וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זריף: ישראל לקחה הימור גרוע, הפגיעה בנתנז תחזק את עמדתנו בשיחות הגרעין

עודכן לאחרונה: 13.4.2021 / 12:19

שר החוץ של איראן אמר בפגישה עם מקבילו הרוסי בטהראן כי "בעתיד הקרוב יותקנו צנטריפוגות מתקדמות יותר" באתר. לברוב אמר כי הוא מאמין שאפשר להציל את הסכם הגרעין

בווידאו: הכור הגרעיני בנתנז הותקף במתקפת טרור/צילום: רויטרס

שר החוץ של איראן מוחמד ג'וואד זריף אמר היום (שלישי) כי ישראל "לקחה הימור גרוע" כשחיבלה במתקן העשרת האורניום בנתנז. בפגישה בטהראן עם מקבילו הרוסי סרגיי לברוב, הוסיף זריף כי הפגיעה בנתנז רק "תחזק את עמדתנו בשיחות הגרעין". לברוב אמר כי הוא מאמין שהסכם הגרעין, שבו חברה רוסיה, יינצל.

התקלה בנתנז, שלפי דיווח בניו יורק טיימס נגרמה על ידי מטען שהופעל מרחוק, אירעה במקביל למאמצי ארצות הברית לחזור להסכם הגרעין תמורת חזרה של איראן למילוי התחייבויותיה. ישראל מתנגדת להסכם שנחתם ב-2015 ושממנו פרש נשיא ארצות הברית הקודם דונלד טראמפ, וראש הממשלה בנימין נתניהו אמר בשבוע שעבר כי היא לא תהיה מחויבת אליו.

גורמי מודיעין שונים העריכו כי הפגיעה בנתנז, השנייה בתוך שנה המיוחסת לישראל, תוביל לעיכוב משמעותי ביכולתה של איראן להעשיר אורניום. עם זאת, בכירים באיראן ניסו להפחית מההשלכות של החבלה במתקן התת-קרקעי. לטענת איראן, נפגעו רק צנטריפוגות מהדור הראשון - היחידות שבהן היא מורשה להשתמש לפי הסכם הגרעין.

"אני מבטיח לכם שבעתיד הקרוב יותקנו צנטריפוגות מתקדמות יותר במתקן בנתנז", אמר זריף. "הישראלים חשבו שההתקפה תחליש את עמדתנו בשיחות בווינה, אך להיפך, היא תחזק את עמדתנו".

שר החוץ של איראן מוחמד זריף בפגישה עם שר החוץ של רוסיה סרגיי לברוב בטהראן, איראן, 13 באפריל 2021. רויטרס
שיחות הגרעין יתחדשו מחר. זריף ולברוב בטהראן, היום/רויטרס

מחר אמורות להתחדש השיחות בווינה, למרות קולות באיראן הקוראים לעצור את המגעים הדיפלומטיים בשל החבלה בנתנז. לדברי זריף, ההזדמנות של ארצות הברית ושל מדינות אירופה "לחזור ולקיים את הסכם הגרעין" מוגבלת בזמן.

"אם הן יפספסו את ההזדמנות הזאת, הן יתמודדו עם תנאים לא נעימים", הוסיף שר החוץ של איראן, מבלי לפרט.

לפי ההערכות, לא צפויה פריצת דרך משמעותית במשא ומתן לפחות עד אחרי הבחירות לנשיאות איראן ביוני. מנהיגה העליון עלי חמינאי מדגיש כי טהראן לא ממהרת לשוב להסכם הגרעין, ומדגיש כי על ארצות הברית להסיר את כל הסנקציות שהטיל ממשל טראמפ בטרם תחדול להפר את התחייבויותיה.

ארצות הברית התנערה ממעורבות בתקרית בנתנז, ושר ההגנה שלה לויד אוסטין לא התייחס אליה בעת ביקורו בישראל שהסתיים אתמול אחרי יומיים. היה זה ביקור ראשון של חבר בממשלו של ג'ו ביידן בישראל, והוא נפגש עם נתניהו ועם שר הביטחון בני גנץ. גנץ רמז כי ההדלפות האחרונות בנוגע לאיראן מזיקות וייתכן שתכליתן פוליטית.

תצלום לוויין של מתקן העשרת האורניום נתנז, אפריל 2021. רויטרס
המתקן הותקף גם ביולי האחרון. תצלום לוויין של האתר בנתנז, החודש/רויטרס

יומיים חלפו מאז האירוע בנתנז, והתמונה עדיין לא התבהרה במלואה. בתחילה תוארה התקרית בתור הפסקת חשמל, אך בהמשך טהראן החלה לתאר זאת כהתקפה.

פריידון עבאסי-דוואני, לשעבר יו"ר הסוכנות לאנרגיה אטומית של איראן, אמר אתמול כי הייתה זו מתקפה "יפה מאוד". לדבריו, היא פגעה גם במערכת החשמל בנתנז וכן במערכת הגיבוי שלה, המופעלת על ידי סוללות נפרדות.

דוואני אמר כי המתקן התת-קרקעי בפורדו הותקף באופן דומה ב-2012 עם שני פיצוצים - אחד בתחנת כוח שנמצאת במרחק של 30 ק"מ מהמתקן, והשני במערכת החירום של פורדו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully