וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

3 ימים לפקיעת המנדט של נתניהו: בנט עדיין רוקד על שתי החתונות

2.5.2021 / 9:04

בצל האסון בהר מירון, שגדע את המגעים הפוליטיים בסוף השבוע האחרון, ישובו הבוקר הפוליטיקאים מימין ומשמאל אל שולחנות המו"מ, דרוכים לקראת פקיעת המנדט של נתניהו בשלישי בחצות. לראש הממשלה אין, ככל הידוע, נתיב אפשרי להקמת ממשלה - אך גם בגוש השינוי ישנם פערים רבים

בווידאו: הצהרת יו"ר ימינה, נפתלי בנט/צילום: ערוץ הכנסת

נותרו שלושה ימים לפקיעת המנדט של ראש הממשלה בנימין נתניהו, והמערכת הפוליטית ממתינה להכרעתו של יו"ר ימינה, נפתלי בנט - אם להמשיך במאמצים להרכבת ממשלת אחדות עם גוש המרכז-שמאל, או להיענות ללחץ הכבד מהליכוד ולהתחייב על נאמנות לנתניהו ולבלוק הימין-חרדים. האסון בהר מירון אמנם גדע בסוף השבוע את כל המגעים הפוליטיים, אך לקראת סוף המנדט של נתניהו ביום שלישי בחצות, השיחות וההתייעצויות יתחדשו ויתגברו החל מהבוקר.

בנט ניהל בשבוע האחרון מגעים עם יו"ר יש עתיד, יאיר לפיד, במטרה להגיע לסבב ההתייעצויות אצל בית הנשיא עם מתווה ברור להקמת ממשלת אחדות. בנט ולפיד הסכימו עקרונית על הגודל, המבנה, וחלוקת הכוח בממשלה, שמורכבת משבע מפלגות שותפות - יש עתיד, ימינה ותקווה חדשה, כחול לבן, ישראל ביתנו, העבודה ומרצ. אבל נותרו עוד הרבה פערים ומחלוקות, על חלוקת התיקים, קווי יסוד, וסוגיות אידיאולוגיות נפיצות שיכולות להיות במחלוקת.

בנט נפגש בשבוע שעבר לראשונה עם יו"ר רע"ם, מנסור עבאס, ודן איתו באפשרויות לשיתוף פעולה, אבל גם סוגיית ההסתמכות על קולות רע"ם טרם לובנה בינו לבין לפיד - אם בהימנעות מהצבעה או תמיכה אקטיבית בהקמת הממשלה.

הצהרה | יו"ר ימינה, נפתלי בנט. כנסת, ירושלים 21 באפריל 2021. יונתן זינדל, פלאש 90
המערכת הפוליטית ממתינה להכרעתו. בנט/פלאש 90, יונתן זינדל

באותו הזמן, בנט, ובעיקר שותפתו איילת שקד, מבלים כל העת בשיחות גם מול נתניהו והליכוד, שם לוחצים ומפתים את אנשי ימינה לא לחבור לגוש הנגדי ולהדיח אותם מהשלטון לספסלי האופוזיציה. נתניהו העביר בשבוע שעבר מהלך בזק במוסדות הליכוד שיאפשר לו לשריין בנדיבות, במטרה לתת רשת ביטחון לבנט ושקד, ביחד או לחוד, במקרה של בחירות חמישיות. בימינה שוקלים גם לתמוך ביוזמה של נתניהו לבחירות אישיות במידה ולא תורכב ממשלה בכנסת הנוכחית.

לנתניהו יש עוד שלוש יממות למהלך של הרגע האחרון, אבל אין לו, ככל הידוע, נתיב אפשרי להקמת ממשלה, לנוכח ההתנגדות העיקשת של בצלאל סמוטריץ' להסתמכות על קולות רע"ם. בשבוע האחרון הוא ניסה לשכנע את יו"ר כחול לבן, בני גנץ, להצטרף אליו ואף הציע לו להיכנס מיידית לתפקיד ראש הממשלה, אך בסוף השבוע גנץ שוב השיב בשלילה וסגר את הדלת על המו"מ.

במקביל, בליכוד ובימינה נעשו ניסיונות לבחון אם יו"ר תקווה חדשה, גדעון סער, יסכים לחבור לממשלת ימין אם בראשה יעמוד מישהו אחר, בנט או בכיר אחר מהליכוד, אך סער שולל לעת עתה את כל התרחישים שכוללים שיתוף פעולה עם נתניהו.

הצהרה | יו"ר תקווה חדשה, גדעון סער בפתח ישיבת סיעת תקווה חדשה. כנסת, ירושלים 19 באפריל 2021. אתר רשמי, מערכת וואלה!
שולל לעת עתה את כל התרחישים שכוללים שיתוף פעולה עם נתניהו. סער/מערכת וואלה!, אתר רשמי

אם לא תושג התקדמות מפתיעה של הרגע האחרון, ביום שלישי בחצות יפקע המנדט של נתניהו, ובסביבתו הכחישו אתמול את הדיווחים לפיהם הוא שוקל לבקש הארכה. מיד לאחר מכן, נשיא המדינה ראובן ריבלין צפוי לפתוח בסבב התייעצויות נוסף, שבסופו יחליט אם ולמי יעניק את המנדט. ביש עתיד מקווים שלפיד, עם 45 ממליצים, הוא שיקבל את המנדט ל-28 הימים הבאים, שבמהלכם יוכל להמשיך במו"מ עם בנט ולקבל שליטה בוועדה המסדרת בכנסת.

בנט וסער, מצד שני, שואפים להימנע מהטלת המנדט על לפיד, וגם בליכוד שוקלים עכשיו לשבש לו את התוכניות ולהמליץ על בנט כמועמד המועדף להרכבת הממשלה. בגוש המרכז שמאל חוששים שאם בנט יקבל את המנדט הוא ירכיב ממשלה עם בלוק הימין-חרדים, כך שגם סביב הטלת המנדט צפוי מתח נוסף.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully