וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שרי הליכוד אישרו את מינוי אקוניס לשר המשפטים, היועמ"ש: הצבעה לא חוקית

עודכן לאחרונה: 27.4.2021 / 16:09

ישיבת הממשלה התכנסה בהמשך להחלטת בג"ץ שחייבה דיון דחוף בנושא מינוי שר המשפטים. נתניהו ביקש 48 שעות להגיע לפתרון שמוסכם על הצדדים, אך גנץ סירב ודרש הצבעה מידית. הממשלה דחתה את מינויו, והליכוד העלה להצבעה בחטף את שמו של אקוניס. מנדלבליט: מנוגד לחוק הרוטציה

גנץ: "במקום להתייצב בבית המשפט, נתניהו מבקש לחפור תחת יסודותיו"/צילום: קונטקט

הממשלה התכנסה היום (שלישי) כדי לדון במינוי שר המשפטים, בהמשך להחלטת בג"ץ מיום ראשון שחייבה את הממשלה לקיים דיון דחוף בנושא בתוך 48 שעות. במהלך הישיבה הציע ראש הממשלה בנימין נתניהו להקצות 48 שעות כדי להגיע לפתרון מוסכם, אך יו"ר כחול לבן בני גנץ דרש לקיים באופן מידי את ההצבעה על מינוי שר המשפטים, והבהיר שלא תהיה החלטה אחרת מבחינתו מלבד מינוי שר משפטים מטעם גוש כחול לבן.

ההצבעה על מינויו של גנץ לתפקיד שר המשפטים עלתה, ונפלה בהתנגדות 17 משרי הליכוד לעומת עשרה מכחול לבן. ראש הממשלה ביקש להעלות להצבעה את מינוי אופיר אקוניס לתפקיד, אך היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט ושרי כחול לבן התנגדו בטענה שההצעה לא הייתה על סדר היום של ישיבת הממשלה כהצעת החלטה מסודרת.

למרות זאת, מזכיר הממשלה צחי ברוורמן החל בהצבעה על מינויו של אקוניס - והוא זכה ברוב קולות, לאחר ששרי כחול לבן לא השתתפו בהצבעה. מנדלבליט ושרי כחול לבן מחו על ההצבעה הלא חוקית, מאחר שהיא מנוגדת לחוק הרוטציה שקובע שכל נושא שעולה בממשלה מחויב בהסכמת שני הגושים. "ההחלטה לא עברה. זו התוצאה המשפטית. ולכן השר אקוניס, שאני מאוד מעריך, איננו שר המשפטים", אמר היועמ"ש.

בני גנץ בישיבת סיעה, 19 באפריל 2021. אוליבייה פיטוסי, פלאש 90
ההצעה למנותו לשר משפטים נדחתה בידי הממשלה. גנץ/פלאש 90, אוליבייה פיטוסי

גנץ: שרי כחול לבן לא ישתתפו בהצבעה וזאת החלטה שאינה חוקית
פרקש-הכהן: ההצבעה לא חוקית ואתה (ברוורמן) עובד מדינה. אתה כפוף ליועמ"ש
ברוורמן: אני כפוף לחוק לנוהל למנהג, ראש הממשלה מנהל את הישיבה ואני כפוף אליו קודם כל
נתניהו: אתם מנסים למנוע העלאה של הצבעה אחרת זה בלתי מקובל
גנץ: סדר היום נקבע במשותף והדבר הזה לא נקבע בסדר היום. אין הסכמה שלי להעלות נושא אחר
נתניהו: אנחנו העלנו תוך כדי הישיבה
אוחנה: לא צריך את ההסכמה שלך

מנדבליט: אני מציע שמזכיר הממשלה יפעל בהתאם לחוק. שלא תחשבו שההצבעה הזו תעבור. זו הצבעה נגד החוק
תמנו שטה: מזכיר הממשלה אתה מזכיר הממשלה של כולם. תחזור על ההצבעה!

בשלב זה שרי הליכוד אישרו את מינויו של אקוניס לשר המשפטים.
רגב: אקוניס, מזל טוב
מנדלבליט: מאחר וראש הממשלה החליפי לא הסכים, ההצבעה הזאת לא חוקית ואסור היה לקיים אותה. אי אפשר להתעלם מזה שסתמו את פי ולא נתנו לי להגיד את דבריי
נתניהו: יש סדר יום מוסכם, דיון במינוי שר המשפטים. ניסינו מועמד אחד, משלא נבחר מועמד אחד, הצבענו על מועמד שני

שר הפנים אריה דרעי הציע לנתניהו, גנץ ומנדלבליט לחזור מההצבעה. "אני מבקש מכולם שנצביע כדי לתת לגנץ את סמכויות העצירים ובעוד 48 נגיע להסכמה למינוי שר המשפטים. חבל שנסיים ככה את הדיון, אני חושב שעדיין אפשר לתקן ולנסות. זה עדיף על פיזור הממשלה במצב הנוכחי", אמר. נתניהו השיב: "ההצעה של השר דרעי מצוינת".

רה"מ, בנימין נתניהו במהלך הצהרה לתקשורת בכנסת 21 באפריל 2021. יונתן זינדל, פלאש 90
לא יכול לקבוע את זהות שר המשפטים. נתניהו/פלאש 90, יונתן זינדל

בתום ישיבת הממשלה, מכחול לבן נמסר כי "נתניהו והליכוד ניסו לבצע פיגוע נוסף בדמוקרטיה - וכחול לבן מנעה מהם. הם ביקשו לפרק את סמכויותיו של משרד המשפטים בשל גחמה פוליטית - ולא נתנו להם. הם ביקשו להעביר הצבעה לא חוקית שלא הייתה על סדר היום למינוי אקוניס לשר משפטים בניגוד לעמדת היועמ"ש - ונכשלו. והם מבקשים שוב לממש את מזימת אפריל - ואנחנו לא נאפשר להם. כחול לבן בהובלת גנץ תמשיך לשמור על הדמוקרטיה עד שתורכב ממשלת שינוי שתחזיר את ישראל למסלול".

יו"ר יש עתיד יאיר לפיד תקף בחריפות את המחטף של הליכוד. "כל מי שהעלה בדעתו אפילו לרגע לחתום על הסכם כלשהו עם נתניהו, קיבל תזכורת שאין שום סיכוי שהוא ימלא את חלקו בשום הסכם", מסר לפיד. "אם היה מי שעוד חשב שנתניהו צריך לשבת ליד שולחן הממשלה - היום הוא קיבל תזכורת שהוא חייב כבר ללכת. הזלזול הבוטה בשלטון החוק, בכל הסכם שהוא חתם עליו, השקרים כדרך חיים - כל זה פרץ היום סביב מינוי שר המשפטים. הוא פשוט לא מסוגל לא לרמות".

גם יו"ר תקווה חדשה גדעון סער הצטרף לדברים. סער צייץ כי "‏הסאגה סביב (אי) מינוי שר המשפטים שהגיעה לשיאה עכשיו בישיבת הממשלה ההזויה היא עדות נוספת לצורך החיוני בהחלפת השלטון".

היום ב-17:00: דיון דחוף בבג"ץ

בזמן ישיבת הממשלה, ‏בית המשפט העליון קבע דיון דחוף להיום בשעה 17:00 בעתירת התנועה לאיכות השלטון נגד מינוי השרים. עם זאת, נתניהו וגנץ טרם הגיעו להסכמות בסוגיה.

"לדעתי המינוי של שר משפטים ראוי שתהיה על ידי הממשלה שתקום בימים הקרובים, למנות שר משפטים ברגע זה - זה מלאכותי. זה נכפה בגלל בעיית העצורים וכאן התקווה היא להגיע לפתרון מסוכם עם שר הביטחון משום שיש לנו חילוקי דעות", אמר ראש הממשלה במהלך הישיבה.

"תחמנותכם אומנותכם", השיב גנץ. אתם שרי הליכוד הרסתם את האפשרות של דחיית הדיון. תעלו את המינוי עכשיו להצבעה. שר משפטים עכשיו ומיד. אני המועמד. אין מועמד אחר. אתם מנסים לעשות זובור".

לדבריו, "בהסכם נקבע ששר המשפטים יהיה מטעם גוש כחול לבן. אני המועמד של גוש כחול לבן למשרד המשפטים, כך הבאנו את לממשלה. זו עמדתי. אם תרצה לדון בזה עוד יומיים אין בעיה - אבל לא תהיה החלטה אחרת בין אם זה נוח לך או לא. משרד המשפטים הוא משרד חיוני. העובדה שחודש אין שר משפטים זו תקלה ומי שנושא באחריות זה אתה שלא נתת למנות שר".

אופיר אקוניס בעת הגשת ההמלצות לנשיא ריבלין, 5 באפריל 2021. ראובן קסטרו
שמו הועלה בחטף על ידי הליכוד. אקוניס/ראובן קסטרו

היועץ המשפטי לממשלה הסביר את הסיבה לפיה הורה בג"ץ לדון במינוי שר המשפטים. "מסתבר שיש סיכון בגלל היקף ההתחסנות הנמוך אצל העצורים, יש סיכון של התפרצות תחלואה. כרגע מובאים עצורים שרובם לא מחוסנים, ויש סיכון לתחלואה. גם לפי עמדת השב"ס וד"ר אלרעי פרייס יש סיכון בריאותי", אמר מנדלבליט.

לדברי היועמ"ש, "ראש הממשלה וראש הממשלה החליפי קיבלו על עצמם לקיים את הדיון, על מנת שיהיה פתרון לסוגייה הזו. הסיכון הגדול הוא נושא הובלת העצורים שלא מחוסנים לבתי המשפט. הציפייה של בית המשפט היא לקבל היום תשובה בסוגיית מינוי שר המשפטים, עקב ההתחייבות של ראש הממשלה וראש הממשלה החליפי".

לפי ההסכם הקואליציוני, שר המשפטים שייך לגוש כחול לבן, ולכן נתניהו לא יכול לקבוע מה זהותו אלא רק יו"ר כחול לבן. השר לביטחון הפנים אמיר אוחנה אמר כי "ההסכם הקואליציוני עבר מהעולם כי הוא היה תקף רק לכנסת ה-23". הוא הציע למנות שר אחר או לדון בהעברת סמכות נקודתית על נושא העצורים.

אמיר אוחנה בעת הגשת ההמלצות לנשיא ריבלין, 5 באפריל 2021. ראובן קסטרו
"ההסכם הקואליציוני עבר מהעולם". אוחנה/ראובן קסטרו

שרים בכחול לבן מחו כי נתניהו לא כשיר לנהל את הדיון בעקבות הימצאותו בניגוד עניינים.

מנדלבליט: הוא לא נמצא בניגוד עניינים בנושא הזה והסמכויות שלו מלאות במצב הזה.
גנץ: ההסכם בתוקף או לא בתוקף?
מנדלבליט: זה הסכם קואליציוני אדוני
גנץ: האם אני ראש הממשלה החליפי בעת הזו?
מנדלבליט: ודאי
גנץ: כל עוד לא קמה ממשלה חדשה אנחנו באותו הסכם

חשש בקרבת גנץ: נתניהו יכפה שר משפטים מטעמו

בטרם הישיבה, נתניהו התחייב בפני בג"ץ שהממשלה תדון במינוי שר משפטים ביומיים הקרובים - אבל לא התחייב שהיא תקבל החלטה או תאשר אותו. בכחול לבן מביעים חשש שהוא ינסה בדיון להציע מועמד אחר לתפקיד, מטעמו או מקרב שרי גוש כחול לבן, ומתעקשים שגנץ הוא המינוי היחיד שיתמכו בו.

בלשכתו של גנץ הדגישו כי שרי כחול לבן לא יאפשרו ביזור סמכויות של משרד המשפטים, בהמשך לניסיון הליכוד לבזר חלק מהסמכויות לשרים אחרים בשבוע שעבר. "כחול לבן תעמוד כחומה בצורה על משמר הדמוקרטיה ולא תיתן לנאשם בפלילים ושליחיו לרסק את מערכות החוק כדי להימלט מאימת הדין", נמסר מטעם המפלגה.

חודש ללא שר משפטים

מאז תחילת אפריל אין בישראל שר משפטים מכהן. גנץ, שימש כממלא-מקום שר המשפטים מאז התפטרותו של השר לשעבר אבי ניסנקורן בדצמבר אשתקד, אבל כשכהונתו הזמנית פקעה אחרי שלושה חודשים - נתניהו סירב למנותו לתפקיד במינוי קבוע. מלבד שר המשפטים, זה יותר מחודשיים אין גם שר במשרדי התקשורת, מים והשכלה גבוהה - מינויים זמניים נוספים שפקעו ונקלעו למשבר המינויים בין הליכוד וכחול לבן.

אולם היעדר שר משפטים מייצר ואקום שלטוני, ושלל סמכויות שנתונות בלעדית בידיו נותרות ללא מענה. כך לדוגמה, היועץ המשפטי לממשלה קבע כי ללא שר משפטים אי אפשר לכנס את ועדת השרים לענייני שב"כ או את קבינט הקורונה, וגם הקבינט המדיני-ביטחוני יכול לקבל החלטות רק בתנאים מאוד מסוימים. בנוסף, בלי שר משפטים אי אפשר להאריך את תוקף תקנות הקורונה שמונעות מעצירים ומאסירים לא מחוסנים לקיים לדיונים בעניינם מרחוק ולא להגיע לבתי משפט.

seperator

במהלך הדיון על מינוי שר המשפטים, שר האוצר ישראל כץ ביקש לדון בהעלאת 500 מבני המנשה, לפי בקשה של שרת העלייה והקליטה פנינה תמנו שטה. "אנחנו הגענו להסכמה, רק אנחנו בתור ממשלה צריכים לקבל החלטה מהירה בעניין, מתוקצבת וסדורה", אמר. שרת התחבורה מירי רגב הצטרפה לבקשה לדון בנושא ואמרה כי "אם צריך נשלח מטוס ייעודי להביא אותם".

נתניהו התעצבן ואמר "סליחה אני עוצר את הדיון! אני לא מוכן ששרים ייכנסו לדברי הפתיחה של שר הביטחון ושלי". תמנו שטה השיבה לנתניהו: "מטבע הדברים הקפיצה היא בגלל שמדובר בעניין של פיקוח נפש".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully