני בלינקן לשר החוץ גבי אשכנזי המסר האמריקני היה שהממשל מתקשה להמשיך ולהדוף את הלחצים החיצוניים והפנימיים, אמר בכיר ישראלי. המסר האמריקני היה שכל יום שעובר שוחק עוד יותר את הגיבוי שהם יכולים לתת ולכן יש לחתור לסיום.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully