וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המנדט של נתניהו הסתיים, הנשיא ישוחח הבוקר עם ראשי הסיעות

עודכן לאחרונה: 5.5.2021 / 2:37

החוק משאיר בידי הנשיא שיקול דעת רחב מאוד בהכרעה על השלב הפוליטי הבא. כעת, יעמדו לרשותו שלושה ימים להחליט אם להטיל את מלאכת הרכבת הממשלה על מועמד אחר כמו לפיד או בנט, או להחזיר את המנדט לכנסת. בליכוד האשימו את יו"ר ימינה בכישלון: "סירב להתחייב לממשלת ימין"

בווידאו: לפיד סמוטריץ' וסער על המגעים להקמת ממשלה/צילום: ערוץ הכנסת

המנדט של יו"ר הליכוד בנימין נתניהו הסתיים הלילה (רביעי), לאחר שלא עלה בידו להרכיב קואליציה בת 61 חברי כנסת. על כן, הבוקר אמור נשיא המדינה ראובן ריבלין לפתוח בהתייעצויות, ויש לו לפי החוק שלושה ימים להחליט אם להעביר את המנדט למועמד אחר כמו יו"ר יש עתיד יאיר לפיד או יו"ר ימינה נפתלי בנט, או להעביר אותו ישירות לכנסת.

בליכוד האשימו את יו"ר ימינה בכישלונם להקים ממשלה. "עקב סירובו של בנט להתחייב לממשלת ימין, דבר שהיה מוביל בוודאות להקמת ממשלה בהצטרפות של חברי כנסת נוספים, ראש הממשלה נתניהו החזיר כעת את המנדט לנשיא", נמסר מטעם המפלגה.

בשונה מטקס ההמלצות המסורתי מיד אחרי הבחירות, הפעם הנשיא לא מתכוון לזמן אליו את כל ראשי הסיעות אלא להודיע כי מי שעמדתו השתנתה או שיש בידיו מידע שחשוב להביא לידיעתו מוזמן ליצור איתו קשר.

רה"מ, נתניהו במהלך מסע"ת בלשכתו 20 באפריל 2021. יונתן זינדל, פלאש 90
המנדט קרוב לסיומו. נתניהו/פלאש 90, יונתן זינדל

יו"ר הציונות הדתית ח"כ בצלאל סמוטריץ' כתב בטוויטר בתגובה לפקיעת המנדט כי "אחיי למחנה הלאומי, תרימו את הראש. שום דבר עוד לא נסגר. אנחנו עוד רחוקים מלהפסיד בקרב הזה". סמוטריץ' המשיך והדגיש כי "מה שחשוב זה שמה שלא יהיה נישאר חזקים ומאוחדים, זקופי קומה ובטוחים בצדקת דרכנו, ובעזרת השם במערכה הכללית ודאי ננצח. כי האמת איתנו ובסוף האמת מנצחת".

יו"ר הציונות הדתית, בצלאל סמוטריץ' במהלך הצהרה לתקשורת בפתח ישיבת מפלגתו 3 במאי 2021. יונתן זינדל, פלאש 90
"שום דבר עוד לא נסגר", סמוטריץ'/פלאש 90, יונתן זינדל

החוק משאיר בידי הנשיא שיקול דעת רחב מאוד בשאלה איך לקיים את ההתייעצויות, על מי להטיל את המנדט, ומה הצעד הבא של המערכת הפוליטית. לפי החוק, הוא יכול לבחור כעת באחת משתי אפשרויות: הראשונה - להעביר את המנדט למועמד אחר, שיקבל 28 ימים לנסות להרכיב ממשלה; השנייה - אם יגיע למסקנה שאין אף מועמד שיש לו יכולת ממשית להקים קואליציה - לדלג על החודש הזה ולהחזיר את המנדט ישירות לכנסת. אז תיפתח תקופה בת 21 יום שבה רק אם 61 ח"כים יחתמו למועמד אחד - הוא יקבל את האפשרות לנסות להרכיב ממשלה.

יו"ר יש עתיד, יאיר לפיד, מעוניין לקבל את המנדט לידיו כדי להמשיך במאמצים להקים ממשלת אחדות עם יו"ר ימינה, נפתלי בנט, ולקבל שליטה על הוועדה המסדרת בכנסת שתאפשר לו לבלום יוזמות ומהלכים של נתניהו והימין. בנט, לעומת זאת, היה מעדיף שהמנדט יהיה בחזקתו לחודש הקרוב, כדי להשאיר את הדלת פתוחה גם למסלול של הקמת ממשלת ימין. בסבב הקודם, ללפיד היו 45 המלצות של כל הסיעות בגוש המתנגד לנתניהו, ולבנט היו שבעה ממליצים בלבד, של חברי ימינה.

עבאס הודיע: רע"ם לא תמליץ על אף מועמד

בליכוד שקלו בימים האחרונים שורה של מהלכים שימנעו מלפיד לקבל את המנדט, שהמשותף להם - המלצה מאוחדת של 52 חברי בלוק הימין על מועמד אחר, שיגברו על 45 הממליצים של לפיד. בין היתר, נתניהו בוחן את האפשרות להמליץ על בנט, או על מועמד אחר מטעמו כמו יו"ר ש"ס אריה דרעי או בכיר אחר מהליכוד כדי שלפיד לא יקבל את המנדט.

במקביל, לפיד מנסה לגייס עוד המלצות שיחזקו את הדרישה שלו לקבל את המנדט מהנשיא. בסבב ההמלצות הקודם, 16 ח"כים - חברי תקווה חדשה, הרשימה המשותפת ורע"ם - החליטו שלא להחליט ולא המליצו על אף מועמד. לפיד ניסה לשכנע אותם לשנות את החלטתם ולהודיע לנשיא כי הם מצטרפים לרשימת הממליצים שלו, ואולם, יו"ר רע"ם מנסור עבאס הודיע מוקדם יותר לליכוד כי לא ימליץ מראש על אף מועמד להרכבת הממשלה. הוא הבהיר כי בתום הסבב תלך מפלגתו עם מי שיהיו לו הכי הרבה ממליצים.

לפיד, בנט. מרים אלסטר, פלאש 90
אחד מהם יקבל את המנדט, או שהוא יועבר לכנסת. לפיד ובנט/פלאש 90, מרים אלסטר

קודם לכן, בליכוד פעלו להשיג את המלצתו של עבאס על נפתלי בנט כמועמד להרכבת הממשלה. בנט אף היה מעורב בכך, ואם ניסיונות השכנוע היו צולחים - גוש הליכוד-חרדים היה צפוי להמליץ עליו אצל הנשיא. בליכוד סברו כי אם לבנט יהיו 61 ממליצים או יותר, לא יהיה מנוס מלהטיל עליו את המנדט, ולא על לפיד.

נתניהו דרש מבנט להתחייב להקמת ממשלת ימין כחלק מההמלצה עליו, אך יו"ר ימינה סירב, ואמר כי יעדיף ממשלת ימין אך כי אינו פוסל אפשרות גם של הקמת ממשלה עם יש עתיד, תקווה חדשה, ישראל ביתנו וחלק ממפלגות השמאל. בגוש הימין סבורים כי אם תינתן תקופת זמן נוספת, יהיה ניתן להקים ממשלת ימין שבראשה יעמוד ראשון בנט לתקופה של שנה או שנה וחצי, כך שאחריו יכהן ראש הממשלה בנימין נתניהו. אתמול שלל יו"ר תקווה חדשה גדעון סער אפשרות כזאת, ולא ברור על מה המהלך מסתמך.

נשיא המדינה ראובן ריבלין מוסר את החלטתו באשר להטלת מלאכת הרכבת הממשלה, 6 באפריל 2021. קובי גדעון, לע״מ, לשכת העיתונות הממשלתית
החוק מתיר לו שיקול דעת נרחב. ריבלין/לשכת העיתונות הממשלתית, קובי גדעון, לע״מ

ראש הממשלה חושש כי השליטה בוועדה המסדרת תהיה בידי לפיד וגוש מתנגדיו, ואם המנדט יעבור לבנט או יחזור לכנסת - יוכל כמעט בוודאות להבטיח כי לא יקדמו נגדו מהלכים כמו חוקים שעשויים למנוע ממנו להרכיב ממשלה עם כתבי אישום או אחרים.

עם זאת, ח"כ סמוטריץ' סירב להצהיר כי ימליץ על בנט בסבב ההתייעצויות אצל הנשיא, גם אם עבאס יצטרף למהלך. "נדון בזה כשזה יהיה רלוונטי", אמרו גורמים במפלגה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully