וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תקרית במפרץ: כלי שיט איראניים התקרבו בצורה מסוכנת לספינות אמריקניות

27.4.2021 / 11:19

הצי האמריקני אישר דיווח על מפגש מתוח בתחילת החודש, בתקרית ראשונה מסוגה אחרי כשנה. כלי השיט של משמרות המהפכה חתכו מול ספינות משמר החופים האמריקניות, חרף האזהרות

בווידאו: זריף אומר שישראל לקחה הימור גרועה בפגיעה בנתנז/צילום: רויטרס

ספינות קרב אמריקניות ואיראניות היו מעורבות במפגש מתוח במפרץ הפרסי בתחילת החודש - כך הודיע הלילה (שלישי) הצי האמריקני, בתקרית ראשונה מסוגה אחרי כשנה ובמקביל לשיחות הגרעין, שיימשכו היום בווינה. תיעוד שפורסם על ידי הצי הראה כלי שיט של משמרות המהפכה חותך בחזית של ספינת הקרב האמריקנית "מונומוי", שנאלצה לעצור בפתאומיות בעוד שהמנוע שלה פלט עשן. ספינה אחרת, "וורנגל", הייתה מעורבת בתקרית דומה.

דוברת הצי החמישי, שבסיסו בבחריין, אמרה כי הספינות האמריקניות, השייכות למשמר החופים, שלחו הודעות אזהרה דרך רשת הרדיו לכלי השיט האיראניים והפעילו את צופריהן, אך "הן המשיכו בתמרונים הלא בטוחים שלהן". לדבריה, כשלוש שעות אחר כך, כלי השיט האיראניים התרחקו מהאזור.

איראן טרם הגיבה על דבר התקרית, שאירעה בקצה הדרומי של המפרץ הפרסי. וול סטריט ג'ורנל דיווח לראשונה על התקרית, שבה היו מעורבות ספינת הסיוע האיראנית הרט ושלוש ספינות תקיפה מהירות איראניות. כלי השיט האמריקניים פועלים במסגרת כוחות הסיור של דרום-מזרח אסיה, היחידה הגדולה ביותר שלה מעבר לים.

כלי שיט איראני חותך מול ספינת קרב אמריקנית במפרץ הפרסי, 2 באפריל 2021. AP
הספינה האמריקנית אחרי שעצרה מול כלי השיט האיראני, החודש/AP

הפעם האחרונה שבה נרשם מפגש מסוכן דומה היה ב-15 באפריל אשתקד, אך איראן צמצמה כמעט לחלוטין את ההתגרות בצי האמריקני ב-2019 וב-2018. זאת לעומת 14 תקריות כאלו ב-2017, 35 ב-2016 ו-23 ב-2015. בדרך כלל, בתקריות הימיות הללו מעורבים כלי שיט של משמרות המהפכה החמושים במכונות יריה ומשגרי טילים, ולעתים הם חולפים על פני נושאות מטוסים אמריקניות החולפות במצרי הורמוז, הפתח הצר של המפרץ הפרסי שדרכו עוברים כ-20% מאספקת הנפט העולמית.

כלי שיט איראני חותך מול ספינת קרב אמריקנית במפרץ הפרסי, 2 באפריל 2021. AP
תקרית ראשונה מסוגה זה שנה. כלי השיט במפרץ הפרסי, החודש/AP

חלק מהמומחים סבורים כי התקריות נועדו לדחוק לפינה את ממשלו של הנשיא חסן רוחאני בעקבות הסכם הגרעין שנחתם ב-2015. שנה לאחר מכן, כוחות איראניים שבו עשרה מלחים אמריקנים שתעו ונכנסו למים הטריטוריאליים של איראן.

"הכוחות האמריקניים ימשיכו להישאר דרוכים והם מאומנים לפעול באופן מקצועי, בעוד שהמפקדים שלנו שומרים לעצמם את הזכות לפעול מתו הגנה עצמית", אמרה דוברת הצי החמישי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully