וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גנץ: נתניהו ניסה באופן מכוון לדרוס את שלטון החוק

עודכן לאחרונה: 27.4.2021 / 20:37

יו"ר כחול לבן תקף בחריפות את ראשה הממשלה לאחר שהיועמ"ש פסל את ההצבעה על מינויו של אקוניס לשר המשפטים. "התרענו ממזימת אפריל - והיא התממשה". בנט: המדינה על סף אנרכיה. נתניהו ביקש מבג"ץ דחייה נוספת של ההכרעה ב-48 שעות

בווידאו: כץ בדיון של חברי מרכז הליכוד - רמזו לנו שאם נעשה צעדים מסוימים נוכל להקים ממשלת ימין בכנסת הנוכחית/צילום: יקי אדמקר

משבר המינויים - שלב אחר שלב

  • 1. הממשלה התכנסה לבחור שר משפטים, יומיים אחרי החלטת בג"ץ בנושא
  • 2. נתניהו ביקש להקצות 48 שעות נוספות, גנץ דרש לקיים הצבעה באופן מידי
  • 3. ההצבעה למנות את גנץ לשר נדחתה ברוב של 17 שרי ליכוד
  • 4. נתניהו ביקש להעלות את מינויו של אקוניס לתפקיד, היועמ"ש התנגד
  • 5. שרי הליכוד הצביעו בכל זאת ואקוניס זכה ברוב, שרי כחול לבן לא השתתפו
  • 6. מנדלבליט קבע ש"ההחלטה לא עברה" וכי "אקוניס איננו שר משפטים"
  • 7. נתניהו פנה ליועמ"ש וביקש שיעביר דרישה לביהמ"ש לדחות את ההכרעה
  • 8. מנדלבליט פנה לבג"ץ: אין מנוס מלחייב את הממשלה למנות שר משפטים

המערכת הפוליטית גועשת בתום ישיבת הממשלה בה אישרו היום (שלישי) שרי הליכוד את מינויו של ח"כ אופיר אקוניס לתפקיד שר המשפטים, על אף שהיועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט קבע ש"ההצבעה לא חוקית" ולאחר ששרי כחול לבן סירבו להשתתף בה. יו"ר כחול לבן בני גנץ תקף בחריפות את ראש הממשלה בנימין נתניהו, ואמר כי מנסה לדרוס באופן מכוון את שלטון החוק.

"התרענו מפני מזימת אפריל - והיא התממשה", אמר גנץ. "בישיבת הממשלה שנערכה היום ניסה ראש הממשלה לדרוס באופן מתוכנן ומכוון את שלטון החוק. ניסה ונכשל. הניסיון שלו להעלות הצבעה באופן מניפולטיבי ובלתי חוקי, להשתיק את היועץ המשפטי לממשלה, ולשבור את עיקרון הפריטטיות שנקבע בחוק יסוד שהוא הצביע עליו- הוא ניסיון לרמוס את שלטון החוק ולחתור תחת יסודות הדמוקרטיה בישראל. כל זאת בחסות ניהול ישיבת הממשלה".

יו"ר כחול לבן, במהלך הצהרה לתקשורת בכפר המכבייה, ר"ג 31 במרץ 2021. ראובן קסטרו
"לרמוס את הדמוקרטיה". גנץ/ראובן קסטרו

מוקדם יותר יו"ר ימינה נפתלי בנט אמר כי "מדינת ישראל מתקרבת לסף תהום של אנרכיה", בעוד יו"ר כחול לבן בני גנץ אמר שימשיך "לשמור על הדמוקרטיה". בג"ץ התכנס לדיון בנושא, שבסופו הוא צפוי לקבל החלטה מכרעת.

לאחר הדיון שהתפזר ללא הסכמות, שלח מנדלבליט את עמדתו הרשמית לבג"ץ לפיה יש לחייב את הממשלה למנות שר משפטים באופן מיידי. "ישנה חובה משפטית למינוי שר משפטים לאלתר, ובהתאם לכך ולצו על-תנאי שהוצא ב-22 באפריל, אין מנוס ממתן צו מוחלט המורה לממשלת לאייש ללא דיחוי את תפקיד שר המשפטים בממשלה ה-35", כתב.

ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר החינוך נפתלי בנט בישיבת ממשלה. אוגוסט 2016. אמיל סלמן, פול צלמים
"מדינת ישראל מתקרבת לסף תהום של אנרכיה". נתניהו בנט/פול צלמים, אמיל סלמן

לפני כן, ראש הממשלה בנימין נתניהו פנה ליועמ"ש שיעביר דרישה לבית המשפט העליון בבקשה לדחות את ההכרעה על מינוי שר משפטים ב-48 שעות נוספות. נתניהו היה זה שביקש להעלות את מינויו של אקוניס לתפקיד, על אף שהובהר לו על ידי היועמ"ש שלהצבעה לא תהיה תוקף חוקי מאחר וההצעה לא הייתה על סדר היום של הממשלה.

"לפני הישיבה סיכמתי עם גנץ שנבקש 48 שעות כדי לנסות ולהגיע למועמד מוסכם. בני חזר בו במהלך הישיבה. אחרי שהוא חזר בו עדיין ניסיתי להגיע לפשרה, כשזו לא הושגה הבאנו את הדברים להצבעה - מועמד אחד אושר ומועמד אחד לא אושר", אמר נתניהו.

יו"ר כחול לבן, בני גנץ, שמינויו מחדש לשר המשפטים נדחה במהלך הישיבה, אמר: "הזהרנו ממזימת אפריל - מנענו את מזימת אפריל. אמשיך לשמור על הדמוקרטיה".

מנדלבליט: "הממשלה פעלה במודע ובמכוון באופן לא חוקי".

במכתב ששלח גנץ לבג"ץ לקראת הדיון הוא כתב כי יש למנות אותו לשר משפטים באופן מיידי. "מדובר בהליך שדגל שחור של פגיעה בסדרי שלטון מתנוסס מעליו. תהליך שתוכנן ונוהל בקפידה מראשיתה ועד סופה של ישיבת הממשלה, על ידי ראש הממשלה נתניהו", כתב.

היועץ המשפטי לממשלה שלח מכתב לנתניהו וגנץ לאחר הישיבה, בו הוא פירט את חוות דעתו המשפטית אותה מסר בעל פה בישיבה. מנדלבליט הלין על כך שלא ניתנה לו "האשפרות להציג את חוות דעתי המשפטית ביחס לאי-חוקיות ההצבעה על מינוי השר אקוניס לשר המשפטים", והדגיש כי הממשלה פעלה "במודע ובמכוון באופן לא חוקי".

מנדלבליט ציין במכתבו שגם אם אכן התקיימה הצבעה על מיוניו של אקוניס לתפקיד, לאור זאת שכל שרי גוש כחול לבן התנגדו להצעה, מדובר בתוצאה שוויונית ולכן לא ניתן היה למנות את אקוניס. זאת, לדבריו, "בהתאם להוראת סעיף א13 לחוק יוסד: הממשלה". לפיכך, סיכם היועמ"ש, "כפי שהבהרתי בישיבה עצמה, ממשלת ישראל לא מינתה בישיבה הממשלה שהסתיימה שר משפטים".

יו"ר ימינה, נפתלי בנט, הגיב לדרמה בישיבת הממשלה: "מדינת ישראל מתקרבת לסף תהום של אנרכיה. אין לנו מדינה אחרת. אני קורא לכולם להבין את גודל הרגע, להתעשת ולגלות אחריות לאומית. מדינת ישראל חייבת בדחיפות ממשלה מתפקדת ויציבה".

יו"ר יש עתיד יאיר לפיד תקף בחריפות את המחטף של הליכוד. "כל מי שהעלה בדעתו אפילו לרגע לחתום על הסכם כלשהו עם נתניהו, קיבל תזכורת שאין שום סיכוי שהוא ימלא את חלקו בשום הסכם", מסר לפיד. "אם היה מי שעוד חשב שנתניהו צריך לשבת ליד שולחן הממשלה - היום הוא קיבל תזכורת שהוא חייב כבר ללכת. הזלזול הבוטה בשלטון החוק, בכל הסכם שהוא חתם עליו, השקרים כדרך חיים - כל זה פרץ היום סביב מינוי שר המשפטים. הוא פשוט לא מסוגל לא לרמות".

גם יו"ר תקווה חדשה גדעון סער הצטרף לדברים. סער צייץ כי "‏הסאגה סביב (אי) מינוי שר המשפטים שהגיעה לשיאה עכשיו בישיבת הממשלה ההזויה היא עדות נוספת לצורך החיוני בהחלפת השלטון".

יו"ר העבודה, מרב מיכאלי, אמרה שסערת המינויים מהווה הוכחה נוספת בצורך בממשלה חדשה. "שבנט וסער יספרו לנו עוד קצת כמה אכפת להם ממשרד המשפטים, כשהם הופכים כל אבן כדי להשאיר את שלטונו של האיש שעושה בדיחה מחרידה מהתיק החשוב הזה", כתבה מיכאלי בטוויטר. "למי שאכפת ממדינת ישראל אסור לנהל מו"מ עם נתניהו. הוא חייב ללכת ואנחנו חייבות וחייבים להקים ממשלה שתתקן את הכאוס שהוא יצר".

מנגד, יו"ר הקואליציה ח"כ מיקי זוהר (הליכוד) אמר כי "אנו עדים להתנהלות כוחנית של מנדבליט בתאום מלא עם גנץ וכחול לבן, מדהים שהם אפילו לא מנסים להסתיר את זה. הם איבדו כל רסן תוך התעלמות מרצון העם. אני מציע לכל אבירי השלטון להפסיק לאיים עלינו עם בג"ץ, מדינת ישראל היא דמוקרטיה שמתנהלת בהתאם לרצון הרוב ולא על פי גחמותיו של היועמ"ש".

התנועה לאיכות השלטון פנתה לבג"ץ בתום הדיון בטענה כי מיניו של אקוניס אינו חוקי וכי יש למנוע את כניסתו לתפקיד שר המשפטים. "מינויו של השר אקוניס נעשה בניגוד להוראות חוק יסוד: הממשלה המחייבים ממשלה פריטטית, ובניגוד להסכם הקואליציוני הקובע כי משרד המשפטים יהיה בזיקה לראש הממשלה החליפי", נמסר מהתנועה.

עוד אמרו כי "עצם הבאתו של המינוי בפני הממשלה ללא הסכמת ראש הממשלה החליפי עומד אף הוא בניגוד לחוק היסוד, ובניגוד להחלטת הממשלה מס' 11 המחייבת כי קביעת סדר היום של הממשלה ודיוניה תעשה בהסכמה מראש של ראש הממשלה וראש הממשלה החלופי".

הצבעה בהוראת בג"ץ

הממשלה התכנסה הבוקר כדי לדון במינויו שר משפטים, בהמשך להחלטת בג"ץ מיום ראשון שחייבה את הממשלה לקיים דיון דחוף בנושא בתוך 48 שעות. במהלך הישיבה הציע ראש הממשלה להקצות 48 שעות כדי להגיע לפתרון מוסכם, אך גנץ דרש לקיים באופן מידי את ההצבעה על מינוי שר המשפטים, והבהיר שלא תהיה החלטה אחרת מבחינתו מלבד מינוי שר משפטים מטעם גוש כחול לבן.

ההצבעה על מינויו של גנץ לתפקיד שר המשפטים עלתה, ונפלה בהתנגדות 17 משרי הליכוד לעומת עשרה מכחול לבן. ראש הממשלה ביקש להעלות להצבעה את מינוי אקוניס לתפקיד, אך מנדלבליט ושרי כחול לבן התנגדו בטענה שההצעה לא הייתה על סדר היום של ישיבת הממשלה כהצעת החלטה מסודרת.

למרות זאת, מזכיר הממשלה צחי ברוורמן החל בהצבעה על מינויו של אקוניס - והוא זכה ברוב קולות, לאחר ששרי כחול לבן לא השתתפו בהצבעה. מנדלבליט ושרי כחול לבן מחו על ההצבעה הלא חוקית, מאחר שהיא מנוגדת לחוק הרוטציה שקובע שכל נושא שעולה בממשלה מחויב בהסכמת שני הגושים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully