וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דיווח: הפיצוץ במתקן בנתנז נגרם ממטען חבלה שהופעל מרחוק

עודכן לאחרונה: 13.4.2021 / 8:29

גורם מודיעין אמר לניו יורק טיימס כי מטען נפץ הוברח למתקן העשרת האורניום וגרם לנזק במקום. עוד אמר הגורם כי הפיצוץ הצליח להרוס את מערכות החשמל הראשיות, וגם את מערכות הגיבוי

בווידאו: הכור הגרעיני בנתנז הותקף במתקפת טרור/צילום: רויטרס

הפיצוץ במתקן העשרת האורניום בנתנז נגרם בעזרת מטען חבלה שהוברח לתוך המתקן, והופעל מרחוק - כך אמר הלילה (שלישי) גורם מודיעין לניו יורק טיימס. עוד אמר הגורם כי הפיצוץ הצליח להרוס את מערכות החשמל הראשיות, וגם את מערכות הגיבוי.

בניו יורק טיימס עוד דיווח כי אתמול גורמים אמריקנים הביעו חשש שהתקיפה האחרונה במתקן תדחוק בתכנית הגרעינית האיראנית לחפש נתיבים חשאיים יותר, ולהתפתח באזורים בהם יהיה קשה יותר לאתר את פעילותה. איראן כבר החלה לנוע בכיוון הזה לפני שנים, כשבנתה מפעל קטן עמוק בתוך הר סמוך לעיר הקודש השיעית קום.

לפני יותר מעשור, בכירים אמריקנים השתמשו בטכניקה דומה של קטיעת אספקת החשמל בפעילות הגרעינית האיראנית בנתנז, אך נטשו אותה לטובת התקפה דיגיטלית באמצעות וירוס המחשבים סטוקסנט. זו נחשבה לדרך פעולה מדויקת יותר כדי להוציא את הצנטריפוגות מאיזון, ולהחריבן. ארצות הברית גיבשה תכנית קרב מלאה כדי להתמודד עם איראן, שכללה תקיפות על רשת החשמל - ולמרות שהיא מעולם לא יושמה, עקרונותייה עדיין נוכחים.

צנטריפוגות להעשרת אורניום במתקן ליד נתנז, אירן, מרץ 2005. Vahid Salemi, AP
צנטריפוגות להעשרת אורניום באיראן/AP, Vahid Salemi

הפרטים החדשים על הפיצוץ מגיעים לאחר שאתמול הניו יורק טיימס דיווח, בציטוט גורמי מודיעין, כי ישראל הייתה מעורבת בהפסקת החשמל נתנז, וכי הנזק במתקן נוצר על ידי פיצוץ גדול מכוון, שהחריב לחלוטין את המערכת המאובטחת היטב המספקת חשמל לצנטריפוגות להעשרת האורניום. עוד נאמר כי הפיצוץ פגע באופן מהותי ביכולת האיראנית להעשיר אורניום, וכי ייתכן שייקח למדינה כתשעה חודשים לשחזר את התפוקה בנתנז.

בתוך כך, איראן הטילה אתמול אחריות על ישראל בחבלה באתר, והבטיחה לנקום על הפעולה. בסוכנות הידיעות נור דווח כי זוהה האדם שאחראי להשבתת החשמל באחד מאתרי היצור בחלק התת-קרקעי של האתר הרגיש. האתר דיווח כי "ננקטו צעדים הכרחיים למעצר אותו אדם", מבלי למסור פרטים נוספים עליו.

שר החוץ של איראן, מוחמד ג'וואד זריף, אמר כי "הציונים חיפשו לנקום" בהצלחה של איראן בשיחות העוסקות בהסרת הסנקציות האמריקניות. החבלה בנתנז, השנייה בתוך פחות משנה, קרתה יום אחרי שהנשיא חסן רוחאני הכריז על הפעלתן של צנטריפוגות חדשות ומתקדמות. ארצות הברית לא הגיבה באופן רשמי לאירועים, אך האיחוד האירופי, החבר בהסכם הגרעין, הביע חשש מפגיעה בשיחות שיתחדשו ברביעי.

צנטריפוגות חדשות מוצגות לנשיא איראן חסן רוחאני ביום הגרעין האיראני, 11 אפריל 2021. רויטרס
צנטריפוגות חדשות שהוצגו בפני הנשיא רוחאני, השבוע/רויטרס

גורמי מודיעין במזרח התיכון אמרו אתמול לוואלה! כי הפסקת החשמל גרמה לפיצוצי משנה עזים במתחם התת-קרקעי במתקן, ושריפות פרצו בעקבותיהם. לדבריהם, העשרת האורניום בנתנז נעצרה לחלוטין ומוגדרת כהישג גדול מאוד, ונזק אדיר נגרם לתהליך הגרעין. הם הוסיפו כי התוצאה היא שלאיראן אין קלפי מיקוח מול ארצות הברית בשיחות על הסכם הגרעין.

באיראן לעומת זאת, מנסים להציג את השפעת ההתקפה כפחות משמעותית. ראש סוכנות הגרעין של איראן, עלי אכבר סלאחי, אמר כי המתקן פועל במתכונת חירום וולטענתו החבלה במקום לא עצרה את העשרת האורניום. הרשויות באיראן אמנם תיארו את החבלה בנתנז בתור "טרור גרעיני", אך דובר משרד החוץ סעיד חטיב-זאדה מסר כי הייתה פגיעה רק בצנטריפוגות מהדור הראשון. הוא עוד כינה את התקרית "פשע נגד האנושות", ולדבריו הנקמה של איראן על "הטרור הגרעיני" תהיה בזמן הנכון ובמקום הנכון.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully