וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בג"ץ דחק והמניע נחשף: נתניהו לא סופר את שלטון חוק

עודכן לאחרונה: 27.4.2021 / 19:45

ישיבת הממשלה המופרעת בה "מונה" אקוניס לשר המשפטים עוד תילמד כביטוי לאחד הפרקים העגומים בתולדות הדמוקרטיה הישראלית. ניגוד העניינים המובהק של נאשם בפלילים, החלל השלטוני והשיתוק החוקתי שנוצרו, מקרבים את ההצדקה המוסרית והחוקית להכרזה על נבצרותו של רה"מ

בווידאו: גנץ ונתניהו על ישיבת הממשלה הסוערת והוויכוח על מינוי שר משפטים/צילום: דוברות כחול לבן ודוברות הליכוד

ראש הממשלה בנימין נתניהו הצהיר היום (שלישי) בדרכו שסופית אין לו שום עניין בשלטון החוק, שהוא לא סופר בשום דרך את פקידי שלטון החוק, ובראשם את היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט, ושמבחינתו החוק הוא לכל היותר הצעה. את כל זה למדנו מפרוטוקול הישיבה המופרעת של ממשלת ישראל בראשות נתניהו - פרוטוקול שעוד יילמד כביטוי לאחד הפרקים העגומים בדמוקרטיה הישראלית.

הדיון בממשלה התקיים הבוקר כתוצאה מפשרה כפויה שהובילה ביום ראשון נשיאת בית המשפט העליון, אסתר חיות, לקיים דיון היום על מינוי שר המשפטים. הנשיאה הבהירה כי אם לא ימונה שר, הדיון ישוב לבג"ץ בו ביום. הישיבה אכן התקיימה, ובתחילתה ביקש נתניהו 48 שעות כדי להגיע לתוצאה מוסכמת, ובני גנץ הבהיר לו שהתוצאה המוסכמת היחידה היא שהוא יהיה שר המשפטים, משום שזה מה שחוק ממשלת החליפים קובע.

רה"מ נתניהו בהצהרה לתקשורת בדבר חיסוני ילדים, 20 באפריל 2021. יונתן זינדל, פלאש 90
הבהיר סופית שאין לו שום עניין בשלטון החוק. נתניהו/פלאש 90, יונתן זינדל

שר המודיעין אלי כהן (הליכוד), שלא ידע שהמיקרופון שלו פתוח סינן: "עכשיו ראש ממשלה יזרוק שם רק כדי למרוח זמן". צדק כהן, אבל זה היה הרבה יותר גרוע. לאחר שההצבעה על גנץ נפלה, הציע נתניהו את שמו של אופיר אקוניס כשר משפטים, והנ"ל קיבל "רוב" קולות. היועמ"ש, שניסה לצעוק בקולו הגבוה והצרדרד כי המינוי לא חוקי וההצעה לא חוקית, הושתק על ידי נתניהו במלים בוטות במיוחד. "אתה יכול להתנגד כמה שאתה רוצה, עולים להצבעה", אמר נתניהו, ואחר כך זלזל בו ואמר שאף אחד לא מבין את פרשנויותיו. השרים הצביעו ואקוניס הוכרז כשר המשפטים לקול מחאותיו של מנדלבליט: "המינוי לא חוקי, אקוניס אינו שר המשפטים של מדינת ישראל".

למה המינוי לא חוקי? מאיפה להתחיל? ראשית, חוק יסוד: הממשלה, בסעיפי ממשלת החליפים, קובע מפורשות כי ראש ממשלת החליפים הוא שממנה את השרים בתיקים שקיבל הגוש בראשותו. שרי הליכוד טענו היום שהסעיפים הללו לא הותאמו לממשלת המעבר. ספק אם יש שופט בעולם שיקבל את הטיעון הדחוק הזה. שנית, חוק היסוד קובע כי אם הגושים בממשלה הפריטטית מצביעים כל אחד כגוש אחד, הרי שאין משמעות למספר השרים בכל גוש, ויש לראות את ההצבעה כתיקו. אם כן, איך פתאום נתניהו הכריז היום על ניצחון? ועוד לא הזכרנו את העובדה שבניגוד לדין הובא שמו של אקוניס לישיבת הממשלה, מבלי ששמו כמועמד עבר לשרים לפני הישיבה, ועוד כהנה וכהנה.

היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט בכנס בירושלים. 24 בפברואר 2020. אוליבייה פיטוסי, פלאש 90, פלאש 90
ההצדקה להכרזה על נבצרות נתניהו הולכת וקרבה. מנדלבליט/פלאש 90, אוליבייה פיטוסי, פלאש 90

נתניהו יודע היטב שמדובר בפיקציה, במהלך לא חוקי בתכלית, שייפסל בבג"ץ, לכן מיד אחרי הפארסה הזאת ביקש מהיועץ המשפטי לממשלה לבקש 48 שעות נוספות למינוי שר. בג"ץ ייאלץ לדון היום גם בעתירות המקוריות למינוי שר משפטים, אך לא יהיה מנוס ויצטרך מיד להתייחס למינוי הלא חוקי של אקוניס, שכן הא בהא תליא.

האירוע נוסף לאינסוף אירועים שנצברים במשרד המשפטים לשעת השין שבה היועץ המשפטי לממשלה יגיע למסקנה (בהשאלה מדברי מנחם בגין) כי "המדינה אינה יכולה עוד", ויכריז על נבצרותו של ראש הממשלה. ראש ממשלה שעובד כראש ממשלת מעבר מבחירות 2019, שמונע ממערכת החוק לעבוד, לתפקד, שמונע מינוי פרקליט מדינה, שמביא למצב שהמדינה מתקיימת ללא שר משפטים, שמחריב את הרגולציה שלא נוחה לו בתחומי התקשורת ובתחומים נוספים, וכל זה תוך ניגוד עניינים מובהק שהוא מצוי בו בהיותו נאשם בפלילים, הוא ראש ממשלה שמותיר חלל שלטוני עצום ויוצר שיתוק חוקתי. ההצדקה המוסרית והחוקית להכרזתו כמי שנבצר ממנו למלא את תפקידו הולכת וקרבה.

ברוך קרא הוא הפרשן המשפטי של חדשות 13

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully