וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נתניהו התקפל: גנץ מונה לשר המשפטים

עודכן לאחרונה: 28.4.2021 / 15:57

השרים הצביעו בעד המינוי של יו"ר כחול לבן במשאל טלפוני. אקוניס, שמונה אתמול לתפקיד בישיבת הממשלה, לא השתתף בהצבעה. נתניהו ביקש לבטל את הדיון בבג"ץ, שנדחה בינתיים ל-17:00, ואמר כי יביא את המינוי של יתר השרים במשרדים החסרים לאישור ביום ראשון

בווידאו: בג"ץ דן באי מינוי שר משפטים לאחר דיון סוער בממשלה/צילום: רוני כנפו

הממשלה אישרה היום (רביעי) את מינויו של יו"ר כחול לבן בני גנץ לשר המשפטים בממשלת המעבר. ראש הממשלה בנימין נתניהו החליט על המינוי שעות לפני הדיון שאמור להתקיים בבג"ץ, בו ידונו בעתירות נגד מינויו של ח"כ אופיר אקוניס (הליכוד) לתפקיד, אותו אישרה אתמול הממשלה.

"ראש הממשלה הגיש תגובה מפורטת לבית המשפט העליון ששוללת לחלוטין את הטיעון שהדיון שהתקיים אתמול בממשלה בנוגע למינוי אקוניס היה בניגוד לחוק", נכתב בהודעה מטעם נתניהו. "על אף זאת, לאחר שהצעות הפשרה של ראש הממשלה נדחו גם הבוקר, וכדי לצאת מהמבוי הסתום ולאפשר את הפעילות ההכרחית של משרד המשפטים, ראש הממשלה החליט למנות את בני גנץ כשר המשפטים בממשלת מעבר".

בעקבות ההחלטה על מינויו של גנץ לתפקיד, ביקשו נתניהו והיועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט לבטל את הדיון בבג"ץ, שנדחה בינתיים לשעה 17:00, בו ידונו בעתירות נגד המינוי של אקוניס. בהודעה שהוגשה לבג"ץ מטעם נתניהו, נטען כי יביא את המינוי של יתר השרים במשרדים החסרים לאישור הממשלה ביום ראשון הקרוב.

בנימין נתניהו ובני גנץ בהצבעה על הרכב הוועדה המסדרת בכנסת, 19 באפריל 2021. נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת
בעקבות הביקורת, רה"מ החליט למנותו לתפקיד. נתניהו וגנץ/דוברות הכנסת, נועם מושקוביץ

בבקשה מטעם נתניהו נכתב כי "מבוקש בזאת לבטל את הדיון שנקבע להיום ולתת שהות לגבש הסכמות ביחס ליתר משרדי הממשלה הדורשים איוש, בהתאם להחלטות הקודמות מפי בית המשפט בתיק זה".

מטעמו של מנדלבליט נמסר כי בעקבות המינוי של גנץ לשר המשפטים העתירות בנושא "התייתרו מאליהם", וביקש מבית המשפט לבטל את הדיון. בסוגיית מינוי השרים הנוספים, ביקש היועץ המשפטי לממשלה לאפשר לו להגיש הודעת עדכון בנושא עד ליום שני הקרוב בשעה 16:00.

המינוי של גנץ

נתניהו סירב במשך שלושה חודשים בתוקף למנות את גנץ במינוי קבע לשר המשפטים, וגם אתמול בישיבת הממשלה הסוערת שרי הליכוד התנגדו בתוקף למינוי שלו וטענו שההסכם הקואליציוני כבר לא בתוקף. ההודעה שלו על מינוי גנץ מעידה שבסביבת נתניהו הבינו שההתנהלות סביב משבר שר המשפטים גרמה לו נזק - פוליטי ומשפטי, וזה ניסיון למזער את הנזקים.

גורמים במערכת הפוליטית מעריכים כי נתניהו חשש מעימות עם בג"ץ סביב מינוי שר המשפטים, שיעורר את שאלת הנבצרות וניגוד האינטרסים בין היותו ראש ממשלה ונאשם בפלילים שעוסק במינוי שר המשפטים.

לאחר שנודע על המינוי של גנץ, מכחול לבן נמסר כי "מנענו את מזימת אפריל, נמשיך לשמור על הדמוקרטיה".

בני גנץ בישיבת סיעה, 19 באפריל 2021. אוליבייה פיטוסי, פלאש 90
"מנענו את מזימת אפריל, נמשיך לשמור על הדמוקרטיה". גנץ/פלאש 90, אוליבייה פיטוסי

מלבד שר המשפטים, יש עוד חמישה משרדים ללא שר מכהן - משרד התקשורת, משרד המים, משרד ההשכלה הגבוהה, משרד המדע והטכנולוגיה והמשרד לשוויון חברתי. בכולם כיהנו בחודשים האחרונים ממלאי מקום שפקעה כהונתם אחרי שלושה חודשים לפי החוק, ולא מונה להם שר קבוע.

משרד התקשורת, המדע והטכנולוגיה והמשרד לשוויון חברתי משויכים לפי ההסכם הקואליציוני לכחול לבן. לפי ההערכה, גנץ מתכוון למנות לשר התקשורת את ח"כ איתן גינזבורג, את חילי טרופר לשר המדע והטכנולוגיה ואת איציק שמולי לשר לשוויון חברתי, בנוסף להיותו שר הרווחה. משרדי המים וההשכלה הגבוהה שייכים לגוש הליכוד, ונתניהו מתכוון למנות את שר האנרגיה יובל שטייניץ לשר המים ואת שר החינוך יואב גלנט לשר לענייני השכלה גבוהה.

הדיון בבג"ץ

הדיון בבג"ץ בעתירות נגד מינויו של אקוניס לתפקיד שר המשפטים היה אמור להתקיים בשעה 15:30, אך נדחה בעקבות עתירה של התנועה לאיכות השלטון, בעקבות ההודעה על המינוי של גנץ. מוקדם יותר הודיע בג"ץ כי הדיון יועבר בשידור חי, וישודר "במסגרת הפרויקט הניסיוני להעברת שידורים ישירים של דיונים נבחרים בבית המשפט העליון".

אתמול הוציא בג"ץ צו ביניים נגד ההחלטה שהתקבלה בישיבת הממשלה למנות את אקוניס לתפקיד, וקבע כי הוא לא יכהן כשר המשפטים עד לקבלת החלטה אחרת בנושא.

בג"ץ | עתירת התנועה לאיכות השלטון נגד מינוי השרים 27 באפריל 2021. יונתן זינדל, פלאש 90
הדיון בבג"ץ, אתמול/פלאש 90, יונתן זינדל

מעט לפני ההודעה על מינויו של גנץ, מסר נתניהו את תגובתו לבג"ץ לקראת הדיון, וביקש מבית המשפט העליון להימנע מהתערבות במינויים פוליטיים. "עקרון הפרדת הרשויות מחייב שבית המשפט ימשוך ידיו מלב הכבשן של הזירה הפוליטית", נכתב בכתב התשובה ששלח עו"ד דוד פטר. "אל לו לבית המשפט או ליועץ המשפטי לממשלה להשים עצמם בממשלת-על וראוי להימנע מלקבוע עבור הממשלה איזה מינוי פוליטי עליה לעשות".

עוד נכתב כי במהלך ההצעה למינויו של אקוניס, נשמעה עמדתו של היועמ"ש שקבעה כי הוא מתנגד להעלאת ההצעה, וזאת בשל שתי סוגיות: "האחת - עצם העלאתה לסדר היום ללא הסכמה מראש של ראש הממשלה החלופי. השרים התנגדו לטענה זו, וכפי שהוצג לעיל בהרחבה התנגדותם מושתתת על הדין. השנייה - ההיבט של מאפייניה הפריטטיים של ממשלת המעבר. עמדתו זו של היועץ המשפטי לממשלה מוכרת היטב והשרים כבר שמעו אותה, עוד בעת הדיונים שקיימה הממשלה בענייני תקנות הקורונה". צוין כי גם בדבריו של מנלדבליט בתום ההצבעה, "כלל לא עלו סוגיות חדשות שלא הוזכרו קודם".

אופיר אקוניס בעת הגשת ההמלצות לנשיא ריבלין, 5 באפריל 2021. ראובן קסטרו
דיון נגד מינויו. אקוניס/ראובן קסטרו

עוד לפני ההודעה על המינוי של גנץ, התנועה לאיכות השלטון הגישה הבוקר בקשה דחופה לבג"ץ, לפיה יש להותיר את סמכויות שר המשפטים בידי גנץ, עד שתוכרע עתירתה בעניין אי-מינוי השרים. "סבורה עותרת כי יש למצוא פתרון דחוף - גם אם זמני - אשר יוכל ליתן מענה לבעיה חמורה זו", נכתב בבקשה.

הדיון של בג"ץ עסק אתמול בנושא המינויים של שרי הקבע בממשלה תחת המנגנון הפריטטי, בהם מינוי שר המשפטים, לאחר ישיבת הממשלה הסוערת בה הצביעו שרי הליכוד בעד מינויו של אקוניס לתפקיד, למרות שמנדלבליט קבע כי ההצבעה אינה חוקית מאחר שלא הייתה על סדר היום של ישיבת הממשלה. במהלך הדיון אמרה נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות כי ההחלטה של מנדלבליט לפסול את מינוי אקוניס הינה מחייבת.

לפני הדיון, מנדלבליט שלח את עמדתו הרשמית, לפיה יש לחייב את הממשלה למנות שר משפטים באופן מידי. הוחלט כי נתניהו יוצג בדיון על ידי עורך דין פרטי, לאחר שביקש ייצוג נפרד מהיועמ"ש. הדיון התקיים בשל עתירה של התנועה לאיכות השלטון, והתנהל בפני נשיאת העליון חיות והשופטים ניל הנדל ועוזי פוגלמן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully