וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איראן: נעשיר אורניום לרמה של 60% בשל התקיפה בנתנז

עודכן לאחרונה: 13.4.2021 / 21:19

ראש צוות המו"מ הגרעיני אמר עם הגעתו לווינה כי טהראן תגביר את העשרת האורניום לרמתה הגבוהה ביותר אי-פעם. בנוסף לכך, יותקנו אלף צנטריפוגות חדשות במתקן, אחרי פעולת החבלה שיוחסה לישראל. בבית הלבן כינו את ההודעה "פרובוקציה שמעמידה בספק את רצינותה של איראן"

בווידאו: זריף אומר שישראל לקחה הימור גרועה בפגיעה בנתנז/צילום: רויטרס

ראש המשלחת של איראן לשיחות הגרעין, עבאס עראקצ'י, אמר היום (שלישי) כי טהראן תחל להעשיר אורניום לרמה של 60% בעקבות התקיפה במתקן בנתנז - הרמה הגבוהה ביותר שאליה הגיעה אי-פעם. עד היום רמת העשרה הייתה של 20%, בניגוד להסכם הגרעין המגביל את איראן לרמה של 3.67% בלבד. כבר ב-20%, המעבר לרמה 90% הדרושה לפיתוח נשק גרעיני הוא קצר מאוד.

עראקצ'י, המשמש גם סגן שר החוץ של איראן, אמר את הדברים עם בואו לווינה, שם אמורות להתחדש השיחות העקיפות עם ארצות הברית על חזרתה להסכם הגרעין והסרת הסנקציות. הוא הוסיף כי טהראן תתקין גם אלף צנטריפוגות נוספות במתקן בנתנז, שניזוק ביום ראשון אחרי פעולה המיוחסת לישראל, שלא אישרה או הכחישה זאת.

בערוץ Press TV האיראני דווח כי ההעשרה המואצת תחל מחר וכי הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א) עודכנה על המהלך. סבא"א, המפקחת על הסכם הגרעין, טרם הגיבה להודעה של עראקצ'י.

עראקצ'י אמר כי "אנחנו מאמינים שבסבב המשא ומתן הזה ארצות הברית צריכה להציג רשימה של הסנקציות שיוסרו, אחרת אני לא מאמין שאנחנו יכולים להמשיך ככה. אחרת, אני מאמין שזה בזבוז של זמן". הוא אמר כי שיחות לא רשמיות יחלו הלילה, בעוד שהדיון הרשמי יתחיל בחמישי.

תצלום לוויין של מתקן העשרת האורניום נתנז, אפריל 2021. רויטרס
תמונת לוויין של המתקן בנתנז, החודש/רויטרס

בבית הלבן גינו את ההודעה האיראנית וכינו אותה "פרובוקציה שמעמידה בספק את רצינותה של איראן בשיחות הגרעין. למרות זאת אנחנו מחויבים להמשך השיחות".

ההכרזה של איראן עשויה לגרור תגובה ישראלית נוספת, אחרי שראש הממשלה בנימין נתניהו הצהיר כי היא לא מחויבת להסכם הגרעין וכי היא לא תאפשר לאיראן להשיג נשק גרעיני. טהראן מכחישה שיש לה כוונה כזאת.

איראן איימה כבר בפברואר להעשיר אורניום לרמה של 60%, כשהמנהיג העליון עלי חמינאי אמר כי "אנחנו נחושים לפתח את היכולות הגרעיניות שלנו בהתאם לצורכי המדינה". טהראן אמרה בעבר כי היא תוכל להשתמש באורניום מועשר ל-60% עבור ספינות בהנעה גרעינית, אף שאין ברשותה כאלו כיום.

מוקדם יותר היום אמר שר החוץ של איראן מוחמד ג'וואד זריף כי ישראל לקחה "הימור רע מאוד", וכי החבלה בנתנז רק תחזק את עמדתה במשא ומתן עם המעצמות. לדברי זריף, ההזדמנות של ארצות הברית ושל מדינות אירופה "לחזור ולקיים את הסכם הגרעין" מוגבלת בזמן. "אם הן יפספסו את ההזדמנות הזאת, הן יתמודדו עם תנאים לא נעימים", הוסיף שר החוץ של איראן, בעת שנפגש עם שר החוץ של רוסיה סרגיי לברוב, מבלי לפרט.

שר החוץ האיראני, מוחמד זריף ועמיתו הרוסי סרגיי לברוב במהלך פגישתם בטהרן 13 באפריל 2021. AP
שר החוץ האיראני, מוחמד זריף ועמיתו הרוסי סרגיי לברוב במהלך פגישתם בטהרן 13 באפריל 2021/AP

לפי דיווחים בניו יורק טיימס מאז יום ראשון, הפגיעה במתקן בנתנז נעשתה באמצעות מטען שהוטמן במקום וכי קצב העשרת האורניום יואט למשך חודשים רבים. עם זאת, בכירים באיראן ניסו להפחית מההשלכות של החבלה במתקן התת-קרקעי. לטענת איראן, נפגעו רק צנטריפוגות מהדור הראשון - היחידות שבהן היא מורשה להשתמש לפי הסכם הגרעין.

ארצות הברית הדגישה כי אין לה חלק בתקרית, שהתרחשה במקביל לביקור של שר ההגנה לויד אוסטין בישראל. היה זה ביקור ראשון של חבר בממשלו של ג'ו ביידן בישראל, והוא נפגש עם נתניהו ועם שר הביטחון בני גנץ. גנץ רמז כי ההדלפות האחרונות בנוגע לאיראן מזיקות וייתכן שתכליתן פוליטית.

יומיים חלפו מאז האירוע בנתנז, והתמונה עדיין לא התבהרה במלואה. בתחילה תוארה התקרית בתור הפסקת חשמל, אך בהמשך טהראן החלה לתאר זאת כהתקפה.

פריידון עבאסי-דוואני, לשעבר יו"ר הסוכנות לאנרגיה אטומית של איראן, אמר אתמול כי הייתה זו מתקפה "יפה מאוד". לדבריו, היא פגעה גם במערכת החשמל בנתנז וכן במערכת הגיבוי שלה, המופעלת על ידי סוללות נפרדות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully