וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בנט, סער ולפיד, סיימו את עידן נתניהו - או שתשלמו על כך בבחירות הבאות

מאיר שטרית

28.4.2021 / 12:50

ישראל מתמודדת עם מספר משברים במקביל, אבל ראש הממשלה רומס את החוק ועוסק רק בטרפוד הקמת קואליציה חליפית. אם ראשי גוש השינוי לא יקימו ממשלה חדשה מיד, כנראה שעניינם האישי חשובים להם מטובת המדינה - וזה סימן לבוחרים שהם אינם שונים ממנו בהרבה

בווידאו: גנץ ונתניהו על ישיבת הממשלה הסוערת והוויכוח על מינוי שר משפטים/צילום: דוברות כחול לבן ודוברות הליכוד

אנו אחרי מערכת בחירות רביעית, אחרי מגפת הקורונה, עם משבר כלכלי וגירעון ענק בעקבות הקורונה, מערכת בריאות נתונה במשבר שמחייב שיקום וטיפול ארוך טווח, יש משבר מדיני עם ירדן, משבר ביחסים עם הפלסטינים בעזה ובגדה המערבית, משבר ביחסים עם ארה"ב, התנתקות מהטיפול בסוגיה האירנית, קבינט ביטחוני משותק, קשיים חמורים ביכולת להקים ממשלה כלשהי ואולי בפני מערכת בחירות חמישית תוך שנתיים.

במה הממשלה מתעסקת? במאבק פוליטי נגד מערכת המשפט ובמינוי שר משפטים, תוך הפרה בוטה של כל ההסכמים החתומים בין שתי המפלגות המרכיבות את הקואליציה היוצאת, שאולי תסתיים בעוד שבוע. וכל זאת תוך התעלמות מהחוק ורמיסת היועץ המשפטי לממשלה, שאף לא נתנו לדבר לפני ההצבעה שמא דבריו עלולים לטרפד את כוונתו של ראש הממשלה למנות שר משפטים מטעמו, למרות כל ההסכמים שהוא חתום עליהם ובניגוד לחתימתו. מזל שבג"ץ עוד נותר על כנו.

אי אפשר שלא לתהות מה מניע את התנהגות הבלתי הגיונית הזאת בסגאת מינוי המשפטים ואת החשש ממינוי בדרך המתוקנת, כאשר המדובר הוא בסך הכול אולי מינוי לתקופה של שבועות אחדים.

לדעתי התנהגות זו נובעת מהלחץ שבו נתון ראש הממשלה, בראותו כי אולי הנה תמה כהונתו הארוכה בעוד ימים אחדים. במצב הנוכחי האפשרויות העומדות בפניו הן שתיים בלבד:

א. היעלמות לאופוזיציה, כי הוא מעריך שתקום ממשלת שינוי תוך זמן קצר וכי סיכוייו להקים ממשלה בראשותו קלושים.

ב. סיבוב חמישי של בחירות.

כנראה שהערכתו של ראש הממשלה היא כי למרות הבעיות, הסיכוי להקמת ממשלת שינוי הוא טוב, מה שיביא לסוף כהונתו כראש ממשלה. ואם זה המצב אז "שוברים את הכלים ולא משחקים". במצב זה פגיעה ביועץ המשפטי לממשלה ובשלטון החוק, הפרת הסכמים וצפצוף על החוק, הם כנראה בעיניו כלים לגיטימיים. גנץ מונה לבסוף, אבל הגישה של נתניהו היא של אחריו המבול.

גדעון סער ונפתלי בנט במליאת הכנסת. מרים אלסטר, פלאש 90
להתכנס, לוותר ולהקים קואליציה שתרכיב ממשלה חדשה. גדעון סער ונפתלי בנט/פלאש 90, מרים אלסטר

על כן מטרת התנהגותו היא ליצור כאוס במערכת, כדי למנוע אפשרות הקמתה של קואליציה חליפית וכדי להכניס גורמי אי שקט ואי הסכמות בין מרכיבי קואליציית השינוי ובכך לטרפד את הקמתה, וכך נגיע לסיבוב בחירות חמישי שבו הוא מעוניין.

כמובן שכל צופה מהצד שואל מה קרה לליכוד? מה קרה לחבריו, שכולם שותקים כמו דגים ואין פוצה פה ומצפצף? אני מבקש להזכיר להם את דברי ז'בוטינסקי "שקט הוא רפש". אני תמה על חוסר אומץ הלב שפשט בין חברי הכנסת של הליכוד, שמבייש את הליכוד הישן והטוב.

אפילו מנחם בגין עמד מול ביקורת נגדו על ידי חברי הליכוד. איך לא קם אף אחד מהם ומוחה ומדבר ומצביע נגד, האלה מנהיגי ציבור?

אסור לעמוד מנגד ולהתנהג כאילו הכול בסדר

הציפייה שלי מכל מפלגות השינוי היא שהם יתכנסו מיידית ויגיעו להסכמה במהירות על הקמת קואליציה וממשלה חליפית תוך יום, ותוך ויתורים הדדיים אחד לשני למען עתידה של מדינת ישראל ולמען טובתה.
אני בטוח כי עם התכנסותה של ממשלה חדשה, תהיה מספיק עבודה לכל אחת ממרכיבי המפלגות בכל תחום שבו הם יהיו אחראים, כי לצערי הכול בוקה ומבולקה ומחייב טיפול יסודי וארוך טווח. אסור לעמוד מנגד, לא לעשות דבר ולהתנהג כאילו הכול בסדר. בעיניי זוהי שעת חירום שמחייבת טיפול נמרץ.

אם הם לא יעשו זאת סימן שכל דבריהם בתקופת הבחירות ואחריה הם דיבורי סרק. סימן שעניינם האישי ומעמדם יותר חשובים להם מאשר טובת המדינה. ואם כן עדיף באמת מערכת בחירות חמישית. אולי הציבור סוף סוף ילמד לקח ויבחר נבחרת אחרת שתוכל להתמודד עם האתגרים. "עת לעשות הפרו תורתך", כדברי רבי יהודה הנשיא שאישר את כתיבת המשנה אף שאסור היה וציטט את הפסוק בתהילים.

מאיר שטרית כיהן כשר המשפטים בממשלת שרון

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully