וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המשטרה עצרה אוטובוסים עם מתפללים בדרך להר הבית, כביש 1 נחסם

מאות מתפללים מוסלמים החלו לצעוד לירושלים, לאחר שהמשטרה עיכבה את תנועת האוטובוסים שעשו דרכם להר הבית. נתניהו קיים הערכת מצב בה השתתפו ראשי מערכת הביטחון. במקביל, שריפות פרצו בעוטף עזה כתוצאה משיגור בלוני תבערה, ובאום אל-פחם נערכה הפגנת הזדהות

בווידאו: אוטובוסים עם מתפללים נעצרו בדרכם להר הבית/צילום: נתיבי ישראל, מאיה הורודניצ'אנו

כביש 1 נחסם לתנועה הערב (שבת) למשך שעתיים ממחלף חמד למזרח בשל צעדה של מתפללים על הכביש בדרך לירושלים. המתפללים החלו לצעוד לאחר שהמשטרה עיכבה את האוטובוסים בהם נסעו, שהיו בדרכם לתפילה.

החלטת המשטרה באה בצל המתיחות הגוברת בבירה, בשל החשש מחידוש העימותים האלימים בהר הבית. ראש הממשלה בנימין נתניהו כינס הערכת מצב בהשתתפות ראשי מערכת הביטחון בעקבות העימותים האלימים שפרצו אמש בבירה. "ישראל פועלת באחריות כדי להבטיח חוק וסדר בירושלים תוך שמירה על חופש הפולחן במקומות הקדושים", אמר נתניהו בהערכת המצב, בה השתתפו שר הביטחון, השר לביטחון הפנים, הרמטכ"ל, מפכ"ל המשטרה, ראש השב"כ, ראש המל"ל, מתפ"ש ובכירים נוספים.

מפקד משטרת מחוז ירושלים דורון תורג'מן התייחס אף הוא להיערכות לעימותים ואמר כי עיכוב האוטובוסים נועד למנוע הגעת מפגינים. "מבוצעת פעילות שמאפשרת לכל אדם להגיע לתפילה, למעט גורמים שמולם המודיעין הרלוונטי, או יש פוטנציאל הפרת סדר", אמר. " זאת על מנת לאפשר למתפללים לא מעורבים להגיע. יש כמה אוטובוסים שנעצרו באזור עין חמד. יש התנהלות שיותר הדוקה. כל אדם שרוצה לבוא להתפלל יכול, מי שרוצה לבצע הפרת סדר נמנע הגעה שלו".



במקביל, לפחות חמש שריפות פרצו במוקדים שונים בעוטף עזה כתוצאה מבלוני תבערה שהופרחו מהרצועה. צוותי כבאות והצלה, יחד עם צוותי קק"ל, רט"ג ובסיוע של צה"ל עזרו להשתלט על השריפות.

מתפללים עושים את דרכם רגלית להר הבית 21.4.21. נעם ריבקין פנטון, פלאש 90
מתפללים צועדים בכביש 1 לכיוון הר הבית, היום/פלאש 90, נעם ריבקין פנטון

בתוך כך, הרמטכ"ל אביב כוכבי הנחה לתגבר את כוחות צה"ל באזורים רגישים ולהיערך להסלמה. זאת, בתום הערכת מצב שקיים ברקע המהומות ההמוניות בהר הבית והמתיחות מול חמאס ברצועת עזה. בדיון הוצגה תמונת המודיעין בירושלים, יהודה ושומרון ועזה, וכן ההיערכות לקראת לילת אל-קאדר והשבוע הקרוב.

במסגרת תגבור הכוחות, הנחה הרמטכ"ל לשלב יותר מאמץ מודיעיני ביהודה ושומרון וברצועת עזה בעיקר בשל חשש שארגוני הטרור ינסו להפתיע את מערכת הביטחון. כמו כן, בפיקוד דרום נערכים להפגנות אלימות לאורך גבול רצועת עזה כולל ניסיונות של מפגינים לחבל בגדר הגבול ולנסות לחצות לשטח ישראל.

צעירים משגרים בלוני תבערה בגבול הרצועה. 8 במאי 2021. AFP, אתר רשמי
צעירים משגרים בלוני תבערה בגבול עוטף עזה, היום/אתר רשמי, AFP

בהמשך כינס גם שר הביטחון גנץ הערכת מצב בהשתתפות הרמטכ"ל, סגן הרמטכ"ל, ראש אמ"ן, ראש אגף מבצעים, מתאם הפעולות בשטחים ונציגי משטרת ישראל ושב"כ. בהערכת המצב הוצגה תמונת המודיעין בירושלים, איו"ש ועזה, וכן ההיערכות לקראת לילת אלקאדר והשבוע הקרוב, בהמשך להערכת המצב שקיים ביום חמישי.

בהודעה מטעם לשכתו של גנץ נכתב כי הוא הנחה על היערכות מבצעית נדרשת, אישר את תוכנית צה"ל להעלאת הכוננות, ו"כן הורה על העברת מסרים נדרשים בציר המדיני והביטחוני". גנץ אמר לאחר הערכת המצב כי "אסור לתת לקיצוניים באף צד לגרום להסלמת המצב וכי ישראל תמשיך ותפעל לשמירה על חופש הפולחן בהר הבית ותתנהל באחריות הנדרשת, ולצד זאת לא תאפשר לטרור להרים את ראשו או לפגוע בסדר הציבורי".

מוקדם יותר דווח בעיתון הלבנוני אל-אחבאר כי מצרים קיימה מגעים עם חמאס בימים האחרונים בניסיון למנוע הסלמה נוספת עם ישראל והליכה לעימות צבאי נרחב. המאמצים כללו מסר מישראל לפיו אינה מעוניינת בהסלמה אלא להכיל את המצב. חמאס השיב כי מה שקורה בשטח אינו נראה כך וכי הרגיעה אינה אפשרית במצב הנוכחי.

צומת תפוח, 3 במאי 2021. ראובן קסטרו
לוחמי צה"ל בצומת תפוח, השבוע/ראובן קסטרו

הנחייתו של כוכבי מגיעה לאחר סדרת אירועים ביטחוניים מהימים האחרונים. הבולט שבהם היה אתמול, כששלושה פלסטינים פתחו באש בפתח מוצב סאלם שבצפון השומרון - ונורו. שניים מהמחבלים נהרגו במקום, והשלישי נפצע באורח אנוש. תחקיר שנעשה באוגדת יו"ש העלה כי השלושה, צעירים כבני 21, הגיעו ברכב כשעליהם רובים וסכינים, ככל הנראה משטח ישראל וכי הם תכננו להוציא לפועל פיגוע המוני במרכז הארץ.

"אנחנו עדיין לומדים את פרטי סיכול הפיגוע בסאלם. אם הפיגוע היה יוצא אל הפועל בלב ישראל ומצליח, היו לו תוצאות קשות מאוד והיינו עכשיו במקום אחר", אמר היום גורם ביטחוני בכיר.

מתחמשים בהר הבית לקראת העימותים הצפויים עם כוחות הביטחון. טוויטר, מערכת וואלה!
מערום אבנים בהר הבית, הערב/מערכת וואלה!, טוויטר
שוטרים בעימותים ליד מסגד אל-אקצא בירושלים, 7 במאי 2021. רויטרס
כוחות יס"מ בהר הבית, הלילה/רויטרס

לפיגוע בסאלם קדם פיגוע ירי נוסף שהתבצע בצומת תפוח בתחילת השבוע. בתקרית זו רכב חולף שעבר סמוך לטרמפיאדה פתח באש וירה בשלושה צעירים. כתוצאה מהירי נהרג אחד מהם, יהודה גואטה, תושב ירושלים בן 19. השניים האחרים נפצעו קשה וקל. בליל חמישי אותר המחבל, מונתסר שלבי בן 44 מהכפר תורמוס עיא שליד רמאללה, לאחר מצוד שארך שלושה ימים.

בצל המתיחות: הפגנת הזדהות באום אל-פחם

במקביל למתיחות בבירה, כמאה בני אדם הפגינו באום אל-פחם. המפגינים נערכו באזור כביש 65 עם דגלי פלסטין, ואחזו בכרזות שעליהן צילומים של מסגד אל-אקצא וכוחות מג"ב בהר הבית. הם קראו קריאות קצובות ואף הניפו דגל של התנועה האסלאמית.

בהפגנה השתתפו בין היתר ראש עיריית אום אל-פחם סמיר מחאמיד, ח"כ לשעבר יוסף ג'בארין, ח"כ לשעבר ג'מאל זחאלקה וראש ועדת המעקב העליונה של הציבור הערבי בישראל מוחמד ברכה.

ההפגנה באום אל-פחם באה על רקע קריאת ועדת המעקב למחאה נגד "תוקפנות הטרור העקובה מדם נגד מסגד אל-אקצא". הוועדה קראה לכל מרכיביה והוועדות העממיות ביישובים הערביים ליזום היום הפגנות בערים השונות במקביל לשיגור משלחות לירושלים, לשכונת שייח ג'ראח, ולנסוע למסגד אל-אקצא.

הפגנה באום אל-פחם. 8 במאי 2021. שלומי גבאי
הפגנת הזדהות באום אל-פחם, היום/שלומי גבאי

ראש ועדת המעקב העליונה של הציבור הערבי בישראל, מוחמד ברכה אמר לוואלה! על חסימת האוטובוסים בדרך לירושלים: "זו פגיעה בחופש הפולחן וחופש הדת. יש ניסיון לאמץ את השיח הקיצוני ביותר של המתנחלים הכהניסטים לחסל את מסגד אל-אקצא ולהקים את הבית השלישי. זו לא בעיה של תחבורה - זה ניסיון לחסל את הזהות הפלסטינית של ירושלים המזרחית ושל מסגד אל-אקצא. האנשים שבדרך נחושים להגיע אם זה באוטובוס ברגל ואף דרך ההרים, אבל אין מצב שהכיבוש הישראלי בירושלים המזרחית יצליח לחצוץ בין האנשים לבין המסגד שלהם".

הפגנות נוספות נערכו בטמרה, שם חסמו המפגינים את כביש 70, כמו גם בכיכר השעון ביפו. "המשטרה צריכה לגלות איפוק ולאפשר גישה למסגד ולאפשר קיום התפילות", התריע מוקדם יותר היום יו"ר רע"ם, ח"כ מנסור עבאס.

מעצרים במזרח ירושלים לאחר המהומות

גובה הלהבות עלה כשאתמול בערב פרצו עימותים אלימים בין מתפללים מוסלמים בהר הבית לשוטרים. בעימותים שפרצו ביום שישי האחרון של הרמדאן מאות התפרעו והשליכו אבנים לעבר שוטרים. במקום התפתחו מהומות שזלגו למזרח העיר ולפי הפלסטינים 205 איש נפצעו במהלך הלילה. 17 שוטרים נפצעו באירוע.

במקביל למהומות בהר הבית המתיחות הורגשה גם בשכונת שייח ג'ראח, סביב סוגיית המחלוקת על פינוי משפחות פלסטיניות מהמקום ומעבר של יהודים הטוענים לבעלות על הקרקע להתגורר בשכונה. אמש נערכה הפגנה נוספת בשכונה שהעלתה פעם נוספת את העיסוק בסוגייה.

בעקבות האירועים, במזרח ירושלים מדווחים על מבצע מעצרים שנערך היום בעיר העתיקה, בסילוואן, בראס אל-עמוד ובעיסאוויה. לפי הדיווחים עד כה נעצרו כ-20 איש. עו"ד מוחמד מחמוד, שמייצג חלק מהעצורים, אמר כי עוצרים פעילים לקראת יום ירושלים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully