וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בכיר אמריקני: איראן מציגה דרישות מופרזות ולא מציאותיות בשיחות הגרעין

6.5.2021 / 19:48

הבכיר אישר את הפרסום בוואלה! לפיו האיראנים דורשים שארה"ב תסיר יותר סנקציות ממה שנקבע בהסכם, אך לא מוכנים להגביל את תכנית הגרעין שלהם בהתאם. לדבריו, ממשל ביידן סבור כי ניתן להגיע להבנות עד הבחירות לנשיאות איראן ביוני, אך הדגיש כי הם נערכים גם לפיצוץ בשיחות

בווידאו: זריף אומר שישראל לקחה הימור גרועה בפגיעה בנתנז/צילום: רויטרס

בכיר במשרד החוץ האמריקני, שמשתתף בשיחות הגרעין בווינה, אישר את הפרסום היום (חמישי) בוואלה! לפיו יש פערים גדולים עם איראן במו"מ, וכי האיראנים מציגים דרישות מופרזות ולא מוכנים לבצע את מלוא הצעדים שהם צריכים כדי להגביל את תכנית הגרעין שלהם.

מחר יתקיים בווינה סבב נוסף של מו"מ עקיף בין נציגי ארצות הברית לנציגי איראן בתיווך האיחוד האירופי ובהשתתפות שאר המעצמות - צרפת, גרמניה, בריטניה, רוסיה וסין. עד כה המו"מ מדשדש ולא הייתה פריצת דרך. הבכיר האמריקני אישר כי האיראנים דורשים שארה"ב תסיר יותר סנקציות ממה שנקבע בהסכם הגרעין, ושהם יטילו פחות הגבלות על תכנית הגרעין ממה שנקבע בהסכם - למשל בכל הנוגע לצנטריפוגות המתקדמות.

"הבחירה ברורה. אם רוצים לחזור להסכם הגרעין ברור מה איראן צריכה לעשות", אמר הבכיר. "אנחנו לא יודעים אם האיראנים רוצים לעשות זאת או לא. אפשר להגיע להבנות על חזרה להסכם אבל זה עניין של החלטה פוליטית של ההנהגה האיראנית".

נציגי המשלחת של איראן והאיחוד האירופי לשיחות הגרעין לפני סבב המשא ומתן בווינה, 1 במאי 2021. רויטרס
לדברי הבכיר האמריקני, האיראנים מציגים דרישות מופרזות. נציגי המשלחת של איראן והאיחוד האירופי, השבוע/רויטרס

עם זאת, הבכיר האמריקני ציין כי ממשל ביידן סבור כי ניתן להגיע להבנות על חזרה להסכם הגרעין עד הבחירות לנשיאות איראן ב-18 ביוני, זאת במידה והמשטר בטהראן ינקוט בעמדות מציאותיות במהלך המו"מ, דבר שלא קורה עד עכשיו. "אנחנו חושבים שאפשר להשיג הסכם", אמר. "אנחנו ללא ממציאים את הגלגל וזו לא הנדסת טילים".

באותה נשימה, הבכיר במשרד החוץ האמריקני ציין כי ממשל ביידן נערך לתרחיש שבו איראן לא תהיה מוכנה ליישם באופן מלא את הסכם הגרעין והמו"מ יתפוצץ. "אם זה יקרה ממשל ביידן יתמודד ויעשה הכל כדי לוודא שלאיראן לא יהיה נשק גרעיני - אנחנו מתכוננים גם לתרחיש כזה - אבל מעדיפים להשיג הבנות על חזרה להסכם", אמר.

עוד בוואלה!

שיחות הגרעין מדשדשות: פערים גדולים בין ארה"ב לאיראן על הצנטריפוגות המתקדמות

לכתבה המלאה
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן במהלך ביקורו בנורפולק, וירג'יניה, ארה"ב 3 במאי 2021. רויטרס
ממשלו סבור כי ניתן להגיע להבנות על חזרה להסכם הגרעין. ביידן/רויטרס

הבכיר האמריקני הוסיף כי ארצות הברית מוכנה להסיר את כל הסנקציות שמהוות הפרה של הסכם הגרעין, אך דורשת שאיראן תחזור ליישם את ההסכם כלשונו ובאופן מלא. "פשוט צריך לקרוא את ההסכם וליישם אותו", אמר הבכיר האמריקני. "לא יהיה מצב שארצות הברית תעשה יותר ממה שהיא צריכה ואיראן תעשה פחות. נראה אם הסיבוב הבא של המו"מ יניע דברים קדימה או שאיראן תמשיך לדרוש דרישות לא מציאותיות. יש פערים אבל אפשר לסגור אותם אם איראן תנקוט בגישה מציאותית".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully