וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חילוקי דעות בחברה הערבית לגבי שביתת המחאה: "מציאות מורכבת במיוחד"

עודכן לאחרונה: 19.5.2021 / 1:06

החל משעות הבוקר יצאה לדרך השביתה הכללית עליה הכריזה ועדת המעקב של ערביי ישראל. אלו שהצטרפו, מקווים כי היא תראה "שאנחנו כוח פוליטי ושאנחנו כוח כלכלי", אך יש גם קריאות נגדה: "רבים בחברה הערבית חושבים שהיה רצוי לבחור בכלי יצירתי יותר, שייקדם את מטרותינו"

בווידאו: שביתה במגזר הערבי במחאה על המהומות בשייח ג'ראח ובערים המעורבות/צילום: רויטרס, עריכה: אביעד בללי

בחברה הערבית פתחו הבוקר (שלישי) בשביתה כללית ברחבי הארץ, זאת לאחר שוועדת המעקב של הציבור הערבי, אליה הצטרפו ועדיים מקומיים ועממיים בישראל, הכריזה אמש על המהלך במטרה לקרוא למקבלי ההחלטות בממשלה לפעול להשבת הביטחון האישי בקרב האזרחים הערביים. לפי ההחלטה, המחאה באה בעקבות האירועים במסגד אל-אקצא, הוצאת המשפחות הפלסטיניות משכונת שייח ג'ראח בירושלים, הלחימה מול עזה, ואובדן הביטחון האישי במרחב הציבורי ובערים המעורבות בשל המהומות.

לראשונה עובדים ערבים בחברות ובעסקים ישראליים ייקחו חלק בשביתה, זאת לטענתם בשל החשש ההולך וגובר ממעשי נקמה על רקע לאומני ואובדן הביטחון האישי. במסגרת השביתה יושבתו השירותים העירוניים, בתי הספר למעט החינוך המיוחד, בנקים ועוד. כמו כן, עלו קריאות מצד צעירים רבים בחברה הערבית להביא לחסימת הכבישים בכניסה ליישובים ערביים על מנת להביא להצלחת השביתה.

בתוך כך, ד"ר איאס עואודה מבית החולים רמב"ם בחיפה, הודיע אמש כי עובדי מערכת הבריאות הערבים יגיעו לעבודה כרגיל. "אנחנו חיים במציאות מורכבת במיוחד", ציין במנשר ששיגר, "עד כה ידענו להתמודד עם זה וביחד נמשיך את המאבק המשותף שלנו לחיים משותפים. מערכת הבריאות הוכיחה שוב ושוב בכל משבר את היכולת שלה לשמור על המרקם העדין שיש בחברה שלנו ערבים ויהודים, והיא צריכה לשמש כדוגמה לכלל הציבור".

שביתת המגזר הערבי בוואדי נסנאס, חיפה, 18 במאי 2021. תמונות גולשים
שביתה כללית ברקב החברה הערבית בשכונת וואדי נסנאס בחיפה. היום/תמונות גולשים

לדבריו של עואודה, "הרופאות והרופאים, האחיות והאחים לא רק מטפלים בחולים ובפצועים, הם גם מהווים דוגמה אישית להרבה מהאנשים סביבנו, ועלינו לשאת בחלק מרכזי בעיצוב דעת קהל לפיוס, אהבה וחיים משותפים". הוא אומר כי "שביתה של מערכת הבריאות יכולה רק לפגוע בראש ובראשונה בחולים, משפחות החולים וגם במרקם העדין שנבנה למשך שנים ועלינו לשמור עליו, מצד שני עלינו להביע עמדה ברורה נגד אלימות, גזענות, שיסוי והדרת דם". בהתאם לכך, הוא הודיע כי בצהריים, מול מיון בית החולים, תתקיים "עצרת מחאה נגד המלחמה, הגזענות והאלימות, למען חיים משותפים ואחווה".

מנגד, רופא בכיר בבית החולים אומר כי עואודה "מייצג את עצמו בלבד, לכל היותר". לטענתו, למרות ההכחשות בהנהלת בית החולים, כ-20 עד 30 אחוז מהרופאים הערבים ברמב"ם לא הופיעו לעבודה היום. לדבריו, אלה שהגיעו, התייצבו באופן מופגן בשעה איחור, ותחת החלוק הלבן, הם הופיעו לבושים חולצות שחורות.

בכל זאת, ברמב"ם לא הורגשה אי-יציבות כתוצאה מהשביתה הכללית בחברה הערבית. מנכ"ל רמב"ם ד"ר מיקי הלברטל מלכתחילה הזדרז להודיע כי לא יאפשר שביתות עצרות ופעולות שיש להן קשר לגורמים מכל הקשת הפוליטית הישראלית, וכי לכן "עם כל ההבנה לרחשים הפנימיים וללחץ הסביבתי, אין אישור לאנשי הצוות להשתתף בשביתות ועצרות אלו". בהודעה לעובדים ציין כי "מדובר בהליך לא חוקי", ומסר "אין אני רוצה להשתמש באמצעים משמעתיים וזו אינה דרכי. אך בנסיבות האלה לא תהיה ברירה בידי".

עוד בוואלה!

ההתפרעויות ברחבי הארץ: שב"כ ביצע עד כה עשרות מעצרים

לכתבה המלאה
רופאים ערבים שכן הופיעו לעבודה ברמבם התייצבו באופן מופגן בשעה איחור לבושים חולצות שחורות 18 במאי 2021. אתר רשמי, מערכת וואלה!
רופאים ערבים שהגיעו לעבודה ברמב"ם באיחור מופגן ולבושים בחולצות שחורות, היום/מערכת וואלה!, אתר רשמי

"כנראה נפלה מבינתו של מנהל בית החולים שהזכות לשבות הינה זכות בסיסית במשטר דמוקרטי", טוען עו"ד עבדאללה חורי מאעבלין, המתגורר היום בקרית טבעון. "מנהל בית החולים רמב"ם ככל הנראה בחר לנצל את סמכותו לרעה ולהעביר מסרים מאיימים לעובדי בית החולים מהמגזר הערבי, לבל יממשו את אותה זכות בסיסית וחוקתית לה הם זכאים מכוח החוק".

חורי הוסיף ופנה לכל עובד ברמב"ם שבכוונתו לשבות - כי במידה ויינקטו נגדו הליכים כלשהם בעקבות השביתה, הוא "מוכן להתנדב ולייצג אותו מול אותה הנחיה בזויה ונבזית של אותו מנהל אומלל". בשיחה עם וואלה! הבהיר כי מדובר בייצוג "פרו-בונו", ללא תשלום. "קומם אותי טון האיום המרומז", הסביר עו"ד חורי לשאלה מה הביא אותו לפרסם את הקריאה. הוא אמר כי לא יותר מעשרה פנו אליו להתעייצות מאז הפרסום, אך ביקש להזכיר כי טרם ננקטו הליכים, וייתכן כי המספר עוד יגדל משמעותית.

כתובת גרפיטי "התקוממות" בחיפה. תמונות גולשים
כתובת גרפיטי שנכתבה בעקבות השביתה בה כתוב "התקוממות". חיפה. היום/תמונות גולשים

בחיפה לא פשוט למצוא מי ששובתים ומוכנים לדבר בזכות השביתה. טורקים טלפונים, לא מעוניינים לדבר, חוששים להיות מסומנים, ו"לסבול התנכלויות". סגנית ראש העיר, שהירה שלבי (חד"ש), שאך נכנסה לתפקידה בראשית החודש ושובתת היום, מוכנה להתבטא בנושא. "אף אחד לא לחץ עלי לשבות, ואף אחד לא לחץ עלי לא לשבות", היא מבטיחה ומסבירה, "שביתה זו אמירה פוליטית".

"מה שמייחד את השביתה היום הוא שהיא מקובלת על כולם", היא טוענת. "אנחנו לא סתם פועלים פשוטים, אנחנו עם שחי בישראל, אנחנו אזרחים. יש לנו זכות להגנה ועשרה ימים כבר שהציבור הערבי מותקף על ידי המשטרה. יוצאים להפגין ברחוב וגם שם מותקפים על ידי המשטרה. אנשים לא מרגישים מוגנים ולכן שובתים. אנחנו שובתים להראות שאנחנו פה, שאנחנו כוח פוליטי ושאנחנו כוח כלכלי. אנחנו רוצים את המעמד שלנו על פי כוחנו".

לא רק בערים מעורבות חוששים לדבר. גם מורה בכפר קאסם השובת היום, הסכים לדבר רק בעילום שם: "השביתה מביעה את הכעס והתסכול שלנו, אבל לדעתי זה כלי לא טוב ולא מתאים בכלל. לצערי לא חושבים על ההשלכות. יש רבים בחברה הערבית שחושבים שהיה רצוי לבחור בכלי אחר, יצירתי יותר, שייקדם את המטרות שלנו. אפשר לקדם הדברות. אפשר להשתלב בפוליטיקה הישראלית. יש דרכים".

מחסום שמונע מתושבים לצאת לעבודה בשל שביתת המגזר הערבי,דיר חנא, 18 במאי 2021. תמונות גולשים
מחסום נוסף שהוצב בדיר חנא. היום/תמונות גולשים

"לוועדת המעקב שבחרה להשבית יש קו קבוע לדבר נגד מדינת ישראל, להכתיר אותה כגזענית. זה לא מקדם אותנו לשום מקום. אבל לאנשים אין ממש ברירה. אם מישהו ישבור את השביתה - יאשימו ויגידו עליו שהוא פחדן, ואוי ואבוי עוד יגידו שהוא בוגד בעם שלו. אז אנשים נשארים בבית ושובתים".

סירין ג'בארין, במקור תושבת אום אל-פחם המתגוררת כעת בחיפה, היא סטודנטית ליחסים בינלאומיים ומדעי המדינה, שמנהלת מסעדה בחיפה. "אני שובתת, ובגאווה רבה. גם במשפחה שלי כולם שובתים וגם כל החברים שלי. מי שלא רצה לשבות אני שכנעתי אותו שישבות. אני מעודדת את ההחלטה של המנהיגים. זו החלטה נכונה". ג'בארין עוד מזהירה כי "ככה אנחנו לוחצים על הממשלה ועל הכלכלה של הממשלה ומביעים כך תמיכה באחינו בשטחים, בגדה ובעזה. המטרה הראשונה היא ללחוץ על הכלכלה הישראלית, שירגישו טוב-טוב מה הכוח של החברה הערבית בה".

לעומת זאת, ניסים סלמן, יו"ר ועד סוחרי שוק תלפיות, מדווח כי "אצלנו עסקים כרגיל, אצלנו אף אחד לא יכול לשחק". הוא עוד אומר כי "כאן מדברים פרנסה. מי שמדבר פוליטיקה הולך הביתה. כולם עובדים בלי לדבר יודעים שבשוק זה יד ברזל. מי שישבות או ידבר - אז ניתן לו תמונה של שוק תלפיות שיתלה אותה בסלון ויסתכל עליה. אז אצלנו הכל רגיל. אין שובתים ואין בטיח. מי שיעשה טעות לא נחשוב פעמיים. מי שאומר חצי מילה הולך לבית בריצה".

שביתת המגזר הערבי ברחוב מסדה, חיפה, 18 במאי 2021. תמונות גולשים
חנויות סגורות, רחוב מסדה בחיפה. היום/תמונות גולשים

רואן בשאראת בת ה-38, תושבת יפו ואשת חינוך, אמרה לוואלה!: "אני שובתת היום כדי להביע כעס ומחאה עם כל מה שקורה לנו כתושבים ערבים בתוך המדינה. איך שהמשטרה מתנהגת אלינו וגם המתנחלים בעזרת המשטרה, הם פוגעים בנו ואנחנו מוחים נגד הדבר הזה".

"אנחנו רוצים לחיות בביטחון. כנראה שמי שישמור עלינו זה רק אנחנו, בגלל זה אנחנו מביעים את המחאה והכעס הזה בגלל שלא מתייחסים אלינו בכלל כבני אדם ואזרחים. ביפו אנחנו מתנגדים לעניין הפינויים וגם לעירייה שתומכת בישיבות. יש פה מדיניות וגזענות שהיא מאוד ברורה וממוסדת ותומכת רק בצד אחד.
וגם אנחנו בסולידריות עם הפינוי שייח ג'ראח.

בשאראת אף תוקפת את כלי התקשורת: "גם על התקשורת יש לי ביקורת - בעניין בקבוק התבערה אני לא מאמינה שמי שעשה את זה הוא ערבי. התקשורת מאמינה ישר למשטרה, לא יכול להיות שזה היה ערבי שטעה בזיהוי הבית. הבית היה מקושט בקישוטי רמדאן. תקשורת אובייקטיבית צריכה לבדוק את העובדות". היא ממשיכה ומדגישה כי "השביתה בינתיים זה רק להיום".

בעבר, השביתות בחברה הערבית, לא כללו את העובדים במשק הישראלי והסתפקו בהשבתת העסקים בתוך החברה הערבית ורשויות מקומיות. אולם, לטענת ועדת המעקב של הציבור הערבי, "מעשי האלימות האחרונים והקריאות לפגוע באזרחים הערבים ברשתות החברתיות", וכן אוזלת יד המשטרה להביא למיגור הפשיעה, "הביאו לחשש ממשי לשלום העובדים הערבים".

לדבריהם, הציבור הערבי סובל רבות מאלימות משטרתית מאז תחילת ההסלמה ומבצע שומר החומות. המשטרה ולוחמי משמר הגבול משתמשים באופן נרחב באמצעים לפיזור הפגנות כנגד המוחים. כמו כן, ציינו כי בכפר כנא שבגליל נפצעו מפגינים מאש חיה שירו לעברם השוטרים.

עו"ד שאכר בלעום ויו"ר הוועדה העממית בעיר טייבה אמר כי "מטרת השביתה היא להעביר מסרים ברורים לממשלת ישראל, שלפיה עליה להפסיק ההתנכלות בשייח ג'ראח ובמסגד אל-אקצא המבורך והפסקת המתקפה על אזרחים בעזה, ובלימת המתקפה השלטונית על ידי גורמי האכיפה והמתנחלים נגד האזרחים הערבים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully