וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כבישי הצפון נחסמו בגלל הפגנות; עימותים אלימים במזרח ירושלים

אירועים אלימים התחדשו בכל רחבי הארץ, למרות ההיערכות המוקדמת של המשטרה. בעוד בלוד נשמר שקט יחסי בשל העוצר הלילי שהוטל, בבירה נרשמו עימותים עם הכוחות, לאחר שמפגינים יידו אבנים והשליכו בקבוקי תבערה. ביפו נפצע תושב ערבי לאחר שהושלך לעברו בקבוק תבערה

בוידאו: עימותים וחילופי ירי עם המשטרה בכפר כנא/עריכה: אביעד בללי

מהומות התחדשו הערב (שישי) בכל רחבי הארץ, למרות ההיערכות המוקדמת של המשטרה. כבישים בצפון נחסמו בשל הפגנות סוערות והפרות סדר. במזרח ירושלים פרצו עימותים אלימים בין מפגינים לכוחות המשטרה שפועלת לפזרם. ארבעה בני אדם נפצעו באורח קשה בכפר כנא, בעקבות עימותים וחילופי ירי עם המשטרה בשל מעצר של בכיר בפלג הצפוני של התנועה האסלאמית שעורר סערה. בלוד, שם הוטל מחדש העוצר הלילי, נרשם שקט יחסי. ביפו, הושלך בקבוק תבערה לעבר תושב ערבי שנפצע באורח קל, ופונה לבית החולים שיבא-תל השומר.

המשטרה חסמה לתנועה את כביש 70 מול הכפר שייח דנון בגליל המערבי בעקבות התפרעויות, לאחר שקבוצה של עשרה רעולי פנים יידו אבנים לעבר הכוחות. השוטרים הכריזו על ההתקהלות כלא חוקית ומאוחר יותר פיזרו אותה. קרוב לשם, בכיכר הסמוכה לאבו סנאן, המשטרה פעלה לפיזור יותר ממאה מתפרעים שיידו אבנים ומטעני חבלה מאולתרים. בהמשך נחסם כביש 67, מצומת זכרון לצומת שפיה, בשל הפרות סדר. גם כביש 4 נחסם לתנועה מצומת פורדיס לצומת דור.

הבית ביפו אליו נזרק בקבוק תבערה, 15.5.21. דוברות משטרת ישראל
הבית ביפו אליו נזרק בקבוק התבערה/דוברות משטרת ישראל
התפרעויות באום אל פאחם, 14 במאי 2021. דוברות משטרת ישראל
הצתות על הכביש באום אל-פחם, הערב/דוברות משטרת ישראל

עימותים התחדשו היום גם במספר שכונות במזרח ירושלים. בשכונת שייח ג'ארח נעצרו שני באדם בחשד שביצעו ירי לאוויר. לדברי המשטרה עשרות מהמפגינים במקום יידו אבנים וזרקו בקבוקי תבערה. לא דווח על נפגעים. בשכונת א-טור הוצתה ניידת בעקבות השלכה של בקבוק תבערה, ובשכונת שועפאט התבצעו הצתות סמוך לתחנת הרכבת. המשטרה פעלה לפזר את המתפרעים.

גם בשכונת סילוואן נרשמו עימותים בין יהודים לפלסטינים, שהחלו לדברי המשטרה לאחר שאזרח שהגיע לנקבת השילוח נתקל בהתקהלות של עשרות אנשים שסירבו לאפשר לו לטבול במקום. במהלך העימותים הושלכו בקבוקי תבערה ופגעו בכלי רכב, ואף גרמו להם להתלקח. עוד דווח על שני בני אדם שנעצרו בשל השלכת בקבוקי תבערה בדרך חברון בעיר.

בוידאו: עימותים בשכונת שייח ג'ראח בירושלים/עריכה: אביעד בללי
עימותים בין פלסטינים לבין המשטרה במזרח ירושלים. 14 במאי 2021. רויטרס
עימותים בין פלסטינים למשטרה במזרח ירושלים, היום/רויטרס

בעימותים האלימים בבכפר כנא נפצעו תשעה בני אדם, ארבעה באורח קשה, אחד באורח בינוני וארבעה באורח קל. לדברי המשטרה האירוע האלים החל בשל מעצרו של השייח כמאל ח'טיב, בכיר הפלג הצפוני של התנועה האסלאמית, שנעשה בשיתוף השב"כ.

בעת המעצר פרצו עימותים עם המון מקומי שלדברי המשטרה חסמו צירים, הבעירו חפצים השליכו אבנים ואף פתחו בירי על עבר השוטרים תוך שהם מנסים לחסום את יציאתם. כוחות משטרה פיזרו את ההמון תוך שימוש באמצעים לפיזור הפגנות וירי חי, ובהמשך צפויים מעצרים של הפורעים. לפני ארבעה ימים צייץ ח'טיב בטוויטר כי קיבל הודעה מהשב"כ ובה אזהרה על כך שהוא השתתף בפעילות אלימה במסגד אל-אקצא, וכי הוא יועמד לדין על כך.

אנשים בכפר אמרו כי מעצרו של ח'טיב "זו טיפשות של המשטרה ושב"כ. לרוב, השייח כמאל ח'טיב מוזמן לחקירות ומגיע לתחנה מבלי שיש צורך בכוח כדי להביא אותו. היום הגיע שוטר בכיר לעצור אותו כאילו הוא מסרב להיחקר, ובגלל ההתנהגות הזו מסרב של תושבים הוקיעו את המעצר. באותו רגע המשטרה השתמשה בנשק חי ובגומי, ופצעה קשה ארבעה בני אדם, עשרות נפצעו באורח בינוני".

התפרעויות מפגינים ערבים באזור כביש 70 בצפון הארץ. דוברות משטרת ישראל
התפרעויות מפגינים ערבים באזור כביש 70 בצפון הארץ, הערב/דוברות משטרת ישראל

במקביל לאירועים הסוערים ברחבי הארץ, בלוד, בה נרשמו עימותים אלימים בימים האחרונים ובה הוטל עוצר גם הלילה, נרשם שקט יחסי. עם זאת, אדם ערבי נורה ברגלו על ידי המשטרה בשל השלכת בקבוק תבערה לעבר בניין מתנ"ס סמוך. לוחמי מג"ב ירו לעברו ופצעו אותו באורח קל. הירי עורר הפרת סדר, והמשטרה השתמשה בגז מדמיע כדי לפזר את המתקהלים.

השר לביטחון הפנים אמיר אוחנה (הליכוד) ביקר מוקדם יותר בעיר ואמר שהמשטרה פרוסה בהיקפים גדולים. "כל פלוגות מג"ב פרוסות ברחבי הערים המעורבות ברחבי הארץ. המשטרה ביצעה גל של מעצרים ועדיין מבצעת. נעצר ראש סגן התנועה האסלאמית שהסית לאלימות. אנחנו מתכוונים לכבות את הבעירה ולהשיב את השקט לישראל", אמר.

מוקדם יותר, לקראת כניסת העוצר בלוד, כינס ראש הממשלה בנימין נתניהו הערכת מצב במפקדת מג"ב בעיר, בה השתתפו השר לביטחון הפנים, מפכ"ל המשטרה קובי שבתאי ואחרים. נתניהו תקף במהלך הביקור את תגובת מנהיגי הציבור הערבי למצב, וטען כי היא הייתה "רפה". לדבריו, על כל הצדדים "לגנות את זה, כל צורה של אלימות - של ערבים נגד יהודים וגם של יהודים נגד ערבים, אני עושה את זה בפה מלא, אני לא מהסס לרגע".

ערב מתוח בלוד, 14 במאי 2021. ניב אהרונסון
היערכות הכוחות בלוד, הערב/ניב אהרונסון
על רקע אירועי האלימות בערי ישראל: ראשי רשויות יהודים וערבים נפגשו עם המפכ"ל ובכירי משטרה נוספים. 14 במאי 2021. דוברות משטרת ישראל
המשטרה נערכת לפני העוצר בלוד, היום/דוברות משטרת ישראל

בשל העוצר בלוד המשטרה אסרה על שהייה במרחב הציבורי מהשעה ארבע אחר הצהריים ועד לארבע לפנות בוקר בשבת. על אף הטלת העוצר אתמול, צעיר יהודי בן 19 נפצע באורח קשה לאחר שנורה בידי פורעים ערבים. יהודי בן 30 נפצע קל בעיר מירי בקרסול. ביפו נפצע חייל בן 19 באורח קשה לאחר שהותקף. אירועים אלימים נוספים התרחשו מצפון ועד דרום.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully