וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דיווח: ישראל מעורבת בפיצוץ במתקן בנתנז; יידרשו 9 חודשים לחידוש תפוקתו

עודכן לאחרונה: 12.4.2021 / 9:25

על פי הניו יורק טיימס, גורמי מודיעין טוענים כי הנזק שנגרם מהמבצע הסודי שהוביל להפסקת חשמל במתקן - נרחב ביותר. "מדובר במכה קשה ליכולתה של איראן להעשיר אורניום"

בווידאו: שר ההגנה האמריקני אוסטין בביקור בישראל/צילום: לע"מ וזיו סוקולוב/שגרירות ארה"ב

ישראל מעורבת בהפסקת החשמל במתקן העשרת האורניום אתמול בנתנז באיראן - כך דיווח הלילה (שני) ניו יורק טיימס, שציטט גורמי מודיעין ישראלים ואמריקנים. לפי הדיווח, הנזק הביא להפסקת הפעילות במתקן. באיראן טענו שהייתה זו "פעולת חבלה", והטילו את האחריות על ישראל.

בדיווח בטיימס, גורמי מודיעין תיארו מבצע ישראלי חשאי, ואמרו כי הנזק במתקן נוצר על ידי פיצוץ גדול מכוון, שהחריב לחלוטין את המערכת העצמאית והמאובטחת המספקת חשמל לצנטריפוגות להעשרת האורניום. עוד נמסר כי הפיצוץ פגע באופן מהותי ביכולת האיראנית להעשיר אורניום, וכי ייתכן שייקח למדינה כתשעה חודשים לשחזר את התפוקה בנתנז.

נשיא איראן חסן רוחאני סוקר את ההישגים הגרעיניים החדשים של איראן במהלך יום האנרגיה הגרעינית האיראנית בטהראן, 10 באפריל 2021. רויטרס
הנשיא רוחאני ביום האנרגיה האיראנית בטהראן, שלשום/רויטרס

אתמול הודיע דובר סוכנות הגרעין של איראן כי רשת החשמל במתקן העשרת האורניום בנתנז נפגעה מ"תקלה" מסתורית, אך הוסיף כי לא היו פצועים או זיהום כתוצאה מהתקרית. הוא סיפר כי החשמל קרס ברחבי המתקן, המורכב מסדנאות ומאולמות העשרת אורנים תת-קרקעיים. "אנחנו עדיין לא יודעים את הסיבה להפסקת החשמל ועלינו לבחון זאת לעומק", אמר לטלוויזיה הממלכתית.

התקרית התרחשה יום לאחר שטהראן החלה להפעיל צנטריפוגות מתקדמות להעשרת אורניום במקום, בניגוד לתנאי הסכם הגרעין. בתוך התקדמות מסוימת בשיחות בין נציגי המעצמות ואיראן בווינה על חזרה אפשרית להסכם הגרעין מ-2015. הנשיא חסן רוחאני הכריז על מחויבותה של איראן לאי-פיתוח נשק גרעיני, בזמן שפיקח על השקת הצנטריפוגות לציון יום הטכנולוגיה הגרעינית.

הנזק באתר החדיר אי-ודאות אל תוך המאמצים הדיפלומטיים שהחלו בשבוע שעבר. מנוף הלחץ של איראן בשיחות המתחדשות לבקשתו של נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן - חזרה לפעולות שאסורות בהסכם עד הסרת הסנקציות - ייפגע משמעותית כתוצאה מההפסקה הכפויה של הפעילות במתקן.

תמונות לווין של הנזק שנגרם למבנים כתוצאה מהפיצוץ במפעל סמוך לנתנז באיראן. 10 ביולי 2020. רויטרס
תמונת לווין של הנזק שנגרם למבנים בנתנז בפיצוץ הקודם, יולי/רויטרס

התקרית מגיעה ברקע ההסלמה של המערכה הימית החשאית המתנהלת בין ישראל ואיראן בשנתיים האחרונות. בשבוע שעבר, הניו יורק טיימס דיווח כי ישראל עדכנה את ארצות הברית שכוחותיה היו אלו שפגעו בספינה האיראנית סאוויז בים האדום. באופן רשמי מסווגת סאוויז בתור ספינת מטען, אך לפי הדיווחים היא משמשת את משמרות המהפכה לאיסוף מודיעין באזור האסטרטגי.

בנוסף לכך, כבר בחודש יולי האחרון התרחש פיצוץ במתקן בנתנז, שלפי הרשויות באיראן היה פעולת חבלה. לפי דיווחים זרים, ישראל עמדה גם מאחורי אותו הפיצוץ בקיץ.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully