וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תכנית הבנייה לקבר הרשב"י מוכנה מ-2019, הוועדה עדיין לא התכנסה לאשר

עודכן לאחרונה: 18.5.2021 / 14:10

בדיון בכנסת לבירור נסיבות האסון במירון אמר מנכ"ל המשרד לשירותי דת כי עם סיום הכנת התוכנית סירב שר הפנים דאז אלי ישי, לחתום עליה. לדבריו, הליכי התכנון שלה התקדמו והיא הגיעה למתן תוקף ב-2019. "היה צורך באישור ועדת הפנים והוועדה לא התכנסה במשך שנה וחצי"

שבוע לאסון הר מירון/צילום: שלומי גבאי, עריכה: אביעד בללי

כבר יותר משנתיים שיש תב"ע (תכנית בניין עיר) שהוכנה בידי מינהל התכנון למתחם ציון קבר הרשב"י (רבי שמעון בר יוחאי) במירון, אולם תכנית זו טרם אושרה.

לדברי עודד פלוס, מנכ"ל המשרד לשירותי דת "מכוחה של התב"ע יינתנו כלים לטפל במתחם. כשרוצים לעשות פעולה יסודית באתר צריך לאשר תב"ע". הדברים נאמרו בדיון שנערך היום (שלישי) בוועדת הכספים של הכנסת שדנה באסון ההילולה במירון.

לדברי פלוס, עם סיום הכנת התוכנית שר הפנים באותו זמן, אלי ישי, סירב לחתום עליה. לדבריו הוא עצמו חתם על התכנית והליכי התכנון שלה התקדמו והיא הגיעה למתן תוקף ב-2019. לדבריו, "היה צורך באישור ועדת הפנים והוועדה לא התכנסה במשך שנה וחצי".

זירת האסון במירון, 30 באפריל 2021. דוד כהן, פלאש 90
זירת האסון במירון, 30 באפריל 2021/פלאש 90, דוד כהן

חברי הכנסת היו תמימי דעים כי האסון לא הפתיע והמקום לא נוהל כהלכה. לדברי יו"ר הועדה, ח"כ משה גפני (יהדות התורה) "כולם ידעו שיהיה אסון רק לא ידעו מתי. מדינת ישראל עמדה מהצד כאילו שזה לא נוגע אליה". לדבריו, "בכותל המערבי עשו רחבה ענקית ומקום שמכבד את הבאים בשעריו והמקום מתנהל באופן מסודר. במירון זה לא קורה. המדינה לא התערבה, מדי פעם נתנה קצת כסף לחניון וכו'. הכבישים לא כבישים, הגישה לא גישה. אם חס וחלילה יקרה ארוע ביטחוני - זה בלתי ניתן לתיאור מה שיקרה. המקום לא מוסדר. המדינה היתה צריכה לטפל במקום שהוא השני המתוייר ביותר בישראל. משפחות שלמות מגיעות אליו במיוחד מחו"ל והמדינה עומדת מהצד. אי אפשר להמשיך כך".

ח"כ יצחק פינדרוס (דגל התורה) אמר גם הוא כי "הכתובת היתה על הקיר; אין ניהול של המקום, יש ריבוי אחראים. הממשלה לא לוקחת אחריות. היה חוסר ניהול. אנשים לא לוקחים אחריות וזורקים מאחד לשני. פניתי לשר לביטחון פנים והוא אמר שהוא לא יכול לענות כי זה תחת חקירה. אז שיתפטר עד לסוף החקירה. אין למדינת ישראל משטרה, אין מכון לרפואה משפטית, אין שרה - כי הוא לא אשם, הוא רק אחראי. שהשר ישים את המפתחות וילך הביתה". ח"כ פינדרוס קרא לבצע בדיקה מהירה של מה שהתרחש, אך לא ציין באיזו דרך יש לבדוק את האסון.

דיון ועדת הכספים בנושא האסון במירון, 18 במאי 2021. נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת
דיון בוועדת הכספים בנושא האסון בהר מירון, 18 במאי 2021/דוברות הכנסת, נועם מושקוביץ

נציגי האופוזיציה עמדו על כך שמהועדה תצא פניה לממשלה, כי תורה על הקמת ועדת חקירה ממלכתית. לדברי ח"כ גלעד קריב (עבודה) "אם נצא ללא החלטה על הקמת ועדת חקירה ממלכתית נחטא לתפקידנו ונשתתף במלאכת הטיוח שכבר החלה. הושקעו עשרות מיליוני שקלים באתר. הבעיה לא היתה השקעה של כספי ציבור, אלא איך הם הושקעו ולאיזה כיסים הלכו הכספים. ועדת חקירה צריכה לבדוק גם את זה".

קריב גם תקף את אנשי הדת שעודדו את הציבור להגיע בהמוניו להילולה; "אם הכתובת היתה על הקיר - מדוע פרנסי ציבור עודדו הגדלת מספר המשתתפים ומנעו הגבלות על מספר משתתפים? גם ברחבת הכותל יש הגבלת משתתפים. היו גורמים גם בכנסת וגם במרחב הדתי שעודדו קהל גדול להגיע למקום - והם ידעו שהכתובת על הקיר והצרו את יכולת הרשויות להגביל מספר משתתפים", אמר.

ח"כ אפרת רייטן (עבודה) אמרה ש"כדי לתקן תיקון מערכתי לא די בבדיקה של מבקר המדינה וחקירת משטרה. צריך להקים ועדת חקירה ממלכתית- כמו אחרי אסון ורסאי בה עבדו אנשי מקצוע והגיעו למסקנות מהירות. האם מישהו מפחד מועדת חקירה ובורח מאחריות?", שאלה.

ח"כ יואב סיגלוביץ' (יש עתיד) הצטרף לקריאה זאת ואמר כי "הדיון צריך להסתיים בהחלטה של הקמת ועדת חקירה ממלכתית, אחרת לא תהיה בדיקה אמיתית. יש רק גורם אחד שיכול לבדוק את הנושא לעומק. גלגול ומסמוס הנושא לא יביא לדבר". גם חברי הכנסת עודד פורר (ישראל ביתנו) ומוסי רז (מרצ) הצטרפו לדרישה זאת.

גפני עצמו טען כי "הממשלה לא עשתה את עבודתה. היא לא טיפלה במקום הזה ועמדה מהצד". עם זאת הוא לא עמד על כך שתוקם ועדת חקירה ממלכתית ואמר כי "עד שתוקם ועדת חקירה, אם תוקם, צריך להקים ועדה שתוקם ממנכלי המשרדים שנוגעים בדבר, שתביא תוצאות מה לדעתם צריך לעשות במקום".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully