וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המפכ"ל: "לא היינו ערוכים לכמות האירועים, נבוא בחשבון עם הפורעים"

המפכ"ל הודה בסיור בלוד כי המשטרה לא הייתה מוכנה לעוצמת העימותים בערים המעורבות. המשטרה פיזרה כמה עשרות מפגינים שהבעירו צמיגים ויידו אבנים בסמוך לאום אל-פחם. מעצרו של השיח' כמאל ח'טיב הוארך ב-6 ימים עד יום חמישי הקרוב. נתניהו: "מי שנוהג כמחבל יטופל כמחבל"

המפכ"ל: "לא היינו ערוכים לכמות האירועים, נבוא בחשבון עם הפורעים"/מערכת וואלה!

לאחר ארבעה ימים של עימותים ומהומות ברחבי הארץ, הערב (שבת) ירד גובה הלהבות בערים המעורבות. הפרות הסדר הבולטות נרשמו באום אל-פחם, כשכמה עשרות מפגינים בצומת שבכביש 65 הבעירו צמיגים, יידו אבנים והמשטרה פיזרה אותם תוך הפעלת אמצעים. גם בכביש 4 סמוך לפוריידיס יידו אבנים ובסמוך לכפר מנדא. בלשי תחנת אום אל-פחם עצרו הערב תושב אום אל-פחם בחשד להצתת משרדי השיטור העירוני בעיר והצתת רכב.

המפכ"ל קובי שבתאי סייר בלוד ואמר: "בימים האחרונים פעלנו במספר אירועים רב-זירתיים בתחומי מדינת ישראל של פורעי חוק. המשטרה מתמודדת מצד אחד עם האירועים האלה ובמקביל עם איומי הטילים. בסך הכול, משטרת ישראל פרוסה ברחבי הארץ בעוצמה חסרת תקדים. יותר מ-20 פלוגות מילואים של מג"ב מתגברות, וכן פלוגות של מג"ב איו"ש, פרוסים בצורה עוצמתית בכל חלק במדינה ובאותם מוקדים שבהם היו אירועים חריגים. אני רוצה להגיד לכל פורעי החוק שנבוא איתם בחשבון, אם זה בנושא הלינצ'ים והשחתת ציוד".

"עד עכשיו יש הצלחות מצוינות בהבאתם לדין של חלק גדול מאותם פורעים. ביצענו יותר מאלף מעצרים ויותר מ-420 מהם נשארו בהמשך הליכים ומיצוי משפטי. אני רוצה לנצל את ההזדמנות כדי לפנות לכל המנהיגים - להרגיע את הרוחות, לקרוא לקירוב לבבות ולהחזיר את הסדר על כנו. בעוד יומיים האירועים ייגמרו ונצטרך להמשיך לחיות ביחד"
.
"יש לנו משטרה חזקה", הוסיף המפכ"ל, "יותר מ-32 אלף שוטרים פועלים בימים האחרונים, לילות כימים. כ-300 שוטרים נפגעו במהלך האירועים. משטרת ישראל ערוכה ופרוסה. הייתה כמות אירועים שלא היינו ערוכים אליהם, לא היינו ערוכים ל-30-40 אירועים במקביל, בטווחי שטח קטנים. כעת יש מענה לכל האירועים. האירועים נרגעים, רואים את זה גם בירושלים, גם בצפון ובמרכז, גם בלוד".

נתניהו: מי שנוהג כמחבל יטופל כמחבל

מאוחר יותר, ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס גם הוא לפרעות ברחבי הארץ, ואמר כי הם חמורים ביותר. "לא נסבול זאת. לא מדובר בכל הציבור הערבי וגם לא של הרוב אבל יש פה פעילות של קבוצה משמעותית", הוא הבהיר.

"כולנו חייבים לגנות את המראות המזעזעים, כל מי ששותף לזה, כל מי שמעודד ומסית לכך, ישלם על כך מחיר כבד מאוד. להתנהגות האלימה הזו, הניסיון לרצוח אזרחים חפים מפשע יש רק הגדרה אחת - טרור. מי שנוהג כמחבל יטופל כמחבל". הוא ציין כי לשם הטיפול "הנכון" במצב, שב"כ נקרא לסייע למשטרה.

"אין דבר כזה לינץ' של ערבים ביהודים ואין דבר כזה לינץ' של יהודים על ערבים, ואם יש - מטפלים בזה בכל חומרת החוק", נתניהו הדגיש.

עוד בוואלה!

אביו של הילד מיפו: "האש נגעה בו, כיביתי אותו, המשטרה לא חקרה"

לכתבה המלאה
סמטאות יפו 15 במאי 2021. ראובן קסטרו
שוטרים פרוסים ביפו, הערב/ראובן קסטרו

בין התקריות, המשטרה פתחה בחקירה בעקבות נסיון דריסת שוטר הערב בחיפה, ומבצעת "סריקות אחר מבצעי העבירה לצד פריסת מחסומים ברחבי העיר". האירוע הסתיים ללא נפגעים.

מדוברות המשטרה נמסר כי "במסגרת פעילות מבצעית של שוטרים ולוחמי יס"מ הערב בחיפה, השוטרים סימנו לנהג רכב לעצור. הנהג לא עצר את הרכב אלא המשיך בנסיעה מהירה לעבר השוטרים שעמדו סמוך לרכב. השוטרים ביצעו ירי לעבר הרכב שנמלט מהמקום".

פריסת כוחות משטרה לקראת הפגנות ביפו 15 במאי 2021. מאיה הורודניצ'אנו
שוטרים פרוסים ביפו, הערב/מאיה הורודניצ'אנו

אל בית המשפט בחיפה הגיע שייח כמאל חטיב, לו מיוחסות עבירות של חברות בארגון לא חוקי והסתה. הוא הובא לבית המשפט השלום בחיפה עם עוד 52 עצורים ערבים ממהומות שהיו אמש. מעצרו של השייח חטיב הוארך ב-6 ימים עד יום חמישי. המשטרה הייתה ערוכה במקום בכוחות כבדים.

עו"ד עומר חמאיסי המייצג את חטיב אמר כי הם מוכיחים ש"עצם אופן המעצר היה פרובוקציה", בה ישבו ברכב בכפר שעה וחצי לפני שעצרו אותו ולאחר מכן עוד שעה וחצי עד שיצאו מהכפר. בזמן זה, פשטה השמועה בכפר, והחלו הפרות סדר על רקע הזעם ממעצרו.

מועאד חטיב, בנו של השייח, אמר: "יהיו מאות עצורים. מי שמנסה להגן על ביתו במדינה הזו נעצר ומוגש כנגדו כתב אישום וקיצונים טרוריסטים שמסתובבים ברחובות ומחפשים לצוד ערבים לא נעצרים". לדברי עורך הדין עומר חמאיסי המייצג את השייח, בחקירתו בשב"כ הוא מכחיש את המיוחס לו מכל וכל, "ברור שהרקע למעצר הוא התנכלות פוליטית. אין שום עניין פלילי", אמר לוואלה!, "הוא לא יכול להיות חבר בפלג הצפוני של התנועה האיסלאמית כי תנועה כזו אינה קיימת. תמוה שמייחסים לו הסתה. הדרשות שלו במסגד משודרות בטלויזיה בשידור ישיר בארצות ערב ואפשר לבדוק את זה. אתמול אפילו אמר שלו הוא היה נקלע לאירוע של תקיפת נהג יהודי הוא עצמו היה מסייע לו".

"יכול להיות שאנחנו בפתחה של אינתיפאדה שלישית, אמר ח"כ לשעבר ג'מאל זחאלקה מבל"ד שהגיע אף הוא לבית המשפט, "איש לא צריך להתפלא שפגיעה באל אקצא מביאה לתבערה".

ברקע המתיחות הביטחונית | הפגנת ההזדהות ביפו עם הפלסטינים 11 במאי 2021. ראובן קסטרו
שוטרים ביפו./ראובן קסטרו

ביפו נערכה הפגנה ובה מאות מפגינים שבין היתר נשאו שלטים בנוסח "למי מתקשרים כשהשוטרים יורים?". להפגנה הגיע גם ח"כ אחמד טיבי (הרשימה המשותפת). ההפגנה התקיימה לאחר שהלילה נפצע ילד ערבי בן 12 באורח קשה לאחר שנזרק לעבר בית משפחתו בקבוק תבערה בידי אלמונים בשכונת עג'מי בעיר, אם כי בשלב זה המשטרה חושדת שמדובר בפורעים ערבים.

אלהאם ריחן סיכסכ, שהפגינה היום ביפו, שיתפה כי היא "מאוד מאמינה שקבוצת 'לה פמיליה' מקבלת גיבוי גם מביבי ראש הממשלה, גם ממשטרה ישראל, גם מאוחנה, היד הקשה זה בהוראות שלהם". היא עוד הבהירה כי אין בכוונתה לעזוב את ישראל, "אני לא מוכנה לעזוב כמו ב-1948 או ב-1967, כאשר כל המשפחה שלי נמצאת ב-67'. המשפחה של אמא שלי, הדודים שלי, הדודים של אבא שלי, נמצאים בגדה, ואנחנו לא יכולים לפגוש אותם כשהם רק במרחק של כמה קילומטרים".

"אנחנו נשאר פה, על אפם וחמתם של לה פמיליה, ביבי, אוחנה, כל מי שקשור לעניין", אלהאם הדגישה, ואמרה כי היא העבירה את המסר הזה "לילדיי, לתלמידיי, לשכניי". היא עוד הוסיפה בחשש כי מחר שכניה היהודיים יחטפו ילדים ערבים ברחוב, ומנגד הדגישה כי היא מודה ליהודים הרבים שהביעו תמיכה בה ובמשפחתה, וביקשו לסייע.

אלהאם המשיכה ותקפה את כלי התקשורת בישראל, שחוזרים על דיון ה"סימטריה" בין הפורעים הערבים לאלו היהודים. "יש א-סימטריה בין מה? ביני לבינך? בין בני אדם? בטח שיש סימטריה, אני שמעתי את המילה הזו 'א-סימטריה' ולא ישנתי בלילה. זה מקומם, אני כולי רועדת".

סמטאות יפו 15 במאי 2021. ראובן קסטרו
שוטרים פרוסים ביפו, הערב/ראובן קסטרו
סמטאות יפו 15 במאי 2021. ראובן קסטרו
היערכות המשטרה לקראת המהומות ביפו, 15 במאי 2021/ראובן קסטרו

בסכנין נערכה אחר הצהריים הפגנת יום הנכבה בהשתתפות אלפים אולם לא נרשמו בה הפרות סדר. ח"כ אוסאמה סעדי ממפלגת תע"ל השתתף בהפגנה ואמר: "ההפגנה בסכנין היא מסר לממשלה ולעומד בראשה בנימין נתניהו, לכך שהציבור הערבי לא יירתע מהמעצרים ומההסתה הפרועה של בנימין נתניהו, שרוצה להחזיר את החברה הערבית למשטר צבאי. זכותה של החברה הערבית להביע מחאה נגד התוקפנות ברצועת עזה, נפגין ונמחה ואנחנו קוראים לעצור את המלחמה".

ביום רביעי הוטל סגר לילי בעיר לוד, בעקבות ההתפרעויות האחרונות, אולם למרות זאת נרשמו בעיר התפרעויות כשיהודים, ערבים ושוטרים המשיכו להתעמת ברחובות. במקביל יהודים התפרעו בשורת ערים נוספות, ותקפו ערבים וחנויות בבעלות ערבית בטבריה, בת ים וירושלים.

בכיכר אמיל חביבי בחיפה התאספו כמה עשרות ערבים והפגינו נגד מבצע "שומר החומות" בקריאות "מחיפה עד שיח ג'ראח", "חיפה ויפו אחת הן" ו"חופש חופש - פלסטין ערבייה".

הפגנה של תושבים ערבים בעיר חיפה נגד מבצע שומר הוחומות ולמען הפלסטינים, כיכר אמיל חביבי, 15 במאי 2021. שלומי גבאי
מפגינים בכיכר אמיל חביבי בחיפה/שלומי גבאי

מבית החולים איכילוב נמסר כי במהלך השבת פונו לקבלת טיפול בחדר המיון אזרח יהודי שהותקף על ידי פורעים, הוא סבל מחבלות בפנים ושוחרר בסיום הטיפול; שוטר שנפגע בראשו מקסדה שהוטחה בו, הוא במצב קל ומטופל במיון.;אזרח ערבי ישראלי שנפצע בפניו מירי כדור גומי ומאושפז בבית החולים.

מהמרכז הרפואי הדסה נמסר כי במהלך השבוע האחרון פונו אל חדרי המיון בהדסה הר הצופים ובהדסה עין כרם 67 נפגעים מן המהומות בירושלים. 13 נפגעים במצב קל עד בינוני עדיין מאושפזים, כולם יציבים ובהכרה.

בשבוע החולף העימותים הגיעו לשיאם כשבבת ים ביצעו יהודים לינץ' בערבי, שנפצע בינוני. בנוסף, בעכו הותקף יהודי באבנים וברזלים, ונפצע באורח אנוש. בנוסף, פעיל ימין שהפגין בחיפה נדרס על ידי רכב שנמלט מההמון. אירוע לינץ' בערבי בחיפה הסתיים בדריסה ובפציעה של מפגין ימין יהודי. צעיר ערבי שנקלע עם רכבו לתהלוכת ימין הצועדת בחיפה בקריאות "מוות לערבים" הותקף באכזריות על ידי המפגינים שניסו לעשות בו לינץ'.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully