וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נתניהו, החרדים והציונות הדתית ביקשו מהנשיא להחזיר את המנדט לכנסת

דקות לקראת המועד האחרון להגשת ההמלצות לריבלין, גוש נתניהו הכריע כי לא יתמוך בבנט להרכבת הממשלה. עד כה, לפיד זוכה ל-56 ממליצים, בעוד יו"ר ימינה רק ל-7. רע"ם הודיעה כי לא תמליץ על מועמד. לפיד ובנט נפגשו עם הנשיא, בעוד סער הודיע כי ימליץ על יו"ר יש עתיד

בווידאו: יו״ר "יש עתיד" יאיר לפיד ביקש מהנשיא לקבל את המנדט להרכבת הממשלה/לע״מ. צלם: אבי קנר

דקות לתום מועד הגשת ההמלצות על מועמד להרכבת הממשלה, הודיעו היום (רביעי) מפלגות הליכוד, יהדות התורה ש"ס והציונות הדתית כי לא ימליצו על אף מועמד, וביקשו מנשיא המדינה ראובן ריבלין להעביר את המנדט לכנסת. בתוך כך, רע"ם הודיעה כי לא תמליץ על מועמד ספציפי לראשות הממשלה. עד כה, יו"ר יש עתיד יאיר לפיד זוכה ל-56 ממליצים, בעוד יו"ר ימינה נפתלי בנט רק ל-7.

להודעה של בלוק הימין ולבקשה להחזיר את המנדט אין משמעות רשמית מבחינת תהליך ההתייעצויות אצל הנשיא. אחרי הצהריים הוא צפוי להמשיך בסבב שיחות עם ראשי המפלגות שלאחריו יודיע על מי החליט להטיל את המנדט. לפי ההערכה, הנשיא ימסור את המנדט ללפיד.

מוקדם יותר נפגש הנשיא ריבלין עם לפיד, ולאחר מכן עם בנט, זאת לאחר שהלילה בחצות פקע המנדט של נתניהו להרכבת ממשלה. במהלך פגישותיהם, שבו לפיד ובנט על בקשותיהם לקבל את המנדט מהנשיא. עד כה נמסרה לבית הנשיא עמדתן של סיעות כחול לבן, תקווה חדשה, ישראל ביתנו, מרצ והעבודה שהמליצו על לפיד לקבלת משימת הרכבת הממשלה. עוד לפני ההודעה של בלוק הימין כי לא ימליצו על מועמד, ח"כ איילת שקד (ימינה) הפעילה לחצים על בכירים בליכוד להמליץ על בנט אצל הנשיא.

יו״ר "ימינה" נפתלי בנט נועד עם נשיא המדינה ראובן ריבלין, 5 במאי 2021. חיים צח, לשכת העיתונות הממשלתית
דנו בהטלת המנדט. ריבלין ובנט, היום/לשכת העיתונות הממשלתית, חיים צח

מפלגת תקווה חדשה בראשות גדעון סער הודיעה כי תמליץ בפני ריבלין על לפיד כמועמד להרכבת הממשלה. במכתב שהעביר לידי הנשיא, סייג יו"ר תקווה חדשה את המלצתו בכך שתוקם ממשלת חילופים ורוטציה עם בנט. תקווה חדשה לא המליצה על אף מועמד בסבב ההתייעצויות הקודם בבית הנשיא. ההמלצה של סער על לפיד מביאה אותו ל-51 ממליצים, ונועדה להבטיח לו את קבלת המנדט.

בהודעה של רע"ם בה הודיעה כי לא תמליץ לנשיא על מועמד ספציפי להרכבת הממשלה, ציינה כי היא כן תשתף פעולה עם המועמד שעליו תוטל המלאכה, "קרי מי שזוכה למספר הממליצים הרב ביותר". בהודעה נכתב כי רע"ם "יכולה להשלים את מניין הקמת הממשלה, היא כן תעשה את זה אם יענו דרישותיה במשא ומתן".

הרשימה המשותפת הודיעה כי תמליץ על לפיד כמועמד להרכבת הממשלה: "בבחירה בין הטלת המנדט על חבר כנסת נפתלי בנט, החזרת המנדט לכנסת, והטלת המנדט על חבר הכנסת יאיר לפיד, הרשימה המשותפת, ברוב דעות, מעדיפה את הטלת המנדט על חבר הכנסת יאיר לפיד. הרשימה המשותפת מדגישה כי אינה תומכת בממשלה שבראשה יעמוד ח"כ נפתלי בנט, ותמשיך לנהל מגעים מול ח"כ יאיר לפיד". בתוך הרשימה, חד"ש ותע"ל תמכו בהחלטה זו ואילו בל"ד התנגדה לו.

יו״ר "יש עתיד" ח״כ יאיר לפיד נועד עם נשיא המדינה ראובן ריבלין, 5 במאי 2021. חיים צח, לשכת העיתונות הממשלתית
לפיד בכניסה לבית הנשיא, הבוקר/לשכת העיתונות הממשלתית, חיים צח

בתוך כך, חילופי האשמות בין הליכוד וימינה סביב ההמלצות בבית הנשיא. גורם בליכוד המעורב במו"מ האשים את בנט בסיכול המגעים להמלצה משותפת עליו בגוש הימין, בימינה מאשימים את נתניהו, שלדבריהם יכול היה להמליץ על בנט ובכך להבטיח שהוא יקבל את המנדט.

הגורם בליכוד אמר כי "היו מגעים מתקדמים עם בנט להמלצה של כל גוש הימין עליו אצל הנשיא. סוכם כי ההמלצה תינתן תמורת התחייבות שלו להקים ממשלת ימין במהלך תקופת המנדט. בתחילה בנט הסכים, אך חזר בו אתמול וסרב אפילו להפקיד מכתב (שסוכם שלא יפורסם פומבית), שיכלול התחייבות אישית להקמת ממשלת ימין שתוביל ותקדם את ערכי הימין בדיוק כפי שהתחייב לפני הבחירות".

הגורם הוסיף כי "הדעה הרווחת במערכת הפוליטית כיום, מימין ומשמאל, שבנט מתעתע בכולם ומשחק על כל המגרש ולא ניתן להאמין לאף מילה שיוצאת מפיו". מצד שני, גורמים בימינה אומרים שהיה ניסיון אמיתי להגיע להסכמות סביב ההמלצות בגוש הימין, כולל הידברות עם רע"ם, אבל השיח קרס לנוכח מה שכינו "שיקולי האגו והשנאה האישית" של נתניהו כלפי בנט ושקד.

במכתב שניסחו בציונות הדתית לנשיא ריבלין, בו ביקשו להעביר את המנדט לכנסת, נכתב כי "נשב רק בממשלה שתורכב ממפלגות המחנה הלאומי. מהיכרותנו את בנט ושקד, אנו מתקשים לראות גם אותם יושבים בממשלה שבה הם משמשים כעלה תאנה לממשלת שמאל קיצוני ומפלגות תומכות טרור השוללות את קיומנו כאן כמדינה יהודית. לכן הדיבורים על "ממשלת שינוי" הם לא יותר ממשחק שיביא למשיכת זמן והארכת תקופת חוסר הוודאות של אזרחי ישראל".

נשיא המדינה ראובן ריבלין מוסר את החלטתו באשר להטלת מלאכת הרכבת הממשלה, 6 באפריל 2021. קובי גדעון, לע״מ, לשכת העיתונות הממשלתית
נפגש עם בנט ולפיד. ריבלין/לשכת העיתונות הממשלתית, קובי גדעון, לע״מ

החוק משאיר לנשיא שיקול דעת רחב כיצד לקיים את סבב ההתייעצויות שאחרי פקיעת המנדט. במקום סבב התייעצויות מסורתי, הוא עידכן את ראשי הסיעות בפתיחת ההתייעצויות וזימן אליו כרגע רק את לפיד בנט. לפי החוק יש לנשיא שלושה ימים לקבל את החלטתו אם להעביר את המנדט למועמד אחר, כמו לפיד או בנט, או להעביר אותו ישירות לכנסת.

מוקדם יותר, נתניהו ניהל שיחות עם ראשי המפלגות החרדיות, והתייעץ איתם על ההמלצה אצל הנשיא ריבלין. גורם פוליטי בכיר במפלגות החרדיות העריך: "נתניהו נוטה בשלב זה לבקש מהנשיא להחזיר את המנדט לכנסת, אך טרם התקבלה החלטה סופית". בימים האחרונים שקל נתניהו את האפשרות להמליץ על בנט כדי למנוע מלפיד לקבל את המנדט אך למהלך לא הושג רוב בשל חוסר שיתוף הפעולה של יו"ר רע"ם מנסור עבאס. בליכוד אמרו כי הסיבה היא סירובו של בנט להתחייב רק על ממשלת ימין.

דרעי וליצמן עם נתניהו. קובי גדעון /לע"מ, אתר רשמי
החליטו לא להמליץ על אף מועמד. נתניהו, דרעי וליצמן/אתר רשמי, קובי גדעון /לע"מ

המנדט של נתניהו הסתיים הלילה לאחר שלא עלה בידו להרכיב קואליציה בת 61 חברי כנסת. בליכוד האשימו את יו"ר ימינה בכישלונם להקים ממשלה. "עקב סירובו של בנט להתחייב לממשלת ימין, דבר שהיה מוביל בוודאות להקמת ממשלה בהצטרפות של חברי כנסת נוספים, ראש הממשלה נתניהו החזיר כעת את המנדט לנשיא", נמסר מטעם המפלגה.

יו"ר הציונות הדתית ח"כ בצלאל סמוטריץ' כתב בטוויטר בתגובה לפקיעת המנדט כי "אחיי למחנה הלאומי, תרימו את הראש. שום דבר עוד לא נסגר. אנחנו עוד רחוקים מלהפסיד בקרב הזה". סמוטריץ' המשיך והדגיש כי "מה שחשוב זה שמה שלא יהיה נישאר חזקים ומאוחדים, זקופי קומה ובטוחים בצדקת דרכנו, ובעזרת השם במערכה הכללית ודאי ננצח. כי האמת איתנו ובסוף האמת מנצחת".

מליאת הכנסת, 26 באפריל 2021. נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת, אתר רשמי
מפלגתו הודיעה שלא תמליץ על אף מועמד לראשות הממשלה. מנסור עבאס/אתר רשמי, נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

לפי החוק, ריבלין יכול לבחור כעת באחת משתי אפשרויות: הראשונה - להעביר את המנדט למועמד אחר, שיקבל 28 ימים לנסות להרכיב ממשלה; השנייה - אם יגיע למסקנה שאין אף מועמד שיש לו יכולת ממשית להקים קואליציה - לדלג על החודש הזה ולהחזיר את המנדט ישירות לכנסת. אז תיפתח תקופה בת 21 יום שבה רק אם 61 ח"כים יחתמו למועמד אחד - הוא יקבל את האפשרות לנסות להרכיב ממשלה.

לפיד מעוניין לקבל את המנדט לידיו כדי להמשיך במאמצים להקים ממשלת אחדות עם בנט, ולקבל שליטה על הוועדה המסדרת בכנסת שתאפשר לו לבלום יוזמות ומהלכים של נתניהו והימין. בנט, לעומת זאת, היה מעדיף שהמנדט יהיה בחזקתו לחודש הקרוב, כדי להשאיר את הדלת פתוחה גם למסלול של הקמת ממשלת ימין. בסבב הקודם, ללפיד היו 45 המלצות של כל הסיעות בגוש המתנגד לנתניהו, ולבנט היו שבעה ממליצים בלבד, של חברי ימינה.

בתוך כך, בוטלה ישיבת הוועדה המסדרת שתוכננה להיום. המשמעות היא שחוק הבחירה הישירה וביטול ממשלת החליפים לא יובאו להצבעה לקבלת פטור מחובת הנחה, הליך מזורז לקידומם בכנסת.

מרד בימינה: ח"כ שיקלי הודיע על התנגדותו לממשלת בנט-לפיד

ח"כ עמיחי שיקלי (ימינה) הודיע לבנט כי יתנגד לממשלה עם לפיד. במכתב ששלח ליו"ר מפלגתו שיקלי לא כתב במפורש אם יצביע נגד הממשלה אם תוקם או אם יתפטר מתפקידו במצב כזה לטובת הח"כ הבא ברשימת ימינה לכנסת ה-24. גם בימינה מסרבים לעת עתה להצהיר כי ידרשו ממנו להתפטר מתפקידו כחבר כנסת

לפני יומיים כתב בטוויטר ברקע אפשרות שיצביע נגד ממשלה כזו: "אני עם נפתלי ומאחוריו במאמצים להקמת ממשלה - ממשלת ימין תחילה ואם זה לא מסתייע אז ממשלת אחדות. סומך על נפתלי ומהלכיו מלא-מלא. בקיצור - אנחנו אגרוף אחד. נקסט"

מימינה נמסר כי אנחנו "מכבדים את עמדת ח"כ שיקלי, שהייתה ידועה לנו. ימינה מחויבת לעשות הכול כדי להקים ממשלה יציבה ומתפקדת כדי למנוע הידרדרות לכאוס של בחירות חמישיות, וכך תעשה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully