וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נתניהו: על שקד לעשות את המעשה הנכון; סילמן ואורבך תומכים בבנט

עודכן לאחרונה: 6.5.2021 / 18:47

ההודעות של סילמן ואורבך מגיעות לאחר שבנט פעל מאחורי הקלעים לאחד סביבו את חברי הכנסת שנותרו במפלגה, ובעקבות דבריו של ח"כ שיקלי כי יצביע נגד הקמת ממשלה עם הרשימה המשותפת ומרצ. בתוך כך, בישיבת סיעת הליכוד נתניהו אמר כי המצב "לא מדרדר" לבחירות חמישיות

נתניהו קורא לשקד למנוע ממשלה מלפיד: לעשות צעד אמיץ/צילום: ניב אהרונסון, עריכה: אביעד בללי

ח"כים עידית סילמן וניר אורבך (ימינה) הודיעו היום (חמישי) כי הם דחו את ההצעות שקיבלו לעזוב את מפלגתם מראש הממשלה בנימין נתניהו והליכוד. ההודעות של סילמן ואורבך מגיעות לאחר שמוקדם יותר הבהיר ח"כ עמיחי שיקלי ממפלגתם כי יצביע נגד הקמת ממשלה עם הרשימה המשותפת ומרצ.

"אני מודה לראש הממשלה נתניהו על מבול ההצעות לתפקידים ולשריונים שהועברו אליי באמצעות שליחיו הרבים. תודה, אך לא. אינני מעוניינת בכך, אלא במניעת בחירות חמישיות ובעצירת הכאוס אליו הובלת את המדינה", כתבה סילמן בפוסט בפייסבוק.

עוד כתבה סילמן כי היא "ממשיכה בכל הכוח עם נפתלי בנט על מנת להקים ממשלה טובה בישראל בהקדם האפשרי. אני מאמינה בדרכו של בנט, בתנועת ימינה, וביכולת של העם הנפלא שלנו לשתף פעולה בעת הזו".

עידית סילמן, שעברה מהבית היהודי לימין החדש ביום רישום המפלגות לכנסת. 15 בינואר 2020. ראובן קסטרו, ראובן קסטרו
הודיעה כי היא דוחה את ההצעות של נתניהו לשריונים. ח"כ סילמן/ראובן קסטרו, ראובן קסטרו

במקביל, ח"כ אורבך, לשעבר מנכ"ל הבית היהודי ומקורב לבנט, אמר כי גם הוא סירב להצעות של רה"מ: "תודה, מר נתניהו, אך לא. אין צורך לנו בנאומים לאומה ולשלוח שליחים עם הצעות. גם בפוליטיקה, נאמנות וחברות הן ערך עצום בעיני. כאיש ציונות דתית שמאמין בעם ישראל, ארץ ישראל ותורת ישראל, אני מאמין בכל לבי שהדרך של בחירות חמישיות שאתה מנסה להוביל אליהן היא דרך ללא מוצא לישראל".

אורבך הוסיף כי "דרכו של נפתלי בנט להקמת ממשלה, בה משתפים פעולה זה עם זה למרות מחלוקות, היא הדרך הנכונה. אנחנו מספיק ערכיים וימניים כדי לשמור על כל מה שחשוב לנו. בעזרת ה' נקים ממשלה טובה לישראל". עוד לפני הודעתו של אורבך, הודיעו פעילי ימין כי יפגינו הערב מול ביתו.

מאז הודעת שיקלי כי יתנגד לממשלה בראשות בנט ויו"ר יש עתיד יאיר לפיד, יו"ר ימינה פעל מאחורי הקלעים לאחד סביבו את חברי הכנסת שנותרו במפלגה. אמש, לאחר לחצים מצדו, פרסמה ח"כ איילת שקד הודעה בה היא גיבתה את מהלכיו אף שלא הבהירה איך תצביע על ממשלה עם השמאל, אם תוקם. הבוקר, פרסם ח"כ אביר קארה כי דחה הצעה מנתניהו לשריון בליכוד, לתפקיד שר הכלכלה ומימוש ההבטחות לעצמאים מתקופת הבחירות.

התכנסות סיעת ימינה , 25 באפריל 2021. דוברות ימינה, אתר רשמי
לא כל הח"כים מהסיעה הביעו באופן פומבי את עמדתם. התכנסות של ימינה/אתר רשמי, דוברות ימינה

נתניהו: המעשה של שיקלי אמיץ ומתחייב

בתוך כך, ראש הממשלה בנימין נתניהו נפגש היום עם ראשי גוש הימין, לראשונה מאז פקיעת המנדט שקיבל להרכבת ממשלה. נתניהו וראשי הסיעות - יו"ר ש"ס אריה דרעי, יו"ר יהדות התורה משה גפני והשר יעקב ליצמן - סיכמו כי הם נותרים מאוחדים בהתנגדותם ל"ממשלת שמאל". יו"ר הציונות הדתית בצלאל סמוטריץ' נעדר מהישיבה מאחר שלא חש בטוב.

מעט מאוחר יותר התאספה סיעת הליכוד לישיבה במלון קרלטון בתל אביב. נתניהו נשא דברים וקרא לח"כים של ימינה להצטרף לדרישה של ח"כ שיקלי שלא להקים ממשלה עם מפלגות השמאל. "קראתי את המכתב ח"כ עמיחי שיקלי. מכתב מכונן של אדם אמיץ, אדם עם יושרה וערכים, ובניגוד לבנט - שיקלי מסרב להפר את ההבטחות שהוא נתן לבוחרים ומסרב להקים ממשלת שמאל בראשות לפיד", אמר נתניהו.

"המעשה של שיקלי אמיץ ומתחייב, וכפי ששיקלי עשה זאת, כך גם איילת שקד ועוד חברים בימינה יכולים וצריכים לעשות את המעשה הנכון ולא לחבור לממשלת השמאל המסוכנת הזאת", המשיך רה"מ. על בנט, אמר נתניהו כי "הוא עושה ניסיון אבסורדי למחוק את האמת ולהסתיר את העובדה שהוא הוליך שולל את אזרחי ישראל, את המצביעים שלו".

בחלק הסגור של ישיבת הסיעה, נתניהו אמר כי "אני רוצה להרגיע אתכם, אני לא הולך לשום מקום - אני נשאר פה, נלחם יחד אתכם עד שננצח". ראש הממשלה עוד הביע את תחושתו כי לא יתקיימו בחירות חמישיות: "אני אומר לכם שזה לא מדרדר לבחירות, כי אף אחד לא רוצה בחירות. בנט מנע הקמת ממשלת ימין. רצינו ממנו דבר אחד - שיצטרף לגוש של 59. ה-59 היה מביא את ה-61".

פעילי שמאל התאגדו מחוץ למלון במהלך ההצהרה של נתניהו, ומחו מול הח"כים של הליכוד בעודם מגיעים למלון. לעבר השר לביטחון הפנים אמיר אוחנה הם קראו: "אוחנה החנפן, חייל של עבריין". ח"כ מיקי זוהר קיבל גם הוא קריאות קשות מהמפגינים, ואמר על כך בתגובה לוואלה! כי "הכל בסדר, אנחנו מאוחדים וחזקים מתמיד".

ראש הממשלה בנימין נתניהו בפגישה עם יריב לוין, יו"ר ש"ס אריה דרעי, יו"ר יהדות התורה משה גפני והשר יעקב ליצמן, 6 במאי 2021. ללא, אתר רשמי
דרעי, לוין, נתניהו, גפני וליצמן, היום/אתר רשמי, ללא

נתניהו תקף בחריפות אמש את ראשי מפלגת ימינה ואמר כי על בנט "לא לחבור לממשלת שמאל מסוכנת". בהצהרה, שמסר לראשונה מאז פקיעת המנדט שקיבל להרכבת הממשלה, אמר נתניהו כי כל מטרתו של בנט הייתה לבזבז את הזמן ולהגיע לממשלה מסוכנת עם יש עתיד.

"בנט ושקד נשבעו בפני הציבור שהם לא ילכו לממשלה כזאת עם לפיד, מרצ והעבודה. עכשיו הם עושים בדיוק את ההפך ומפרים אחת לאחת את כל ההבטחות שלהם. זאת הסיבה שח"כ עמיחי שיקלי, באומץ לב וביושרה, אמר היום שהוא לא מוכן להיות חלק מממשלה כזאת. אם אתם מתייצבים עם הימין, אתם מכריעים את גורל המערכה. בואו נקים יחד ממשלת ימין שתעמוד איתן מול האתגרים העומדים בפנינו", אמר נתניהו.

איילת שקד ונפתלי בנט בהצהרה מיוחדת, בחירות 2019, מפלגת הימין החדש, 29 דצמבר 2018. ראובן קסטרו
"מפרים אחת לאחת את כל ההבטחות שלהם". בנט ושקד/ראובן קסטרו

אחרי הצהרתו של נתניהו אמש, ח"כ איילת שקד פרסמה בחשבון הפייסבוק שלה פוסט תמיכה בבנט. "מאז הבחירות עבדנו, נפתלי ואני, קשה מאוד כדי שתקום ממשלת ימין", כתבה שקד. "אפשר לספר סיפורים ולמלא את הארץ ספינים, אבל בסופו של דבר נתניהו לא הצליח להקים ממשלת ימין, בגלל התנגדות סער וליברמן, ובגלל ההתעקשות של בצלאל. מתחילת הדרך, 7 המנדטים של ימינה היו חלק מגוש הימין, ללא תנאים וללא חרמות".

שקד סומנה בשבועות האחרונים כמי שאולי עשויה לטרפד את המהלך של בנט להקים ממשלה עם יו"ר יש עתיד יאיר לפיד, יו"ר תקווה חדשה גדעון סער וחלק ממפלגות השמאל. היא פעלה מאחורי הקלעים לטרפד את הקמת ממשלת השינוי ופעלה להקמת ממשלת ימין שבה בנט יכהן כראש הממשלה ברוטציה עם נתניהו.

המאמצים שלה נכשלו, אבל בליכוד ניסו להפעיל עליה לחצים כדי שתעמוד מול בנט בניסיונותיו להקים ממשלה חלופית. הפוסט שפרסמה הערב מלמד כי היא מעניקה גיבוי לבנט ועשויה ללכת אחריו בהצבעה על הקמת ממשלה בראשה יעמוד יחד עם לפיד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully