וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המטחים לדרום חודשו בערב; שני הרוגים בפגיעה ישירה ביישוב באשכול

שבעה פצועים בפגיעת הרקטה. צעיר נפצע קל-בינוני מירי אל מעבר ארז. רה"מ לראשי רשויות בדרום: "המבצע יימשך עוד כמה ימים". חמאס: ירינו לעבר לבסיסי חיל האוויר. צה"ל תקף בתי בכירים בארגון הטרור. דיווח: מצרים הציעה הפוגה הומניטרית מחמישי בבוקר

שני עובדים זרים מתאילנד נהרגו היום (שלישי) בעקבות פגיעה ישירה בבית אריזה במועצה אזורית אשכול. ההרוגים הם וויראוואט קרונבורירק וסיקהרין סאנגמרם. באירוע נפצעו גם שבעה בני אדם, בהם אחד באורח קשה, אחד באורח בינוני והיתר באורח קל. צוותים של מד"א הגיעו לזירה והעניקו טיפול לפצועים, ופינו אותם לבית החולים סורוקה בבאר שבע.

הירי הכבד מעזה כלל גם פגיעה ישירה בבניין שנמצא בבנייה באשדוד, ליירוטים בבאר שבע ולאזעקות באשקלון ויישובי העוטף, ובהמשך גם בדימונה. במקביל, צעיר בן 19 נפצע באורח קל עד בינוני בעקבות נפילת פצמ"ר במעבר ארז. הוא פונה לבית החולים ברזילי באשקלון בהכרה מלאה ועם פציעה מרסיס בפלג גופו העליון.

סביב השעה 21:00 בערב, לאחר הפוגה של כמה שעות, חודש הירי מרצועת עזה לעבר יישובי העוטף, ואזורי אשדוד, אשקלון ורחבי הנגב המערבי. מאז המשיך לסירוגין לאורך הערב ולקראת הלילה, והתרחב גם אל היישובים מזכרת בתיה, חצור, משגב דב, וברחבי השפלה. בחמאס הודיעו כי כיוונו לעבר שישה בסיסי חיל האוויר.

בווידאו: מטחים לאשדוד ואשקלון/עריכה: אביעד בללי
יירוטרים בשמי אשקלון 18 במאי 2021. רויטרס
יירוטים בשמי אשקלון, הערב/רויטרס

במקביל, רשת אל חדת' דיווחה שמצרים הציעה לישראל ולחמאס הפוגה החל משעה 6:00 ביום חמישי הקרוב, לטובת ההכנסת סיוע הומניטרי והעברת פצועים מעזה. על פי הדיווח, הצדדים עדיין משוחחים על משך זמן ההפוגה. הפלגים הפלסטינים אמרו כי הם מברכים על כל יוזמה של קהיר להפוגה. עם זאת, ראש הממשלה בנימין נתניהו נפגש עם ראשי הרשויות בדרום, ואמר כי מבצע "שומר החומות" יימשך עוד כמה ימים, וכי "ירי לעוטף לאחר המבצע יגרור תגובות קשות מאוד". נתניהו הוסיף והדגיש כי "אנחנו נגיב בעוצמה לכל רקטה לעוטף עזה".

מתחילת המבצע, בצה"ל ניסו פעמיים לחסל את מנהיג הזרוע הצבאית של חמאס, מוחמד דף, ללא הצלחה. צה"ל פרסם כי מוקדם יותר היום מטוסי קרב תקפו חמ"לים, תשתיות מבצעיות ללחימה ומתחמי מחקר ופיתוח של חמאס - בדירותיהם המבצעיות של חמישה מפקדים נוספים בארגון הטרור.

צה"ל תקף אווירית מבנה בו משגר רקטות, תוך הימנעות מפגיעה בבלתי מעורבים

בווידאו: תיעוד של תקיפת מבנה ובו משגר רקטות תוך הימנעות מפגיעה בבלתי מעורבים/צילום: דו"צ

בתום הערכת מצב בפיקוד הדרום עם הרמטכ"ל אביב כוכבי וסיור בבסיס חיל האוויר בחצרים, נתניהו מסר כי הוא קיבל סקירות "על התקיפות הרבות שלנו נגד חמאס והג'יהאד האסלאמי, הם קיבלו מכות שהם לא ציפו להן. אין לי ספק שהחזרנו אותם שנים רבות אחורה".

ראש הממשלה עוד הדגיש כי "אנחנו נמשיך ככל שיידרש כדי להשיב את השקט לכל אזרחי ישראל. אני בטוח שכל האויבים שלנו מסביב רואים איזה מחיר אנחנו גובים על התוקפנות נגדנו, ואני בטוח שגם הם יפיקו את הלקח".

נתניהו בתום הערכת המצב בפיקוד דרום וסיור בחצרים

בווידאו: נתניהו אומר שישראל תמשיך ככל שתדרש כדי להשיב את השקט/צילום: רועי אברהם/ לע"מ

מוקדם יותר הערב, הירי אל עבר יישובי הדרום התחדש מוקדם יותר בתום הפוגה של שש שעות, לאחר שרקטות נורו לעבר יישובי עוטף עזה ואופקים. יירוטים נרשמו גם במעבר כרם שלום, שנפתח הבוקר לצורך מעבר סחורות, מוצרי יסוד ודלקים אל תוך הרצועה. זמן קצר לאחר הירי, צה"ל סגר את המעברים לשטח הרצועה. במקביל צה"ל שב לתקוף ברצועה, והודיע כי פגע בחוליית נ"ט בחאן יונס, בבתים של מפקדי חמאס ובמתחם שיגור תת-קרקעי במחנה פליטים אל מועזי במרכז הרצועה.

במקביל, צה"ל הודיע כי סוכל ניסיון פיגוע משולב בחברון, זאת ברקע ההכרזה של פתח על יום זעם פלסטיני. מחבל חמוש במטעני נפץ, נשק מסוג קרלו וסכין התקרב אל עבר לוחמי צה"ל באזור כיכר גרוס וניסה להשליך לעברם מטען צינור. הלוחמים הגיבו בירי וניטרלו את המפגע, ללא נפגעים לכוחות צה"ל. בנוסף נמצא מטען קלע נוסף בזירה, אותו הותיר המחבל, ככל הנראה כדי שיימצא על ידי כוחות החילוץ. חבלן נשלח לזירה לטפל במטען.

בווידאו: תיעוד הפגיעה הישירה בבניין באשדוד, אין נפגעים/תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק היוצרים
פגיעה במועצה האזורית אשכול 18 במאי 2021. שי מכלוף
הפגיעה במועצה האזורית אשכול, היום/שי מכלוף
בווידאו: הפצוע שנפגע מרקטה במעבר ארז מובא לבית החולים ברזילי/צילום: סוניה גורודסקי
ראש הממשלה בנימין נתניהו בתום הערכת מצב בפיקוד הדרום וסיור בבסיס חיל האוויר בחצרים 18 במאי 2021. קובי גדעון, לשכת העיתונות הממשלתית
נתניהו ומפקד חיל האוויר עמיקם נורקין בתום הערכת מצב בבסיס חיל האוויר בחצרים, היום/לשכת העיתונות הממשלתית, קובי גדעון

שר הביטחון בני גנץ שוחח עם שר ההגנה האמריקני לויד אוסטין ברקע האירועים. לפי הודעת משרד הביטחון, גנץ אמר למקבילו כי חמאס "ממשיך בירי כנגד אזרחים ובפעולות תוקפניות נוספות", והוסיף כי המבצע יימשך "מתוך מטרה להביא לשקט ארוך טווח". גנץ הוסיף בדבריו כי "ישראל נוהגת ותמשיך לנהוג באחריות ביטחונית ומדינית, והגיעה להישגים צבאיים משמעותיים בימים האחרונים", כלשון ההודעה.

לפני השיחה בין השניים, במערכת הביטחון העבירו לפנטגון מידע מודיעיני מסווג, המגבה לכאורה את טענות צה"ל על פעילות צבאית של חמאס במגדל שמוטט לפני כמה ימים בעזה, שבו שכנו בין היתר משרדי סוכנות הידיעות אי-פי ואל-ג'זירה. בתקשורת הזרה דרשו בימים האחרונים מצה"ל להציג הוכחות לטענות אלה.

נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן שוחח הלילה עם ראש הממשלה בנימין נתניהו, בפעם השלישית מאז החל המבצע ברצועת עזה. ביידן הדגיש בפני נתניהו כי הוא תומך בהפסקת אש בעזה ודן עם נתניהו במגעים עם מצרים בעניין זה. נתניהו השיב לביידן כי הוא נחוש להשלים את מטרת המבצע, ואת הביטחון לאזרחי ישראל.

מעבר כרם שלום, 18 במאי 2021. יניר יגנה
משאיות במעבר כרם שלום, היום/יניר יגנה
עשן לאחר תקיפת מבנה בידי חיל האוויר, רצועת עזה, 18 במאי 2021. רויטרס
פטריית עשן לאחר תקיפת צה"ל ברצועה, היום/רויטרס

קצין בכיר בצה"ל אמר לוואלה! כי הצבא לא הוריד בהיקף המטרות לתקיפה ברצועה. "אנחנו תוקפים בתי פעילים, מתמקדים בשכונת רימאל. רק הבוקר אישר הרמטכ"ל עוד מטרות רבות לתקיפה. ממשיכים בכל הכוח ומתעלמים מכך שחמאס הפסיק לשגר רקטות משעות הבוקר המוקדמות", אמר.

בתקיפת צה"ל ברצועה היום הותקפו בתיהם של שלושה מפקדים של חמאס ברצועה, בהם ביתו של סגן מפקד החטיבה הצפונית בעיר עזה, רפא סלמאן, ביתו של מפקד פלוגה בגדוד העתודה של חמאס בחן יונס, ובית של מפקד פלוגה נוסף בגוד העתודה של הארגון בדראג' תופח. לדברי צה"ל, המפקדים ניהלו בביתם חפ"קים וחמ"לים צבאיים.

בווידאו: ניסיון דקירה בחברון - אין נפגעים, המחבל נשא מטען ונוטרל בזירה/צילום: הצלה ללא גבולות וציפי שליסל TPS
זירת ניסיון פיגוע דקירה בחברון, 18 במאי 2021. ציפי שליסל, TPS
זירת ניסיון הפיגוע בחברון/TPS, ציפי שליסל

במהלך שעות הבוקר נורו מטחים מעזה לעבר יישובים בדרום, בהם יישובי עוטף עזה ונתיבות. רקטה פגעה ישירות בבית בשער הנגב, אין נפגעים. במקביל, נמשכות התקיפות של חיל האוויר ברצועה, כולל הפצצות על שכונת היוקרה של חמאס "רימאל" וכן בתקיפות על מערך המנהרות של הארגון.

לפי דובר צה"ל, עד כה נהרגו 150 פעילי חמאס והג'יהאד האסלאמי. "מטוסי קרב וכלי טיס המשיכו בתקיפת ה'מטרו' ברצועת עזה והותקפו כ-65 מטרות טרור. התקיפה בוצעה על-ידי 62 מטוסי קרב תוך שימוש בכ-110 חימושים מדויקים", נכתב בהודעת צה"ל.

"זה כמו רכבת תחתית. אנחנו יודעים למדוד איך הרשת מנוהלת למטה. כשטיל פוגע עמוק גל הדף רץ לשני הצדדים", אמר תא"ל הדי זילברמן.

הרס בנין כחיל בעזה, 18 במאי 2021. ללא, צילום מסך
הרס בניין כחיל בעזה, היום/צילום מסך, ללא

בנוסף, הותקפו חמישה בתי מפקדים של חמאס, ששימשו כתשתית לחימה. בין בתי המפקדים שהותקפו נמנים ביתו של מפקד גדוד מערב ג'באליה, ביתו של מפקד פלוגה בגדוד ג'באליה, ביתו של מפקד פלוגה בגדוד זיתון וביתו של בכיר במערך הימי של חמאס.

צה"ל תקף גם כמה עמדות שיגור רקטות שכוונו לתל אביב, וכן חוליית פעילי נ"ט של חמאס בעיר עזה.

בווידאו: ניסיון דקירה בחברון - אין נפגעים, המחבל נשא מטען ונוטרל בזירה/צילום: הצלה ללא גבולות וציפי שליסל TPS
נפילת רקטה סמוך לגן ילדים בשדרות, 17 במאי 2021. ללא, יניב כליף
נפילת רקטה במבנה גן ילדים בשדרות, אתמול/יניב כליף, ללא

זו לא הפעם הראשונה שעובדים זרים שמועסקים בחקלאות ביישובי עוטף עזה נפגעים מירי רקטות ופצצות מרגמה שנורים מרצועת עזה. בשבוע שעבר נפצע עובד זר שמועסק במושב ישע. בשני מקרים, ב-2010 וב-2014, נהרגו שני עובדים זרים מתאילנד מפגיעות קסאם ופצצת מרגמה, בשעה שעבדו בחממות במושב נתיב העשרה.

לפי דבריה של ד"ר יהל קורלנדר, מומחית לנושא העובדים מתאילנד מהמכללה האקדמית תל חי ואוניברסיטת תל אביב, במבצע "שומר החומות", כמו במבצעים צבאים אחרים, "העובדים מתאילנד מתבררים כעובדים שקופים שלחייהם אין חשיבות. לפי הנהלים בישראל העובדים חייבים להתגורר במבנים זמניים - בקרוונים ובמכולות, מגורים שהתגלו כבר מספר מקרים כמו גם בפרוץ מגיפת הקורונה כלא ראויים למגורי אדם וכרגע ללא מקום מחסה והתגוננות בפני טילים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    6
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully