וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משבר המינויים: נתניהו התחייב לדון בממשלה ביום שלישי במינוי שר משפטים

עודכן לאחרונה: 25.4.2021 / 19:27

התחייבות ראש הממשלה באה בעקבות הצעתה של נשיאת העליון במהלך דיון בעתירה על איוש תפקידי השרים, לפיה שר המשפטים ימונה בתוך יומיים, בעוד השאר ביום ראשון. נתניהו התחייב כי הממשלה תדון בנושא, אולם לא בנוגע למינוי עצמו. גנץ: "אדרוש למנות אותי לשר משפטים קבוע"

בווידאו: גנץ בהערכת מצב - להמשיך במוכנות להסלמה בעוטף עזה/צילום: דוברות משרד הביטחון

הממשלה תתכנס ביום שלישי לדון במינוי קבע לשר המשפטים - כך התחייב היום (ראשון) ראש הממשלה בנימין נתניהו. זאת, במסגרת דיון שנערך בבג"ץ בנושא משבר מינויי הבכירים. התחייבות ראש הממשלה באה בעקבות הצעתה של נשיאת בית המשפט העליון, אסתר חיות, במהלך דיון בעתירת התנועה לאיכות השלטון על איוש תפקידי השרים.

בפתח הדיון הציעה חיות מתווה לפסק הדין ולפיו במקומו של ממלא המקום בני גנץ ימונה שר משפטים בתוך 48 שעות ולא יותר מאוחר מיום שלישי. לגבי שאר השרים החסרים, הציעה הנשיאה חיות שימונו בישיבת הממשלה ביום ראשון הבא.

"לאחר תום ההפסקה אשר נועדה להתייעצות, עידכן ראש מחלקת הבג"צים בייעוץ המשפטי לממשלה, עו"ד ענר הלמן, כי ראש הממשלה אינו יכול להתחייב שאכן ימונו שרים בפועל אולם הציע התחייבות לקיים דיון בממשלה בעניין מינוי שר משפטים עד ליום שלישי לפני הצהריים וקיום דיון במינויי שאר השרים עד ליום ראשון", נכתב בהודעה.

נשיאת העליון חיות נתנה תוקף להחלטה להתחייבות זו ואמרה כי "אנחנו בשלב זה רוצים לתת הזדמנות לממשלה לבצע דברים בעצמה. אלה סוגיות משפטיות מורכבות".

ראש הממשלה בנימין נתניהו ונשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות - 17 ביוני 2019. נועם רבקין פנטון, פלאש 90
מינוי שר עד יום שלישי. ראש הממשלה ונשיאת העליון/פלאש 90, נועם רבקין פנטון

מתחילת החודש אין שר משפטים קבוע, ומאז המינוי נמצא במחלוקת עמוקה בין הליכוד וכחול לבן. יו"ר כחול לבן שימש ממלא מקום שר המשפטים עד ה-1 באפריל, ודרש לאשר את מינויו כמינוי קבע, אך ראש הממשלה בנימין נתניהו מסרב לדרישה, ולפי בכירים בליכוד הוא אינו מתכוון לשנות את החלטתו.

לאחר ההחלטה, גנץ מסר בתגובה כי "אדרוש בישיבת הממשלה למנות אותי לשר משפטים קבוע בכדי להמשיך לשמור על הדמוקרטיה, ובהתאם להסכם שנחתם עם הליכוד. לא אתן לנתניהו אף דריסת רגל".

המצב בו הממשלה מתנהלת גרם לכמה מגבלות וליקויים בהתנהלות התקינה של השלטון. בתגובת היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, לעתירת התנועה לאיכות השלטון הוא כתב כי "המצב חריג ביותר וחמור מבחינה משטרית, וגורם לפגיעה קשה בתפקוד הממשלה. פגיעה זו הולכת ומחמירה עם חלוף הזמן, וככל שמתארך המצב בו לא עומדים שרים בראש חלק ממשרדי הממשלה".

היועמ"ש, אביחי מנדלבליט במהלך טקס פרידה משי ניצן 18 בדצמבר 2020. אוליביה פיטוסי, פלאש 90
מנדלבליט/פלאש 90, אוליביה פיטוסי

למרות תשובתו של מנדלבליט לפיה הממשלה תדון בנושא בישיבתה הקרובה, חיות הציעה כי המינוי לתפקיד הרגיש יתבצע עד יום שלישי. "מינוי השרים יופץ עוד השבוע והעניין יידון בישיבת הממשלה ביום ראשון", כתב מנדלבליט.

בתחילת השבוע שעבר מנדלבליט שלח מכתב למזכיר הממשלה, בו כתב את חוות דעתו לגבי התנהלות המדינה ללא שר משפטים קבוע. בין היתר, קבע מנדלבליט כי הקבינט המדיני-בטחוני רשאי להתכנס גם ללא שר משפטים, במקרים דחופים בלבד. ואולם, היועמ"ש אמר כי הקבינט יכול להתכנס במקרה כזה רק אם יהיה בו ייצוג שוויוני לגוש הליכוד ולגוש כחול לבן, כלומר - שמספר השרים מכל גוש בקבינט יהיה זהה.

מנגד, אמר מנדלבליט, קבינט הקורונה וועדת השרים לענייני שב"כ לא יוכלו לקבל החלטות כלל בהיעדר שר משפטים קבוע. "רק מינוי שר משפטים יאפשר להן להפעיל את הסמכויות המוקנות להן בדרך של קבלת החלטות בנות תוקף, כאשר לגבי קבינט הקורונה, נדרש בנוסף להביא גם להשוואת מספר חברי הוועדה מכל גוש", נכתב בחוות הדעת.

עם זאת, מנדלבליט הדגיש כי במקום קבינט הקורונה וועדת שב"כ, החלטות יוכלו להתקבל דרך הממשלה. "לממשלה כמובן עומדת הסמכות לדון ולהחליט במקום ועדות השרים שהסמיכה, ובמצב הדברים הנוכחי נראה שזו דרך המלך".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully