וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חמאס שמע את הקריאות מירושלים, והוסיף גורם נפיץ ביותר למשוואה מול ישראל

עודכן לאחרונה: 24.4.2021 / 20:07

במערכת הביטחון מעריכים כי מאחורי ההסלמה בדרום, שמגיעה כתגובה למהומות בבירה, עומד מוחמד דף הרגיש לסוגיית הר הבית. אך למרות הירי הנרחב, במל"ל קיבלו מסרים ממצרים כי פניו של ארגון הטרור אינן להסלמה, אך יהיה בלתי אפשרי להשתלט על הסוררים המושפעים מהמתרחש בבירה

בווידאו: יותר מ-20 רקטות שוגרו מרצועת עזה; צה"ל תקף בתגובה/צילום: דדי פולד

במערכת הביטחון מעריכים כי מאחורי ההסלמה הנוכחית בדרום, שמגיעה כתגובה למהומות בירושלים, עומד מוחמד דף, ראש הזרוע הצבאית של חמאס והמבוקש מספר 1 ברצועה. לפי הערכות, סף הרגישות הגבוהה בהנהגת חמאס כלפי ירושלים בכלל וסוגיית הר הבית בפרט עלה, לאחר הפצת סרטונים ברשת החברתית טיק טוק ובהם תיעוד מהאלימות בבירה בין כוחות הביטחון לערביי מזרח ירושלים.

באחד מסרטונים אלה, שזכה לצפיות רבות במיוחד, נכתב "איפה אתה דף?" ולפי הערכות סרטון זה הרחיב את היקף התגובות ברשתות הקוראות לחמאס לפעול נגד ישראל. ואכן, מעורבותה של עזה למתרחש בישראל הגיעה לשיאה הלילה עם 36 רקטות שנורו מהרצועה לעוטף עזה. שש מהן יורטו.

לאחר שבמערכת הביטחון הבינו שהסיבה לאותה התקפה מצויה במתרחש בירושלים ובהר הבית, סוגייה הנחשבת לפי הערכות לנקודה רגישה עבור מוחמד דף, ולא ברצועת עזה - ושבהנהגת החמאס אין כוונה לדרדר את האזור למערכה רחבה אלא רק לתגובה נקודתית - העדיפו במערכת הביטחון להמתין ולראות עד כמה רחבה תהיה התגובה.

שיגור רקטות במהלך תרגיל צבאי בעזה 29 בדצמבר 2020. רויטרס
"איפה אתה דף?". רקטה במהלך תרגיל צבאי של חמאס בעזה/רויטרס

הירי לדרום אמש נפתח במטח רקטות ראשון שנורה בשעה 22:59, אך מי שאחראי לשיגורו דווקא לא היו פעילי חמאס, אלא צעירים פלסטינים שהוגדרו "כסוררים" ולא תיאמו את הפעולה עם החמ"ל המשותף לכלל הפלגים. במערכת הביטחון מעריכים כי המשך הירי שהגיע לאחר מכן יצא משליטה של ארגון הטרור, ולכן ההיקף הרחב של ירי הרקטות והמרגמות שהסתכם בעשרות.

כבר אתמול בלילה התעקשו גורמים במערכת הביטחון כי למנהיג חמאס בעזה יחיא סינואר אין שום אינטרס להגיע למערכה עם ישראל מאחר וזה יסיט את תשומת הלב מהסוגייה הדתית של הר הבית וממערכת הבחירות למועצה המחוקקת הפלסטינית. לכן, התגובה הראשונה של צה"ל בשעה 01:20 היתה מינורית, והפלסטינים המשיכו לשגר רקטות ופצצות מרגמה.

בין השעות 04:45 ל-05:15 לפנות בוקר, תקף חיל האוויר מטרות משמעותיות עם מטוסי קרב, בהן מטרת התעצמות רגישה. אך לאחר מכן, בשל אותן הערכות על יעדיו של סינואר, צה"ל כבר השיב רק בירי מקלעים ופצצות מרגמה לקו הגבול שנפלו בשטח פתוח.

עוד בוואלה!

מי שהולך לישון עם גופשטיין, שלא יתפלא להתעורר מרקטות בעוטף עזה

לכתבה המלאה
עימותים בין פלסטינים למשטרה, ירושלים, 22 באפריל 2021. רויטרס
לא יהיה ניתן להכיל את הסוררים אם המהומות סביב ירושלים יחריפו. פרשי משטרה בבירה, אמש/רויטרס

במהלך הערכות מצב ביטחוניות שערך שר הביטחון בני גנץ, טענו גורמי צבא בכירים כי חמאס מורתע ומעוניין להפסיק את הירי. משעות הבוקר התקבלו מסרים במל"ל מחמאס באמצעות גורמים מצריים שטענו כי חמאס אומר שפניו לא למערכה, אך הם טוענים כי לא יהיה ניתן מבחינתם להכיל את הסוררים אם המהומות סביב ירושלים ימשיכו ויהיו הרוגים ופצועים.

בינתיים, הרמטכ"ל אביב כוכבי הנחה לתגבר את ירושלים בשתי פלוגות מג"ב מיהודה ושומרון, אותן יחליפו לוחמי צה"ל. עוד הוחלט לתגבר את אוגדת עזה בכוחות לוחמים ושריון, העלאת רמת הדריכות בחיל האוויר וריענון המטרות לתקיפה ברצועת עזה. מחר בבוקר יציג ראש אגף המבצעים האלוף אהרון חליוה לרמטכ"ל תכניות מבצעיות לכלל המדרגות עד לרמת מערכה כללית.

זיגזג בהנחיות

הציבור בעוטף עזה, ששהה במהלך הלילה הממ"דים, קיווה להודעות מרגיעות וברורות על מה שעשוי להתרחש במהלך היממה הקרובה. אולם בבוקר, בסמוך לשעה 07:00, הפיץ דובר צה"ל הודעה למרחב האזרחי ביישובי עוטף עזה, בה נדרשו להפסקת עבודות חקלאיות באזורים הצמודים לגדר, הפסקת פעילויות חינוכיות וסגירת חוף זיקים. כמו כן, הנחו על הגבלת התקהלויות עד מאה איש, ואישור להגיע למרחבים מוגנים בלבד.

ההנחיות של צה"ל עוררו מתח וחרדה בקרב התושבים, שהעריכו כי פניהם להסלמה רחבה, לפחות במהלך הימים הקרובים. אזרחים, כמו גם גורמי ביטחון, מחו על ההחלטה לסגור את חוף זיקים, וזאת בשעה שתושבי רצועת עזה רשאים להפעיל סירות בים, ובעוד פלסטינים יכולים להגיע לחופים ללא חשש. באופן מעורר תמיהה, כעבור שעה וחצי הודיע דובר צה"ל כי "לאחר הערכת מצב בפיקוד הדרום, הוחלט בשלב זה לא להחיל מגבלות על העורף במרחב עוטף עזה".

הזיגזג בהודעות דובר צה"ל עורר ביקורת נוספת, ומייצר בעיות אמון בין הציבור בנגב המערבי לצבא, כמו גם פוגע בחוסן, שכל כך חשובים ברגעים אלו של אי-ודאות. בצה"ל לא ידעו להסביר את השינוי במדיניות ההתגוננות תוך פרק זמן קצר כל כך. בזמן שבשמי הנגב חגו מטוסי קרב, קיימו הרמטכ"ל וגורמי מערכת הביטחון הערכת מצב, במסגרתה הנחה כוכבי על שורת צעדים ותגובות אפשריות, כולל היערכות להסלמה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully