וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איראן: ישראל אחראית לחבלה בנתנז, זיהינו את האדם שפגע במתקן

עודכן לאחרונה: 12.4.2021 / 14:09

זריף הזהיר מפני "נקמה בציונים" אחרי הפגיעה במתקן העשרת האורניום, אף שבטהראן מנסים להנמיך מעוצמת המכה וטוענים: "רק צנטריפוגות מהדור הראשון נפגעו". בגרמניה מודאגים מפגיעה בשיחות הגרעין. גורמי מודיעין לוואלה!: הנזק לתכנית הגרעין אדיר

בווידאו: הכור הגרעיני בנתנז הותקף במתקפת טרור/צילום: רויטרס

איראן הטילה היום (שני) אחריות על ישראל בחבלה במתקן העשרת האורניום בנתנז, והבטיחה לנקום על הפעולה המצטרפת לרבות אחרות שיחסה טהראן למוסד בשנים האחרונות. בסוכנות הידיעות נור דווח כי זוהה האדם שאחראי להשבתת החשמל באחד מאתרי היצור בחלק התת-קרקעי של האתר הרגיש. האתר דיווח כי "ננקטו צעדים הכרחיים למעצר אותו אדם", מבלי למסור פרטים נוספים עליו.

שר החוץ של איראן, מוחמד ג'וואד זריף, אמר כי "הציונים חיפשו לנקום" בהצלחה של איראן בשיחות העוסקות בהסרת הסנקציות האמריקניות. החבלה בנתנז, השנייה בתוך פחות משנה, קרתה יום אחרי שהנשיא חסן רוחאני הכריז על הפעלתן של צנטריפוגות חדשות ומתקדמות, למרות ההתקדמות שנרשמה במשא ומתן העקיף בינה לבין וושינגטון. ארצות הברית לא הגיבה באופן רשמי לאירועים, אך האיחוד האירופי, החבר בהסכם הגרעין, הביעה היום חשש מפגיעה בשיחות שיתחדשו ברביעי.

"הם (ישראל) אמרו באופן פומבי שהם לא יאפשרו זאת, אך אנחנו ננקום בציונים", הזהיר זריף, שצוטט על ידי הטלוויזיה הממלכתית. הרשויות באיראן תיארו את החבלה בנתנז בתור "טרור גרעיני", אך דובר משרד החוץ ניסה להנמיך היום מהשפעתה ואמר כי הייתה פגיעה רק בצנטריפוגות מהדור הראשון. הדובר, סעיד חטיב-זאדה, כינה את התקרית "פשע נגד האנושות". לדבריו, הנקמה של איראן על "הטרור הגרעיני" תהיה בזמן הנכון ובמקום הנכון.

ראש סוכנות הגרעין של איראן, עלי אכבר סלאחי, אמר כי המתקן פועל במתכונת חירום וטען שהחבלה במקום לא עצרה את העשרת האורניום.

צנטריפוגות חדשות מוצגות לנשיא איראן חסן רוחאני ביום הגרעין האיראני, 11 אפריל 2021. רויטרס
פיצוצים עזים נוספים במתחם התת-קרקעי/רויטרס

בניגוד לטענות של איראן, גורמי מודיעין מערביים מתארים פגיעה קשה ביכולת של איראן להעשיר אורניום. עם זאת, הערכות דומות עלו גם לאחר הפיצוץ הקודם במתקן, בחודש יולי, שגם הוא יוחס לישראל.

בניו יורק טיימס דווח הלילה מפי גורמי מודיעין כי הנזק במתקן נגרם על ידי פיצוץ גדול מכוון, שהחריב לחלוטין את המערכת העצמאית והמאובטחת המספקת חשמל לצנטריפוגות להעשרת האורניום. עוד נמסר כי הפיצוץ פגע באופן מהותי ביכולת האיראנית להעשיר אורניום, וכי ייתכן שייקח לה כתשעה חודשים לשחזר את התפוקה בנתנז.

גורמי מודיעין: "נזק אדיר לתכנית הגרעין"

גורמי מודיעין במזרח התיכון אמרו לוואלה! כי הפסקת החשמל גרמה לפיצוצי משנה עזים במתחם התת-קרקעי במתקן, ושריפות פרצו בעקבותיהם. לדבריהם, העשרת האורניום בנתנז נעצרה לחלוטין ומוגדרת כהישג גדול מאוד, ונזק אדיר נגרם לתהליך הגרעין. הם הוסיפו כי התוצאה היא שלאיראן אין קלפי מיקוח מול ארצות הברית בשיחות על הסכם הגרעין.

שר החוץ האיראני, מוחמד זריף בועידה שהתקיימה בטהרן 23 בפברואר 2021. AP
"הציונים רוצים לנקום על ההתקדמות שלנו בדרך להסרת הסנקציות", זריף/AP

הנזק באתר החדיר אי-ודאות אל תוך המאמצים הדיפלומטיים שהחלו בשבוע שעבר. מנוף הלחץ של איראן בשיחות המתחדשות לבקשתו של נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן - חזרה לפעולות שאסורות בהסכם עד הסרת הסנקציות - ייפגע משמעותית כתוצאה מההפסקה הכפויה של הפעילות במתקן. כל זאת בזמן ששר ההגנה של ארצות הברית, לויד אוסטין, הגיע אתמול לביקור בישראל ונפגש עם מקבילו בני גנץ. היום הוא ייפגש עם ראש הממשלה בנימין נתניהו, בביקור ראשון של נציג מממשל ביידן בישראל.

נשיא איראן חסן רוחאני סוקר את ההישגים הגרעיניים החדשים של איראן במהלך יום האנרגיה הגרעינית האיראנית בטהראן, 10 באפריל 2021. רויטרס
פגיעה במנופי הלחץ. רוחאני ביום האנרגיה הגרעינית/רויטרס

התקרית מגיעה ברקע ההסלמה של המערכה הימית החשאית המתנהלת בין ישראל ואיראן בשנתיים האחרונות. בשבוע שעבר, הניו יורק טיימס דיווח כי ישראל עדכנה את ארצות הברית שכוחותיה היו אלו שפגעו בספינה האיראנית סאוויז בים האדום. באופן רשמי מסווגת סאוויז בתור ספינת מטען, אך לפי הדיווחים היא משמשת את משמרות המהפכה לאיסוף מודיעין באזור האסטרטגי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully