וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

למרות המאמץ המודיעיני: בצה"ל מתקשים לאתר את הרקטות ארוכות הטווח של חמאס

עודכן לאחרונה: 14.5.2021 / 18:16

בצה"ל נערכים למערכה ממושכת, אך מודים כי קיימים פערים באיתור הרקטות ארוכות הטווח, וכי חמאס מחזיק במאות רקטות המכוונות לתל אביב. בנוסף, בצה"ל מתעקשים שסינוואר לא העריך ששיגור הרקטות לירושלים יביא למערכה משמעותית

בווידאו: עשרות מטוסים וסוללות ארטילריה: כך הותקף ה"מטרו" של חמאס/צילום: דובר צה"ל

לאחר כמה ימים רצופים בהם חמאס הצליח לשגר לעבר ישראל מאות רקטות ביממה, הצליחו בצה"ל לגבות מחירים מהארגון. בראש רשימת ההישגים עומדת רשימה של עשרה בכירים שחוסלו, בהם "המוח" ג'מאל זבאדה ו"הגאון" ג'מעה טוח'לה, שהיו אחראים לפיתוח אמצעים מדויקים וייצור אמצעי לחימה מגוונים, בהם רקטות לטווח קצר, כמו גם רקטות שמסוגלות להגיע לחיפה.

צה"ל הצליחו גם להרוג 15 פעילים בכירים בתחום הפיקוד והשליטה של חמאס, שהיו אחראים על הקשר בין הפיקוד הבכיר לדרג השטח. גם מפקד חטיבת עזה של חמאס חוסל, כמו גם מי שהיה יד ימינו של בהאא אבו אל-עטא, בכיר הג'יהאד האסלאמי שחוסל לפני כשנתיים.

הריסות במזרח העיר עזה לאחר תקיפת צה"ל, 14 במאי 2021. רויטרס
הריסות בעזה לאחר תקיפת צה"ל, היום/רויטרס

הישג נוסף הוא ערעור התפיסה כי אזורים תת קרקעיים הם מקומות בטוחים. במהלך הימים האחרונים הצליחו בצה"ל לתקוף בדיוק רב מנהרות תת קרקעיות ששימשו כמפקדות מחסנים ובורות שיגור. בחלק מהתקיפות קבר חיל האוויר לוחמי יחידות עלית של חמאס עמוק מתחת לפני האדמה, ועד כה הם לא חולצו משם. בצה"ל מגדירים זאת "ערעור עמוק".

אתמול בוצע מהלך נוסף שנועד לערער את הביטחון של מפקדי החמאס והלוחמים במנהרות, זאת כשהצבא יצא למהלך משולב של קרקע ואוויר ותקף מתחמי מנהרות של חמישה גדודים בלב העיר עזה, וגרם להן לקרוס על מי שהיה בתוכן. עד כה לא ברור כמה מחבלים נהרגו בתקיפות, שכללו 160 מטוסים שהטילו כ-450 חימושים ב-25 דקות.

לחמאס יש עדיין אלפי קילומטרים של מנהרות שנחפרו מתחת לעזה כדי להוביל לוחמים מהבית אל עמדות הירי, השיגור, חמ"לים, מחסנים, עמדות צליפה, אתרי המתנה ושהייה לקרב, כמו גם מנהרות שאמורות להגיע עד לקו הגבול ומאפשרות לצאת לפשיטה. צה"ל הצליח לפתח יכולת שמאתרת את המנהרות ההגנתיות בעומק השטח, ולדעת אם בחלק מהן נמצאים מחבלים.

הריסות בעזה לאחר תקיפת צה"ל, 14 במאי 2021. רויטרס
לחמאס יש עדיין אלפי קילומטרים של מנהרות. אישה על רקע ההריסות ברצועה/רויטרס

בצה"ל מעריכים כי ברקע המכות הכואבות שספג חמאס, אם הוא היה יכול - היה בוחר לעצור את המבצע. למרות זאת, ניסה חמאס להוציא אל הפועל מגוון רחב של פיגועים כמו פשיטות מהים, רחפנים, מל"טים ואמצעים מיוחדים, אך ברוב המקרים שובשה הפעילות או סוכלה על ידי צה"ל. עם זאת, בצה"ל מזהירים כי חמאס יכול להפתיע ולבצע פשיטות על יישובים, מוצבים וחופים, ולשם כך עיבה את מערכי ההגנה.

בעולם האש יש לצה"ל פערים בתחום הרקטות ארוכות הטווח. המיקום שלהם נותר חשאי ולפי הערכות של צה"ל, חמאס מחזיק ב-150 רקטות לתל אביב. באגף המודיעין מזהים כי חמאס, כמו בישראל, נערכים למערכה ממושכת. לכן, הוא עבר לשלב בו הוא מחשב סיכונים ולא משגר רקטות לעבר גוש דן לאחר כל תקיפה, בניגוד לימים הראשונים למבצע, אז שיגר 150 רקטות ביממה רק לכיוון תל אביב. מנתוני הצבא עולה כי לחמאס היו 14,000 רקטות בפתיחת המערכה. פעיליו שיגרו 2,000 רקטות, בעוד כאלף הושמדו. בצה"ל רומזים כי ההתקפה על עולם המנהרות יצרו הזדמנויות, מאחר ומי שהמנהרה ממנה פעל הושמדה ייאלץ עתה ללכת מעל פני הקרקע, ובכך יהיה חשוף לסיכולים ממוקדים.

תקיפת צה"ל בצפון רצועת עזה, 13 במאי 2021. GettyImages
תקיפת צה"ל בעזה, אמש/GettyImages

בתוך כך, גורמים מעריכים כי במידה ויגיע הרגע בו ידברו על הפסקת אש, יש לחזור לתהליך ההסדרה בין ישראל לחמאס, וזאת כדי למנוע משבר המוניטארי ולדאוג לשני מיליון פלסטינים. כמו כן, בצה"ל דחו את הטענה כי הכסף הקטארי או כספי השיקום מגיעים לזרוע הצבאית של חמאס. בצה"ל עדיין מתעקשים כי מנהיג חמאס ברצועת עזה, יחיא סינוואר, לא העריך שהפעולות שלו לשיגור רקטות יביאו למערכה.

בצה"ל דוחים את הביקורת על כך שהופתעו מההחלטה של סינוואר לדרדר את האזור למערכה ומעוצמת שיגורי הרקטות ביום ירושלים, ולאחר מכן לעבר גוש דן ובדגש על תל אביב. עולה כי אגף המודיעין בצה"ל הציג התרעה על כוונות חמאס, מועד והיקף השיגורים.

  • עוד באותו נושא:
  • חמאס
  • צה"ל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully