וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

90 בני אדם נפצעו בעימותים אלימים סמוך לעיר העתיקה; רקטה נורתה מרצועת עזה

כוחות רבים נפרסו במזרח ירושלים וביצעו מעצרים בעקבות הפרות הסדר. צעירים השליכו בקבוקים ואבנים לעבר שוטרים בשער שכם, והציתו גדרות. עשרות מתפללים התאספו בשקט יחסי ברחבת מסגד אל-אקצא. הסהר האדום דיווח על 90 פצועים. בלילה נורתה רקטה מרצועת עזה ונפלה בשטח פתוח

בווידאו: עצורים במהומות בעיר העתיקה, שער שכם/צילום: שי מכלוף, עריכה: ליר שפיגלר

כ-75 אלף מתפללים הגיעו הערב (שבת) להר הבית, במסגרת אירוע לילת אל-קאדר וברקע המתיחות הגוברת בבירה. כוחות משטרה ומשמר הגבול נפרסו ברחבי העיר העתיקה ובשכונת שיח ג'ראח שבמזרח ירושלים, וביצעו מעצרים בעקבות מהומות שפרצו במקום. הסהר האדום הפלסטיני דיווח על 90 פצועים בעימותים. דובר צה"ל עדכן במהלך הלילה כי נורתה רקטה מרצועת עזה לעבר שטח ישראל ונפלה בשטח פתוח. עוד נמסר כי הופעלה התרעה בשטח פתוח בלבד. בתגובה לירי הרקטה, תקף צה"ל עמדה צבאית של חמאס בדרום הרצועה.

בשער שכם פרצו מהומות כשצעירים זרקו בקבוקים ואבנים על שוטרים. בהמשך הציתו המתפרעים גדרות וארגזים, וכוחות המשטרה הגיבו עם רימוני הלם, כמו גם בעזרת פרשים. המשטרה הפעילה לאחר מכן מכת"זית עם מי בואש, והורתה לחנויות הסמוכות למקום לסגור. במקביל, בשיח ג'ראח המפגינים פוזרו, לאחר שלדברי המשטרה הם החלו ליידות אבנים לעבר הכוחות.

מהמשטרה נמסר כי שני בני אדם נעצרו בעיר העתיקה בחשד לתקיפת שוטרים והועברו לחקירה. עוד נמסר כי שוטר נפגע בפניו בשל יידוי אבנים בין תושבים, וכי הוא מטופל בשטח. במסגרת האירוע נעצר חשוד, שנפגע גם הוא, ולאחר שקיבל טיפול הוא הועבר לחקירה.

מתיחות בירושלים בין כוחות הביטחון לפלסטינים 8 במאי 2021. רויטרס
העימותים האלימים בשער שכם, אמש/רויטרס

"אנו מבקשים מכולם להרגיע את הרוחות ואת האלימות, במיוחד ביום כה חשוב לדת המוסלמית", נמסר מטעם מפכ"ל המשטרה קובי שבתאי, בתום הערכת מצב משותפת שביצע עם השר לביטחון הפנים אמיר אוחנה (הליכוד), מפקד מחוז ירושלים דורון תורג'מן ובכירים נוספים. "משטרת ישראל פועלת כל העת, על מנת לאפשר את חופש הפולחן, שמירה על הסדר והביטחון. יחד עם זאת, לא נאפשר התפרעויות אלימות, הפרת החוק ופגיעה בשוטרים".

בכיר במשטרה סיפר לוואלה! על ההיערכות בירושלים: "במהלך היום תוגברו הכוחות בירושלים. מבחינת מודיעין אנחנו מבינים שיש הגעה גדולה מאוד של מתפללים שאיתם אין לנו שום בעיה. יש הגעה של המון צעירים מהצפון במטרה לייצר הפרות סדר בהר בית. אנחנו מעבים את הר הבית בכוחות גדולים".

על חסימת כביש 1 מוקדם יותר היום, אמר הבכיר כי "הכרזנו על נוהל של 'דלת מסתובבת' היום בשעה 16:00 - מניעה של הגעת אוטובוסים מרחבי הארץ במטרה לעצור את אותם אלפי צעירים להגיע להפרות סדר בהר בית. לנוהל הזה יש תנאים מצטברים והכרזנו עליו אחרי שבדקנו את כל מה שצריך. המיקוד שלנו היה באוטובוסים עם צעירים. לא כאלו שבאו להתפלל אלא מי שהבינו שהגיע במטרה להפר את הסדר".

ברקע המתיחות בירושלים | כוננות בשייח ג'ארח 8 במאי 2021. אוליבייה פיטוסי, פלאש 90
כוחות משטרה בשיח ג'ארח, אמש/פלאש 90, אוליבייה פיטוסי

בתוך כך, הדיון בעניינן של ארבע משפחות פלסטיניות שאמורות להיות מפונות מביתן בשיח ג'ראח נקבע ליום שני בבית המשפט העליון, לאחר שלא הושגה הסכמה בנושא בשבוע שעבר. עורכי הדין של המשפחות ביקשו לצרף לדיון את היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, דבר שעשוי לעכב את ההליך.

לפי גורמים המעורים בנושא, אצל היועץ המשפטי לממשלה בוחנים אפשרות לבקש דחייה של הדיון, שאמור להתקיים ביום ירושלים, בעקבות פנייה של הדרג המדיני. התושבים בשיח ג'ראח טרם הגיעו להסכמות עם חברת "נחלת שמעון", שתובעת מהם להתפנות מבתיהם, משום שהקרקע הייתה בבעלות יהודית ונמכרה לחברה.

מתיחות בירושלים בין כוחות הביטחון לפלסטינים 8 במאי 2021. לירן לוי
גדר שהוצתה במהלך המהומות בשער שכם, אמש/לירן לוי

בעולם הביעו דאגה מהמצב, נשיא טורקיה גינה בעברית

בעקבות המתיחות בבירה, ארצות הברית, רוסיה, האו"ם והאיחוד האירופי הוציאו הודעה משותפת כי הם "מודאגים מאוד מהעימותים בירושלים ומהאפשרות של פינוי משפחות פלסטיניות מבתים בהם הן חיות במשך דורות בסילוואן ושיח ג'ראח במזרח ירושלים. אנו מתנגדים לצעדים חד צדדיים שרק מסלימים את האווירה. אנו קוראים לישראל להימנע מצעדים שיסלימו את המצב במהלך הימים הקדושים למוסלמים, ואנו קוראים לכל הצדדים לכבד את הסטטוס קוו במקומות הקדושים בירושלים".

מוקדם יותר, נשיא טורקיה רגי'פ טייפ ארדואן צייץ הערב בטוויטר בעברית וגינה את ישראל בשל העימותים האלימים בהר הבית. "אנו מגנים בחריפות את ההתקפות המתועבות של ישראל" כתב ארדואן. "נמשיך לעמוד לצד אחינו ואחיותינו הפלסטינים בכל הנסיבות".

כמו כן, מדוברות הזרוע הצבאית של חמאס נמסר כי "אנו מברכים את עמידתם האיתנה של אנשינו בירושלים ובאל-אקצא, ואומרים להם שמפקד גדודי אל-אקצא מוחמד דף לא יפר את הבטחתו"

ברקע המתיחות בירושלים | כוננות בשייח ג'ארח 8 במאי 2021. אוליבייה פיטוסי, פלאש 90
מעצר בעיר העתיקה, הערב/פלאש 90, אוליבייה פיטוסי
ברקע המתיחות בירושלים | כוננות בשייח ג'ארח 8 במאי 2021. אוליבייה פיטוסי, פלאש 90
כוחות משטרה בירושלים, הערב/פלאש 90, אוליבייה פיטוסי

מוקדם יותר נחסם כביש 1 לתנועה למשך שעתיים ממחלף חמד למזרח בשל צעדה של מתפללים על הכביש בדרך לירושלים. המתפללים החלו לצעוד לאחר שהמשטרה עיכבה את האוטובוסים בהם נסעו, שהיו בדרכם לתפילה.

החלטת המשטרה באה בצל המתיחות הגוברת בבירה, בשל החשש מחידוש העימותים האלימים בהר הבית. ראש הממשלה בנימין נתניהו כינס הערכת מצב בהשתתפות ראשי מערכת הביטחון בעקבות העימותים האלימים שפרצו אמש בבירה. "ישראל פועלת באחריות כדי להבטיח חוק וסדר בירושלים תוך שמירה על חופש הפולחן במקומות הקדושים", אמר נתניהו בהערכת המצב.

ברקע המתיחות בירושלים | תפילה המונית בהר הבית 8 במאי 2021. רויטרס
תפילות בהר הבית, הערב/רויטרס

17 שוטרים נפצעו אמש במסגרת העימותים שפרצו במתחם הר הבית, בעוד הסהר האדום דיווח על 205 פצועים במזרח ירושלים, בהם אחד במצב קשה. העימותים פרצו ביום שישי האחרון של הרמדאן, ולפי המשטרה מאות מתפללים ירו זיקוקים ויידו אבנים, בקבוקים וחפצים לעבר השוטרים, שנאלצו להגיב באמצעים לפיזור הפגנות, בהם רימוני הלם.

למרות המתיחות: מצעד הדגלים יעבור בשער שכם ביום ירושלים

לקראת יום ירושלים שיתקיים ביום שני, המשטרה צפויה לקיים הערכת מצב בבוקר החג על מנת להחליט אם להתיר ביקורי יהודים במתחם הר הבית. לצד זאת, מפקד מחוז ירושלים דורון תורג'מן הבהיר כי מצעד הדגלים יעבור גם השנה בשער שכם בדרך לכותל. בדומה ל-2019, אז חל יום ירושלים בסוף ימי הרמדאן, גם הפעם יזרזו את הצועדים, על למנוע חיכוך עם המתפללים המוסלמים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully