וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

17 שוטרים נפצעו בהתפרעויות בהר הבית, הפלסטינים: 205 איש נפגעו

מהומות פרצו בבירה ביום השישי האחרון של הרמדאן. מאות מתפללים התעמתו עם שוטרים בהר ובמזרח העיר. ארה"ב לישראל ולפלסטינים: בלמו את ההסלמה בבירה ובשטחים. תיעוד מהפריצה למסגד

בוידאו: הפרות סדר אלימות בהר הבית/עריכה: אביעד בללי

עימותים פרצו אמש (שישי) במתחם הר הבית בירושלים ביום שישי האחרון של הרמדאן. לפי המשטרה, מאות מתפללים ירו זיקוקים ויידו אבנים, בקבוקים וחפצים לעבר שוטרים, שהגיבו באמצעים לפיזור הפגנות ובהם רימוני הלם. בהודעת המשטרה נמסר כי 17 שוטרים נפצעו, אחד מהם במצב בינוני, והסהר האדום הפלסטיני דיווח על 205 פצועים במזרח ירושלים, בהם אחד במצב קשה.

המשטרה השיגה שליטה על המהומות שנמשכו כמה שעות, אך בהמשך הן התחדשו. מפקד מחוז ירושלים, ניצב דורון תורג'מן, הגיע לזירה. "כוחות המשטרה ומשמר הגבול פועלים במקום במטרה להביא להרגעת הרוחות, איתורם של המתפרעים והשבת הסדר במקום", מסרו. במהלך הלילה פוזרו המפגינים מהמקום, לאחר שחלקם התבצרו במסגדים.

פלסטינים בעימותים עם המשטרה ליד מסגד אל-אקצא בירושלים, 7 במאי 2021. רויטרס
עימותים בהר הבית, אמש/רויטרס

במהלך המהומות בשיח ג'ראח נפצע שוטר באורח בינוני מפגיעת אבן בפניו. "נגיב ביד קשה לכל הפרת סדר אלימה, התפרעות ופגיעה בכוחותנו, ונפעל לאיתורם של האחראים לכך ומיצוי הדין עימם", מסרה המשטרה.

במסגרת ההכנות לקראת תפילות יום שישי האחרון לרמדאן, המשטרה פרסה כוחות רבים בעיר העתיקה, וכ-70 אלף מתפללים הגיעו היום לבירה. בשל הקורונה, הוגבלה כניסתם של פלסטינים מהגדה לעשרת אלפים מחוסנים בלבד. אירוע מרכזי נוסף שיתקיים הוא 'לילת אל-קאדר', שיצוין במוצאי שבת ומסמל את היום שבו ניתן הקוראן לנביא מוחמד. במהלך האירוע צפויים להתאסף יותר ממאה אלף איש בהר הבית.

רימון הלם מושלך לתוך מסגד אל-אקצא בהר הבית/שימוש ברשתות החברתיות על פי סעיף 27 א'
צוות רפואי של הסהר האדום מפנה פצועים מהמהומות בהר הבית, 7.5.21. רויטרס
פינוי פצועים בהר הבית, אמש/רויטרס
פצוע פלסטיני בעימותים במזרח ירושלים, 7 במאי 2021. רויטרס
פצוע פלסטיני בעימותים/רויטרס

אירוע זה מצטרף למתיחות ששוררת בשבועות האחרונים בבירה. במחאה שהתקיימה מוקדם יותר בשכונת שיח ג'ראח נגד פינוי פלסטינים מבתיהם הותקף ח"כ אחמד טיבי בידי שוטרים. ביום רביעי, נעצרו 15 בני אדם בשכונה. המשטרה פינתה את הרחוב ודרשה מהתושבים להיכנס לבתיהם. לפי המשטרה, המפגינים יידו אבנים לעבר שוטרים, ניידות וכלי רכב אחרים, שאחד מהם אף הציתו, תקפו עוברי אורח סמוך לתחנת הרכבת הקלה וירו זיקוקים.

ממשל ביידן: בלמו את ההסלמה בירושלים ובגדה המערבית

בתוך כך, ממשל ביידן קרא לישראל ולרשות הפלסטינית לפעול לבלימת ההסלמה בירושלים ובגדה המערבית על רקע העימותים בהר הבית במהלך הלילה והמתיחות של הימים האחרונים. דובר משרד החוץ האמריקני נד פרייס אמר בהודעה שפרסם במהלך הלילה כי ארצות הברית מודאגת מאוד מהעימותים בשייח ג'ראח ובהר הבית.

לדבריו משרד החוץ האמריקני נמצא בקשר עם ההנהגה הישראלית והפלסטינית כדי להוריד את המתיחות ומבקש מהן לפעול יחד לבלימת ההסלמה. "אין תירוץ לאלימות אבל שפיכות דמים כזו מדאיגה מאוד עכשיו בימים האחרונים של הרמדאן. זה כולל את ההתקפה על חיילים ישראלים, פעולות תג מחיר, נגד פלסטינים - שאותן אנו מגנים", אמר פרייס.

שוטרים בעימותים ליד מסגד אל-אקצא בירושלים, 7 במאי 2021. רויטרס
המשטרה הגיבה באמצעים לפיזור הפגנות. שוטרים במתחם הר הבית/רויטרס

דובר משרד החוץ האמריקני ציין כי ממשל ביידן מצפה שבכירי ממשלת ישראל והרשות הפלסטינית יפעלו כדי להוריד את המתיחות ולהפסיק את האלימות. "זה קריטי ששני הצדדים יימנעו מפרובוקציות ויפגינו איפוק וישמרו על הסטטוס קוו בהר הבית גם במילים וגם במעשים. מנהיגים חייבים לגנות את האלימות. על כוחות הביטחון הישראלים לשמור על ביטחונם של כל תושבי ירושלים ולהעמיד לדין את האחראים לאלימות", הוסיף פרייס.

לדבריו ארצות הברית מודאגת מאות מהכוונה לפנות משפחות פלסטיניות מבתים בהן גרו במשך דורות רבים בשכונת שייח ג'ראח ובשכונת סילוואן. "אנו מבקשים מהרשויות הישראליות לנהוג כלפי תושבי שייח ג'ראח בחמלה וכבוד ולהסתכל על התמונה הכוללת של המקרים ההיסטוריים המורכבים האלה וכיצד הם עלולים להשפיע על חיי אנשים בימים אלה", אמר פרייס

גם האיחוד האירופי מגנה את גירוש המשפחות הפלסטיניות משייח ג'ראח וכינה זאת צעד "מטריד ולא חוקי שיגביר את המתיחות" בעיר. באיחוד קוראים להנהגה הפוליטית והדתית להפגין איפוק ולקבל אחריות על הרגעת המצב.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully