וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פלנגות הקיצוניים משתקות את חיפה והעיר חצויה לשניים

עודכן לאחרונה: 15.5.2021 / 11:41

כנופיות הימין הקיצוני מצד אחד, והפורעים הערבים מצד שני, הפכו את מרכז העיר לשדה קרב. במשטרה ובעירייה חוששים שתושבים יחליטו "להגן" על האינטרסים שלהם והמהומות ברחובות יתעצמו. בינתיים, הצדדים מאשימים זה את זה והאלימות חוצה לשניים את העיר שמסמלת דו קיום

בווידאו: תושבים ערבים שהותקפו בידי יהודים בחיפה משחזרים את האירועים/צילום: שלומי גבאי

חיפה דמתה ביום חמישי לעיר רפאים, בעיקר בשכונות הערביות והמעורבות. ברחובות הנטושים והחשוכים שוטטו כנופיות של פורעים מהימין הקיצוני מחד ופורעים ערבים מאידך. אלו הערבים, לא נשמעו לקו המתון והסובלני שנקבה בו הנהגת הציבור בעיר. הם היו חמושים בנשק קר, מחפשים לכלות את זעמם על בתי עסק, ריהוט רחוב, פחי אשפה, עמודי תאורה, רמזורים, תמרורים ושלטי הכוונה. הסוחרים נערכו מראש. מסעדנים בשדרות בן גוריון, הרחוב הראשי של המושבה הגרמנית המתויירת בדרך כלל, גייסו לערב הזה את אנשי הצוות זה היום שני-שלישי ברציפות וישבו מבוצרים בתוך החנויות כדי להגן על הרכוש בגופם, אם יגיעו הפורעים.

הפורעים היהודים של הימין הגיעו לעיר ושוטטו ברחובות, מלווים בניידות משטרה, צעקו קריאות קצובות של "מוות לערבים", גרמו נזק למכוניות חונות, יידו אבנים לעבר בתים של ערבים ותקפו ערבים שנקרו בדרכם. דיווחים על התנכלויות לערבים הגיעו בעיקר מאזור קריית אליעזר ועין הים - ואדי ג'מאל. בסיכום הערב, מנתה המשטרה 31 עצורים מהם רק יהודי אחד, לו מיוחסת "התקהלות אסורה". מקדש הבהאיים נותר מואר מעל כיכר אונסק"ו לסובלנות ולשלום במושבה הגרמנית, מוקד ההפגנות והמרכז הגיאומטרי והסימלי של האירועים. יהודים וערבים מתוסכלים מהמצב.

חלון מנופץ לאחר זריקת אבנים אל עבר מסעדת סנגריה, חיפה, במהלך התפרעויות אזרחים ערבים, 13 במאי 2021. ללא, תמונות גולשים
חלוץ מנופץ במסדעת סנגריה בחיפה, לאחר שפורעים ערבים השליכו אבנים/תמונות גולשים, ללא

"אין סימטריה", אומרת תושבת העיר שישבה אמש עם בן זוגה לארוחה רומנטית במסעדת "סנגריה" הסמוכה לפינת רחוב הבנקים ורחוב יפו, "אפילו השארתי את הנייד בבית, כי רציתי להתנתק ולהיות עם בעלי", שחזרה. אבל אז, משומקום, סביב השעה 21.00 הגיעה חבורה של כמאה פורעים ערבים שעברה ברחוב וביצעה ונדליזם בבתי העסק. "חלק היו חמושים וזרקו בקבוקי תבערה, והמון אבנים ובלוקים. הם כנראה הצפינו אותם באזור, כי זה לא משהו שאתה יכול להסתובב אתו בידיים", סיפרה אחרי האירוע הטראומתי, "האמת היא שכשהם התחילו להגיע, היה רחש כזה, חשבתי שאולי אלו יהודים, כי ערב לפני זה היו סרטוני וידיאו של פעילי לה-פמליה בחיפה. הגיעו ראשונות שתי בחורות צעירות, להבנתי הן ביררו שהמקום יהודי, ואז צעקו משהו בערבית. בתוך שנייה זה נעשה מאוד מסוכן. התחילו לזרוק אבנים גדולות וגם בקבוק תבערה. בעלי המסעדה והמלון הצמוד כינסו אותנו לתוך המזווה בחדר הקירור שבמרתף, היינו שם 20-30 איש, חלקם ימאים צרפתים מאורחי המלון, ושם התחבאנו. התקשרנו למשטרה. אף אחד לא בא להציל אותנו. הסתכלנו ביחד עם הבעלים והצוות במצלמות אבטחה, איך מחרבים את המקום. אחרי חצי שעה הרגיש קצת יותר בטוח. יצאנו החוצה נכנסנו למכונית, טסנו הביתה דרך אורות אדומים ברמזורים. הראש לא מפסיק לעבוד מאז בניסיון להבין את התמונה החדשה בעיר".

עוד בוואלה!

כבישי הצפון נחסמו בגלל הפגנות; עימותים אלימים במזרח ירושלים

לכתבה המלאה
הצתת המכוניות ברחוב אהבת ישראל בחיפה. ללא, צילום מסך
"חלום הדו קיום התפוצץ לחיפאים בפנים"/צילום מסך, ללא

"חלום הדו קיום השקרי התפוצץ לחיפאים בפנים", אומר עו"ד אושר טקאטש מ"צעירי הליכוד חיפה", "הפורעים הם ערבים תושבי חיפה שעכשיו מוציאים את כל הרע שהיה להם בבטן נגדנו. לתקוף מסעדה בעיר התחתית שבה יושבות משפחות יהודיות וסועדות אינה שונה מכל אירוע טרור של מחבלים מהשטחים. ערביי חיפה צריכים להבין שאם לא יקומו וישימו סוף לאלימות ולאנטישמיות של ילדיהם ומכריהם, הם יספגו חרם כלכלי יהודי שיחזיר אותם 40 שנים אחרונה".

ראש העיר שיגרה בחמישי פנייה דחופה לראש הממשלה בפעם השנייה בתוך יומיים, בדרישה לשגר עוד שוטרים לעיר, על רקע "החרפה של תופעות נוראיות הולכות וגוברות", כלשונה וכן "הפרות סדר קשות שהולכות ומתרחבות בין שכונות העיר ואף נכנסות לבתים הפרטיים של אנשים נורמטיביים". ראש העיר, עינת קליש רותם, מייחסת את ההסלמה לקבוצות גדולות של אנשים אלימים ופורעי חוק המגיעים מחוץ לעיר וביקשה עוד כוח שיטור ובטחון כדי לסכל זאת. מנגד, ערביי חיפה דרשו מראש העיר עינת קליש להציב את השיטור הקהילתי ליד מוקדי ההסתה והאלימות הגזעניים. בינתיים, גם שב"כ גויס לסייע וכבר פועל בעיר, מבצע חקירות משלו, חיפושים ומעצרי מנע, מחזיק פעילים תוך מניעת מפגש אף מעורכי הדין שלהם.

נזקי המהומות בחיפה 12 במאי 2021. יואב איתיאל
נזקי המהומות בחיפה, 12 במאי 2021/יואב איתיאל

ידה של המשטרה קצרה מלהושיע נקודתית בכל אירוע. לרבים מהם היא לא מצליחה להגיע כלל. ביום חמישי היא הפעילה טקטיקה חדשה לניהול האירועים המדלגים, ובשל הסכנה לעוברי אורח תמימים המליצה שלא להסתובב ברחובות המושבה הגרמנית והדפה תושבים, בעלי עסקים וסקרנים אל הבתים. שם, ובשכונות המעורבות האחרות של העיר התחתית והדר הסתובבו חבורות של ערבים. בהדר נרגם אוטובוס של אגד בקו 115 שעשה את דרכו ממרכזית המפרץ לכרמל. תושבת קריית מוצקין בת 67 נפצעה קל ופונתה לטיפול בבית החולים רמב"ם בעיר.

היא סיפרה כי "ליד רחוב הציונות הנהג פתאום צעק לנו להתכופף כי היו עשרות או אפילו מאות צעירים על הכביש שזרקו אבנים. אני נשכבתי על הרצפה ולמרות זאת נפגעתי מאבן בראש. אני עדיין מרגישה סחרחורת". ברחובות העיר היו פזורים אמש כבאים בנקודות מועדות לפורענות. למרות זאת נאלצו כבאים להגיב לעשרות הצתות צמיגים, פחים ופסולת ברחבי העיר. חתול ועכבר. בבוקר ניצלו חייהן של עשרות משפחות יהודיות חרדיות בשני בנייני מגורים בני תשע קומות בהדר, כשכבאים כיבו שריפה שפרצה כתוצאה מהצתת מכוניות בחניית הבניין. 59 נפגעים, רובם ילדים, רובם כתוצאה משאיפת עשן, פונו לבתי החולים בעיר. האירוע עדיין נחקר. ברחוב החיפאי משוכנעים כי פורעים ערבים ביצעו אותו.

האוטובס בו נפצעה בת 67 בשכונת הדר הכרמל בחיפה 13 במאי 2021. דוברות משטרת ישראל
קו 67 בו נפצעה תושבת הדר הכרמל, 13 במאי 2021/דוברות משטרת ישראל

המנהיגות השקולה של ערביי חיפה זועמת ומתוסכלת. מצד אחד מופנית לציבור הערבי בעיר אצבע מאשימה על הפרעות ברחוב ומצד שני הם הקורבן של גזענות ותוקפנות פורעי הימין הקיצוני ששוטטו ברחובות השבוע בליווי משטרתי והטילו את חיתתם על התושבים. שלשום הסתיים הלילה רק לאחר ניסיונות לינץ' רצחניות ותקיפות של בתי ערבים ברחבי העיר, בהם זה של קונסול הכבוד של ספרד, ודיע אבו נסאר ששלוש בנותיו הותקפו והגיעו לטיפול רפואי בבית החולים רמב"ם.

"שב"כ והמשטרה ביצעו עשרות מעצרים בקרב ערביי חיפה, הפורעים היהודים לא נעצרו", אומר ג'עפר פרח, מנהל מרכז מוסאוא (שוויון) לזכויות האזרחים הערביים בישראל, "העצורים לא הפגינו אלא עמדו בכניסה לשכונות המעורבות כדי למנוע לינץ' גזעני כפי שקרה שלשום. השב"כ ערך מעצרים בבתי פעילים ערבים בשעות אחר הצהריים. חוקרי שב"כ בליווי שוטרי מודיעין של משטרת חיפה הגיעו לבתים וביצעו את המעצרים. לא ידוע על עצורים יהודים מההתפרעויות ותקיפת בתים ועסקים של ערבים בידי יהודים". באופן ציני, בין העצורים גם באסל, בנו של ג'עפר פרח, שחוקרי שב"כ ושוטרים הגיעו לביתו ממש בזמן כינוס החירום של המנהיגות הערבית בעיר. "בשעות הלילה חסמו מאות שוטרים את הכניסות לשכונות הערביות ירו גז מדמיע וכדורי גומי לעבר עוברים ושבים", הוסיף פרח, "תוך כשעה ביצעה המשטרה כ-25 מעצרים. חלק מהעצורים התלוננו כי הוכו. בין העצורים זמר ערבי מפורסם וקטינים שנעצרו כשהלכו ברחובות השכונות הערביות. עשרות גזענים יהודים תקפו במהלך הלילה בתי ערבים בשכונת ואדי ג'מאל. אחד התושבים הערבים שהגן על ביתו באקדח נעצר. התוקפים היהודים פוזרו בידי המשטרה שלא ביצעה מעצרים בקרב הפורעים היהודים".

הפגנות ערביי ישראל, חיפה, 11 במאי 2021. יואב איתיאל
המהומות בחיפה השבוע/יואב איתיאל

"נגן על עצמנו", החליטו הערבים נציגי ואדי ניסנס, עין הים - ואדי ג'מאל, כבביר, המושבה הגרמנית, הכרמל הצרפתי, חליסה ושכונת תחנת הכרמל - אלמחטה, בפגישה שערכו לפנות ערב חמישי בשוק ואדי ניסנס. הם החליטו "להגן על משפחותינו ורכושנו, כדי שאירועי היום הקודם לא יחזרו". הם התארגנו לתצפיות ושמירה על פי גזרות בריכוזי הערבים בעיר והחלו בפעילות כבר בחמישי בערב. בפגישה הסוערת השתתפו חוץ מג'עפר פרח גם סגנית ראש העיר הטרייה שהירה שלבי מחד"ש וחבר סיעתה רג'א זעאתרה. "אנחנו דורשים מהמשטרה והעירייה להבטיח את ביטחוננו, אבל עד אז לא נשב בחיבוק ידיים", אמר זעאתרה.

הצתת מכוניות ברחוב אהבת ישראל בחיפה. דוברות כבאות והצלה מחוז חוף, אתר רשמי
הצתת מכוניות ברחוב אהבת ישראל בחיפה/אתר רשמי, דוברות כבאות והצלה מחוז חוף

החשש הגדול במשטרה ובעירייה, הוא אובדן השליטה ברחוב ועל התנהלות התושבים היוצאים "להגן" על האינטרסים של ציבור זה או אחר. "בסוף, כשהאבק ישקע, החיים בחיפה חייבים לחזור להיות כפי שהיו", אומר סגן ראש העיר חיפה, עו"ד דוד עציוני, בביקור אצל משפחה מוסלמית שסייעה אמש וליוותה חייל שנקלע בטעות לשכונת ואדי ניסנס במהלך הערב הסוער ושחשש לצאת לבדו, "אני בטוח שהם יחזרו לכפי שהיו. נעשה את הכול שחיפה תישאר תמשיך להיות סמל הקיום המשותף".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully