וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שיפור במצבו של איציק סעידיאן, משפחתו מבקשת תרומות דם לקראת ניתוח

28.4.2021 / 9:45

לוחם גולני שהצית עצמו מול משרדי אגף השיקום של משרד הביטחון יעבור היום ניתוח לאחר שחל שיפור במצבו, שעדיין מוגדר אנוש. הניתוח מצריך תוצרי דם גדולים ולכן המשפחה וביה"ח שיבא החלו במבצע התרמת דם, שיערך לאורך היום בבית החולים בתל השומר

בווידאו: מבצע התרמת דם למען איציק סעידיאן/עריכה: אסף דרורי

איציק סעידיאן, נכה צה"ל שהצית את עצמו לפני כשבועיים מול אגף השיקום של משרד הביטחון, יעבור היום (רביעי) ניתוח לשחזור העור. זאת, לאחר שיפור מסוים שחל במצבו, שעדיין מוגדר אנוש.

הניתוח מצריך תוצרי דם גדולים ולכן המשפחה ובית החולים שיבא החלו במבצע התרמת דם, שיערך לאורך היום בבית החולים בתל השומר.

משרד הביטחון פרסם אתמול את ממצאי התחקיר שנערך בעניינו של סעידיאן, בו פורס המשרד שורה של כשלים לכאורה בכל הנוגע לטיפול בלוחם גולני לשעבר. כמו כן, המשרד גיבש שורה של המלצות ראשוניות.

איציק סעידיאן, נכה צה"ל שהצית עצמו מול משרד הביטחון, 12 באפריל 2021. שותפות מגן ישראלית, אתר רשמי
שיפור במצבו. איציק סעידיאן/אתר רשמי, שותפות מגן ישראלית

ממצאי התחקיר הוצגו בפני משפחתו של סעידיאן במשרדי אגף השיקום בידי בכירי משרד הביטחון, בהם מנכ"ל המשרד אמיר אשל. בין מסקנות צוות הבדיקה נמצא כי בהליך הטיפול בסעידיאן "התקיים פער תקשורתי בין הוועדות הרפואיות לקצין תגמולים אשר להיקף ההכרה באיציק". עוד נמצא כי לא היה רצף טיפולי מסודר במהלך הטיפול בין צה"ל לאגף שיקום נכים עם הגשת התביעה של סעידיאן.

בתחקיר התייחס משרד הביטחון לקושי הנפשי הנדרש להתמודדות בעת הניסיונות של נכי צה"ל לזכות במעמד ובזכויות. "לאור התמשכות תהליכי ההכרה ואישור נכות צמיתה, נראה כי איציק נדרש לגייס כוחות ל'התמודדות' מול המערכת שנחזתה בעיניו כעוינת וככזו שלא העניקה לו ודאות אשר למעמדו ולזכויותיו", נכתב בתחקיר.

מתגייסים למען איציק סעידיאן | מבצע התרמת דם במרכז הרפואי, שיבא 28 באפריל 2021. ראובן קסטרו
תור במבצע התרמת הדם בשיבא, היום/ראובן קסטרו
מתגייסים למען איציק סעידיאן | מבצע התרמת דם במרכז הרפואי, שיבא 28 באפריל 2021. ראובן קסטרו
תורמי דם בתל השומר, היום/ראובן קסטרו

בנושא חישוב הזכויות של נכי צה"ל בגין פוסט טראומה, נכתב כי "כיום דרגת הנכות בגין פוסט טראומה נקבעת לפי מצב תפקודי, ללא שים די דגש על המגבלות הנפשיות הנגזרות והאופי הייחודי של פגיעה זו". בנוגע לרשומות הרפואיות והפרוטוקולים של הוועדות הרפואיות, נכתב כי הם "לוקים בכך שאינם מבטאים נאמנה את ההחלטות כפי שהובאו לידיעת הנכה כולל ליקויים טכניים".

צוות הבדיקה ציין כי ועדה רפואית קבעה שלסעידיאן סעיף מבחן המותאם למי שפגיעת הפוסט טראומה מגבילה את תפקודו באופן קשה העולה לכדי 50% נכות, והודו כי "ראוי היה לקבוע כי על 50% הנכות הינם על חשבון השירות".

איציק סעידיאן, נכה צה"ל שהצית עצמו מול משרד הביטחון, 12 באפריל 2021. פייסבוק, אתר רשמי
"ראוי היה לקבוע כי על 50% הנכות הינם על חשבון השירות". סעידיאן בשירותו הצבאי/אתר רשמי, פייסבוק

המלצות ראשוניות של המשרד

בין המלצות המשרד הראשוניות, הוחלט כי יש לאפשר "מסלול ירוק" לכל לוחם שנפצע במסגרת אירוע מבצעי. עוד הומלץ לערוך רפורמה ביחס להכרה בנכים פוסט טראומטיים, וכי יש צורך במתן מסגרת כלים רחבה ומגוונת יותר לצורך השיקום, לרבות בחינת סל טיפולים אלטרנטיבי לבחירת הנכים, כמו גם מתן מענה מקצועי עבורם, שיהיה זמין בכל שעות היממה.

כמו כן, המשרד המליץ לפעול לקיצור משמעותי של משך הליך ההכרה בנכי צה"ל ובזכויותיהם, תוך קביעת מסגרת זמנים שתהיה ידועה לנכה. עוד קבעו כי להנגיש את תהליך ההכרה ולהפכו "לידידותי" לנכה, שהצורך בייעוץ משפטי יהיה "בשוליים".

משרד הביטחון המליץ גם להקים גוף בקרה וביקורת על פעילות הוועדות הרפואיות. עוד הוחלט להמליץ על רפורמה כוללת בעולם השירות הניתן לנכי צהל, בין היתר בהתנסחות הכתובה מול אוכלוסיית הנכים ובהקניית סמכויות נוספות למחוזות השיקום. כמו כן, הומלץ לפעול להגדלת כוח האדם באופן משמעותי ביחידות השטח באגף השיקום.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully