וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איראן: הצלחנו להעשיר אורניום לרמה של 60%

עודכן לאחרונה: 16.4.2021 / 13:43

יו"ר הפרלמנט עדכן כי הרפובליקה האסלאמית הגיעה לרמת ההעשרה הגבוהה ביותר שרשמה אי פעם. בטהראן ציינו כי ההעשרה החלה במתקן נתנז, בתגובה לפגיעה בו. האצת הפרויקט ספגה גינויים מארה"ב, אירופה וערב הסעודית, שחוששות מהמרחק הקצר מהאחוז הדרוש לפיתוח נשק גרעיני

בווידאו: זריף אומר שישראל לקחה הימור גרועה בפגיעה בנתנז/צילום: רויטרס

איראן הצליחה להגיע היום (שישי) לרמת העשרת אורניום של 60% - כך עדכן היום (שישי) יו"ר הפרלמנט במדינה. ראש סוכנות הגרעין של איראן, עלי אכבר סלאחי, אמר כי העשרת האורניום החלה בנתנז, זאת בתגובה לחבלה במתקן הגרעין. היעד הושג ארבעה ימים אחרי שהוכרז בשיחות הגרעין עם המעצמות בווינה, וגרר גינויים מארצות הברית, אירופה וערב הסעודית.

הרמה שהשיגו היא גבוהה ביותר שאליה הגיעה אי-פעם. עד היום רמת העשרה הייתה של 20%, בניגוד להסכם הגרעין המגביל את איראן לרמה של 3.67% בלבד. כבר ב-20%, המעבר לרמה 90% הדרושה לפיתוח נשק גרעיני הוא קצר מאוד.

נשיא איראן, חסן רוחאני מקבל תדרוך על הישגיה הגרעינים של איראן 10 באפריל 2021. AP
גינויים מרחבי העולם. רוחאני ביום הגרעין בטהראן/AP

"המדענים הצעירים והמאמינים של איראן הצליחו להשיג תוצרת של אורניום מועשר ל-60%", צייץ יו"ר הפרלמנט, מוחמד קליבאף, מועמד אפשרי בבחירות לנשיאות שיתקיימו ביוני. "אני מברך את האומה האסלאמית האמיצה של איראן על ההצלחה הזאת. כוח הרצון של האומה האיראנית הוא פלא ויכול לגבור על כל מזימה נגדו".

סלאחי אמר כי הצנטריפוגות בנתנז, מתקן הגרעין המרכזי של איראן, מייצרות תשעה גרמים של אורניום מועשר בכל שעה, אך הקצב יפחת לחמישה גרם בימים הקרובים. "עתה, כל (רמת) העשרה אפשרית אם נחליט על כך", אמר יו"ר הסוכנות לאנרגיה אטומית של איראן, העומד גם בראש המשלחת של טהראן לשיחות הגרעין בווינה.

למרות המתיחות שגברה לאחר התקיפה בנתנז בתחילת השבוע, נמשך המשא ומתן העקיף בין ארצות הברית לאיראן וליתר המעצמות החתומות על הסכם הגרעין.

תצלום לוויין של מתקן העשרת האורניום נתנז, אפריל 2021. רויטרס
מרחק קצר מנשק גרעיני. מתקן הגרעין בנתנז/רויטרס

לדברי נשיא איראן חסן רוחאני, ההחלטה של טהראן היא "תשובה לרשעות" של מי שחיבל במתקן בנתנז. טהראן מאשימה את ישראל בתקיפה, שבה ניזוקו צנטריפוגות קשות, אך מצהירה כי היא לא תרכך את עמדותיה בשיחות הגרעין עם המעצמות, אלא להיפך, אולם הן הביעו דאגה עמוקה מהמהלך. ישראל, באופן רשמי, לא הגיבה על הפגיעה בנתנז.

בתחילה, הרשויות באיראן תיארו את התקרית בנתנז בתור הפסקת חשמל בלבד, אך בהמשך חשפו כי הייתה זו תקיפה. עלירזא זאכאני, ראש מרכז המחקר בפרלמנט, אמר כי "כמה אלפי צנטריפוגות ניזוקו ונהרסו". עם זאת, שום גורם רשמי אחר לא נקב במספר כזה ולא פורסמו תמונות מהמתקן לאחר התקיפה.

טהראן מתעקשת כי תכנית הגרעין שלה היא למטרות אזרחיות בלבד, אף שהמערב וסבא"א קבעו כי היא ניהלה תכנית צבאית סודית עד סוף 2003. איראן אמרה בעבר כי היא תוכל להשתמש באורניום מועשר ל-60% לספינות בהנעה גרעינית, אך אין ברשות הצי שלה כלי שיט שכאלו.

דאגה במערב

צרפת, גרמניה ובריטניה, כולן חברות בהסכם הגרעין, הביעו בהצהרה משותפת "דאגה עמוקה" מהעלאת רמת העשרת האורניום, מאחר שמדובר ב"שלב חשוב ביצור נשק גרעיני". לפי שלוש המדינות, "לאיראן אין צורך אזרחי אמין ברמת העשרה שכזאת".

ערב הסעודית, יריבתה האזורית של איראן, מסרה הודעה דומה ואמרה כי העשרת אורניום ברמה כה גבוהה "לא יכולה להיחשב חלק מתכנית למטרות שלום". היא קראה לאיראן "להימנע מהסלמה ומהכפפת הביטחון והיציבות של האזור ליותר מתיחות, ולהיות מעורבת באופן רציני יותר במשא ומתן הנוכחי".

בארצות הברית כינו את המהלך "פרובוקציה", ואמרו שהוא העלה שאלות על רצינותה של איראן בשיחות הגרעין בווינה. "אנחנו לוקחים את ההצהרה מאוד ברצינות", הבהיר שר החוץ האמריקני אנתוני בלינקן, וקרא למעצמות להתאחד בגינוי הצעד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully