וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שיחות הגרעין מדשדשות: פערים גדולים בין ארה"ב לאיראן על הצנטריפוגות המתקדמות

6.5.2021 / 15:14

ארה"ב ומדינות אירופה גיבשו עמדה לגבי הצעדים שאיראן צריכה לנקוט כדי לחזור ליישום מלא של ההסכם, אך עמדת טהראן שונה לחלוטין. "אם אתה שומע שארה"ב ובנות בריתה נחושות לא לעגל פינות בכל הנוגע למחויבויותיה הגרעיניות של איראן, זה נכון", אמר בכיר בממשל האמריקני

בווידאו: זריף אומר שישראל לקחה הימור גרועה בפגיעה בנתנז/צילום: רויטרס

פערים גדולים התגלעו במשא ומתן בין ארצות הברית, מעצמות אירופה ואיראן בווינה בשבועות האחרונים סביב הצעדים שאיראן תצטרך לבצע כדי לגלגל לאחור ולהגביל את תכניתה הגרעינית. דיפלומטים אירופים ובכירים אמריקנים לשעבר שמעורים בתכנית השיחות, אמרו שהמשא ומתן מדשדש בשל המחלוקות הגדולות האלו.

ממשל ביידן הצהיר כי כל עסקה לחזרה להסכם הגרעין מ-2015 חייבת לכלול את חזרתה של איראן ליישום מלא של מחויבויותיה בהתאם להסכם. אך יישום הדרישה הזו הינה מורכבת מאוד לאור העובדה שתכנית הגרעין של איראן התקדמה משמעותית מאז 2015.

נציגי ארצות הברית ומדינות אירופה לשיחות בווינה סיכמו ביניהם כי איראן חייבת לחזור למצב שבו "זמן הפריצה" שלה להשגת מספיק אורניום מועשר לנשק גרעיני עומד על לפחות שנה. דיפלומטים אירופים ציינו כי ארצות הברית, צרפת, גרמניה ובריטניה גיבשו עמדה משותפת לגבי מה הצעדים שאיראן צריכה לבצע על מנת לחזור ליישום מלא של ההסכם.

נציגי המשלחת של איראן והאיחוד האירופי לשיחות הגרעין לפני סבב המשא ומתן בווינה, 1 במאי 2021. רויטרס
נציגי המשלחות של איראן והאיחוד האירופי דנים בנושא הסכם הגרעין. וינה. שבוע שעבר/רויטרס

אלא שהעמדה האיראנית שונה לחלוטין. מחלוקת מרכזית בין הצדדים נוגעת לשאלה מה יקרה לצנטריפוגות המתקדמות אותן איראן מפעילה באתרי הגרעין שלה היום בניגוד להסכם הגרעין. הצנטריפוגות המתקדמות האלה מאפשרות לאיראנים להעשיר אורניום במהירות גבוהה בהרבה, ובצורה כזו לקצר משמעותית את "זמן הפריצה".

דיפלומטים אירופים ציינו כי כל הסכם עם איראן כיום יהיה חייב לקבוע בבירור מה יעלה בגורלן של הצנטריפוגות האלה - האם איראן יכולה להמשיך ולהשתמש בהן או לא, האם הן יפורקו ויוצאו מחוץ לאיראן או רק ינותקו ויאוחסנו במדינה - דבר שיאפשר החזרה מהירה שלהן לשימוש במידה של פיצוץ ההסכם.

נציג משרד החוץ של איראן בדרכו לשיחות עם המעצמות בנוסע להסכם הגרעין בווינה. 27 באפריל 2021. רויטרס
נציג משרד החוץ של איראן בדרכו למו"מ עם המעצמות בנוגע להסכם הגרעין. וינה. שבוע שעבר/רויטרס

המו"מ בווינה מתקיים בשתי קבוצות עבודה. הקבוצה הראשונה עוסקת בסנקציות שארצות הברית תהיה צריכה להסיר מעל איראן. קבוצת עבודה זו השיגה התקדמות משמעותית בין השאר, מאחר ומדובר בדברים שאיראן צפויה לקבל כחלק מההסכם.

קבוצת העבודה השנייה עוסקת בצעדים שאיראן צריכה לבצע כדי לחזור ליישום מלא של ההסכם ולהגביל את תכנית הגרעין שלה. קבוצת עבודה זו לא השיגה כמעט כל התקדמות מאז תחילת השיחות, בין השאר מהסיבה כי מדובר בדברים שאיראן צריכה לתת כחלק מההסכם.

צנטריפוגות חדשות מוצגות לנשיא איראן חסן רוחאני ביום הגרעין האיראני, 11 אפריל 2021. רויטרס
מחלוקת מרכזית בין הצדדים נוגעת לשאלה מה יקרה לצנטריפוגות המתקדמות.מתקן גרעיני באיראן/רויטרס

סבב השיחות האחרון בווינה בסוף השבוע שעבר לא השיג כל התקדמות. המשא ומתן היה בהקפאה השבוע, משום שמרבית המשתתפים לקחו חלק בפסגת מדינות ה-G7 בלונדון. השיחות צפויות להתחדש מחר בווינה. צוותי המשא ומתן עומדים כעת בפני שני מועדים שצפויים להשפיע על השיחות.

ב-20 במאי צפוי לפוג ההסכם הזמני בין איראן לבין הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית בעניין הפיקוח על חלק מאתרי הגרעין של איראן. האיראנים מאיימים לסגור את המצלמות באמצעותן פקחי האו"ם עוקבים אחרי המתרחש בחלק מאתרי הגרעין. אם הדבר יקרה, יכולת הפיקוח על תכנית הגרעין של איראן תיפגע בצורה אנושה. בנוסף, ב-18 ביוני איראן תערוך בחירות לנשיאות שלתוצאה שלהן עשויה להיות השפעה דרמטית על שיחות הגרעין.

בכיר בממשל האמריקני אמר לוואלה! בתגובה כי "אם אתה שומע שארצות הברית ובנות בריתה נחושים לא לעגל פינות בכל הנוגע למחויבויותיה הגרעיניות של איראן - הרי שזה נכון מאוד".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully