וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בכיר במשרד החוץ האמריקני: נצטרך להסיר סנקציות כדי לחזור להסכם הגרעין

עודכן לאחרונה: 22.4.2021 / 1:17

לאחר סיום הסבב השני של המשא ומתן עם איראן בווינה, הבכיר מסר כי הוא מודע למחלוקת עם ישראל לגבי ההסכם, אך הדגיש את השקיפות בה ארצות הברית מתנהלת בנושא. הוא עוד הבהיר כי לא יהיה מצב בו קודם הסנקציות יוסרו ורק אז האיראנים ינקטו בצעדים להגבלת תכנית הגרעין

השיחה בווינה בין ארה"ב ושאר המעצמות לבין איראן, 17 באפריל 2021. רויטרס
השיחות בווינה בין ארה"ב ושאר המעצמות לבין איראן, שבוע שעבר/רויטרס

בכיר במשרד החוץ האמריקני אמר בתדרוך לכתבים הלילה (חמישי), לאחר סיום הסבב השני של המשא ומתן עם איראן בווינה, כי הוא מודע לכך שיש מחלוקת עם ישראל בנושא הסכם הגרעין, אך ארצות הברית התנהלה עד כה בשקיפות מול ישראל. זאת, כולל בנושא הסנקציות שהממשל האמריקני יצטרך להסיר כדי לחזור להסכם הגרעין.

"אני חושב שהיו לנו שיחות רבות עם הישראלים לפני ואחרי כל סבב שיחות", מסר הבכיר. "נהיה צריכים להסיר סנקציות מעל איראן כדי לחזור להסכם הגרעין ואמרנו זאת ישירות לישראל. זה לא אומר שנפסיק לפעול נגד החתרנות האיראנית באזור. אם נצליח לחזור ליישום הדדי של הסכם הגרעין - זו תהיה נקודת פתיחה להבנות רחבות יותר עם איראן (בנושא תכנית הטילים והפעילות האזורית)".

צנטריפוגות חדשות מוצגות לנשיא איראן חסן רוחאני ביום הגרעין האיראני, 11 אפריל 2021. רויטרס
צנטריפוגות שהוצגו לרוחאני ביום הגרעין האיראני, 11 באפריל/רויטרס

הבכיר האמריקני ציין כי בסבב השיחות השני בווינה הושגה התקדמות מסוימת, אבל המצב לא שונה בצורה קיצונית מזה שהיה לפני שבוע. "יש בהירות גדולה יותר לגבי מה ארצות הברית צריכה לעשות כדי לחזור ליישום מלא של הסכם הגרעין, וגם איראן יודעת יותר טוב מה עליה לעשות כדי לחזור ליישום מלא של הסכם הגרעין", אמר. "זה שיש יותר בהירות עוד לא אומר שיש קונצנזוס. יש כברת דרך ארוכה יותר לפנינו מאשר זו שכבר עברנו".

לדבריו, במהלך השיחות בווינה ארצות הברית סיפקה לצוות המשא ומתן של איראן כמה דוגמאות לסנקציות שהמדינה סבורה שיהיה עליה להסיר, כדי לחזור ליישום מלא של הסכם הגרעין, דוגמאות לסנקציות שהיא סבורה כי לא תצטרך להסיר. כמו כן, ניתנו דוגמאות לסוג שלישי של סנקציות - אלו שהוטלו על ידי ממשל טראמפ תחת ההגדרה של טרור כדי להקשות על חזרה להסכם הגרעין.

"נהיה צריכים לעבור ולבדוק אחת-אחת כדי לראות האם היתה הצדקה להטלת הסנקציות האלה או שניתן להסיר אותן", הוא אמר.

תצלום לוויין של מתקן העשרת האורניום נתנז, אפריל 2021. רויטרס
תמונות לווין של מתקן העשרת האורניום בנתנז./רויטרס

אחד הנושאים שנדונו בסבב השיחות השני עם איראן בווינה בימים האחרונים, נגע לסדר הפעולות שעל ארצות הברית ואיראן לבצע. האיראנים דרשו כי ארצות הברית תסיר את כל הסנקציות, ורק לאחר שהם יוודאו שהדבר אכן בוצע הם יחזרו ליישום מלא של תכנית הגרעין ויחזירו את ההגבלות על תכנית הגרעין שלהם.

הבכיר הוסיף כי ארצות הברית הבהירה לאיראן כי לא יהיה מצב שבו הראשונה מסירה את כל הסנקציות שהיא צריכה להסיר, ורק אז איראן תתחיל לבצע צעדים משלה. "אנחנו לא נקבל זאת וגם המדינות האחרות לא יקבלו זאת", הוא אמר. "לא נסיר יותר סנקציות מאלה שהוטלו על איראן בהקשר תכנית הגרעין שלה, ולא נקבל פחות צעדים איראניים להגבלת תכנית הגרעין שלהם ממה שהסכם הגרעין מחייב".

הבכיר האמריקני עוד ציין כי אינו שולל את האפשרות שניתן יהיה להשיג הסכם עם איראן עד אמצע חודש מאי, אך הדגיש כי הדבר יהיה תלוי בהתקדמות שתושג עד אז. "לא נגרור רגליים. אבל גם לא נמהר כדי לעמוד בדדליין מלאכותי. אנחנו רוצים להשיג הסכם בהקדם האפשרי, אבל לא על חשבון עסקה שתענה לדרישות שלנו", מסר הבכיר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully