וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ברקע המתיחות האזורית: ישראל וארה"ב יקיימו מחר שיחות אסטרטגיות על איראן

12.4.2021 / 20:45

צוותים בראשות היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב ומקבילו בן שבת ישוחחו ברקע שיחות הגרעין בווינה והפיצוץ במתקן העשרת האורניום בנתנז. הסבב השני של השיחות יתקיים על רקע חוסר שביעות רצון אמריקנית מהפעולות האחרונות של ישראל, שלא ברור עד כמה היו מתואמות עם ארה"ב

בווידאו: הצרה של נתניהו ושר ההגנה של ארה"ב בתום פגישתם/צילום: לע"מ

ישראל וארצות הברית יקיימו מחר (שלישי) סבב שני של שיחות אסטרטגיות בנושא איראן - כך אמרו שלושה פקידים ישראלים בכירים. השיחות יתקיימו על רקע שיחות הגרעין בווינה, הפיצוץ במתקן העשרת האורניום בנתנז והתגברות המתיחות באזור. בשל מגבלות הקורונה השיחות בין הצדדים לא מתקיימות פנים אל פנים אלא באמצעות שיחת וידאו מאובטחת.

בראש הצד האמריקני בשיחות יעמוד היועץ לביטחון לאומי של הנשיא ג'ו ביידן, ג'ייק סאליבן, ובראש הצד הישראלי יעמוד היועץ לביטחון לאומי מאיר בן שבת. אליהם יצטרפו נציגים של משרדי החוץ, הביטחון וקהילת המודיעין משני הצדדים.

בשל מגבלות הקורונה השיחות בין הצדדים לא מתקיימות פנים אל פנים אלא באמצעות שיחת וידאו מאובטחת.

מאיר בן שבת. -, פלאש 90
יעמוד בראש הצד הישראלי בשיחות. ראש המל"ל בן שבת/פלאש 90, -

הפקידים הישראלים הבכירים ציינו כי אחרי סבב השיחות הראשון שהתמקד בהצגת תמונת המודיעין של שני הצדדים לגבי הגרעין האיראני, סבב השיחות הנוכחי יתמקד בפעילות האיראנית באזור - בסוריה, עיראק, לבנון ותימן. סוגיית ההסלמה בעימות הימי בין ישראל לאיראן בשבועות האחרונים צפויה גם היא לעלות בשיחות. עם זאת, גם בסבב השיחות מחר צפויים הצדדים לדון בשיחות הגרעין שיתחדשו בווינה ביום רביעי בין נציגי איראן והמעצמות. האמריקנים יגיעו גם הם לווינה אך ינהלו שיחות לא ישירות עם האיראנים באמצעות הנציגים האירופים.

הסבב הראשון של השיחות עם ממשל ביידן על איראן הסתיים בתחושה של שביעות רצון משני הצדדים. סאליבן ובן שבת סיכמו בשיחות על שקיפות והימנעות מ"הפתעות" הדדיות בנושא האיראני.
הסבב השני של השיחות יתקיים מחר על רקע חוסר שביעות רצון אמריקנית מהפעולות האחרונות של ישראל שלא ברור עד כמה היו מתואמות עם ארצות הברית. ממשל ביידן הרחיק עצמו מהאירוע בנתנז ובכיר בממשל האמריקני אמר מוקדם יותר היום כי ארצות הברית לא היתה מעורבת בו כלל.

תמונת לוויין של מתקן הגרעין בנתנז, איראן, 21 באוקטובר 2020. רויטרס
חוסר שביעות רצון אמריקנית מפעולות ישראל. תמונת לווין של מתקן הגרעין בנתנז, איראן/רויטרס

ישראל מצידה מגבירה את הטונים הפומביים נגד הסכם הגרעין. ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר לפני כמה ימים שישראל לא תראה עצמה מחוייבת להסכם הגרעין גם אם ארצות הברית תחזור אליו. ישראל אינה חלק מהמו"מ ממילא, אך ההתבטאות של נתניהו אותתה שהמו"מ בווינה לא יגביל את הפעולות הישראליות נגד איראן.

בלשכת ראש הממשלה ובבית הלבן לא התייחסו לדברים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully