וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רוחאני: "העשרת האורניום ל-60% - תשובה לרשעות שפגעה בנתנז"

14.4.2021 / 10:59

נשיא איראן אמר כי הצנטריפוגות מהדור הראשון שנפגעו יוחלפו בצנטריפוגות מתקדמות יותר. "רציתם לרוקן את ידינו במהלך השיחות, אבל הידיים שלנו מלאות", תקף במרומז את ישראל. מדינות אירופה גינו את העלאת רמת האורניום המועשר: "צעד חיוני ביצור נשק גרעיני"

בווידאו: זריף אומר שישראל לקחה הימור גרועה בפגיעה בנתנז/צילום: רויטרס

נשיא איראן חסן רוחאני אמר היום (רביעי) כי ההחלטה של טהראן להעשיר אורניום ל-60% אחרי הפגיעה במתקן בנתנז היא "תשובה לרשעות" של מי שחיבל באתר האסטרטגי. טהראן מאשימה את ישראל בתקיפה, שבה ניזוקו צנטריפוגות קשות, אך מצהירה כי היא לא תרכך את עמדותיה בשיחות הגרעין עם המעצמות, אלא להיפך, אולם הן הביעו דאגה עמוקה מהמהלך. ישראל, באופן רשמי, לא הגיבה על הפגיעה בנתנז.

בדברים שנשא בפני חברי ממשלו, אמר רוחאני כי הצנטריפוגות מהדור הראשון שנפגעו בנתנז יוחלפו בצנטריפוגות מהדור השישי, היכולות להעשיר אורניום מהר יותר. "רציתם לרוקן את ידינו במהלך השיחות, אבל הידיים שלנו מלאות", אמר הנשיא. "העשרה ל-60% היא התשובה לרשעות שלכם. גדענו את ידיכם - אחת עם צנטריפוגות IR-6 והשנייה עם 60%".

"כמובן שאנשי הביטחון והמודיעין חייבים לתת את הדוחות הסופיים, אבל נראה שזה פשע של הציונים, ואם הציונים פעלו נגד האומה שלנו, אנחנו נגיב על כך", הזהיר רוחאני.

רוחאני הוסיף כי ארצות הברית צריכה לשוב ולקיים את תנאי הסכם הגרעין, כפי שנחתם ב-2015, והדגיש כי איראן מחויבת להגיע להסכמות בשיחות בווינה, שאמורות להתחדש מחר. ראש הממשלה בנימין נתניהו הביע התנגדות לחזרה אמריקנית להסכם, ואמר כי הוא לא יחייב את ישראל. בתקופה האחרונה חלה הסלמה במערכה החשאית בין ישראל לאיראן, כולל התקפה שאירעה אתמול על ספינה בבעלות ישראל במפרץ.

נשיא איראן, חסן רוחאני במהלך ישיבת ממשלה בטהרן 14 באפריל 2021. AP
רוחאני בישיבת הממשלה, היום/AP

סבא"א, המפקחת על הסכם הגרעין, אישרה כי איראן עדכנה אותה על כוונתה להעשיר אורניום לרמה של 60%. במסגרת הסכם הגרעין, מאגר האורניום שלה הוגבל לכמות קטנה מזו הנדרשת לפיתוח נשק גרעיני. הותר לה להעשיר אורניום ברמה של 3.67% בלבד, אך היא כבר העלתה את הרמה ל-20% בתגובה לסנקציות האמריקניות. הרמה הדרושה לפיתוח נשק גרעיני היא 90%, אך המרחק מ-20% הוא טכני בלבד.

איראן הכריזה אתמול על תגובתה לפגיעה בנתנז, ולצד הגברת העשרת האורניום לרמתה הגבוהה ביותר אי-פעם, היא תוסיף אלף צנטריפוגות "מתקדמות יותר" נוספות למתקן. בתחילה אמרו גורמים רשמיים כי ההעשרה המואצת תתחיל היום, אך הבוקר אמר נציג איראן בסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית כי היא תחל ככל הנראה בשבוע הבא.

הוא כתב בחשבון הטוויטר שלו כי ההעשרה המואצת תעשה באמצעות שני הקבצים בלבד של צנטריפוגות מהדור הרביעי והשישי בנתנז. צנטריפוגות העובדות בהקבץ מעשירות אורניום מהר יותר.

תצלום לוויין של מתקן העשרת האורניום נתנז, אפריל 2021. רויטרס
חלק מרכזי בתכנית הגרעין של איראן. מתקן העשרת האורניום בנתנז/רויטרס

בתחילה, הרשויות באיראן תיארו את התקרית בנתנז בתור הפסקת חשמל בלבד, אך בהמשך חשפו כי הייתה זו תקיפה. עלירזא זאכאני, ראש מרכז המחקר בפרלמנט, אמר כי "כמה אלפי צנטריפוגות ניזוקו ונהרסו". עם זאת, שום גורם רשמי אחר לא נקב במספר כזה ולא פורסמו תמונות מהמתקן לאחר התקיפה.

טהראן מתעקשת כי תכנית הגרעין שלה היא למטרות אזרחיות בלבד, אף שהמערב וסבא"א קבעו כי היא ניהלה תכנית צבאית סודית עד סוף 2003. איראן אמרה בעבר כי היא תוכל להשתמש באורניום מועשר ל-60% לספינות בהנעה גרעינית, אך אין ברשות הצי שלה כלי שיט שכאלו.

לפי דוח המודיעין האמריקני השנתי שפורסם אתמול, ההערכה האמריקנית לא השתנה, ולפיה "איראן לא נוקטת בשלב זה את הפעילויות הגרעיניות הקריטיות" הדרושות ליצור נשק גרעיני.

מדינות אירופה: העשרת אורניום ל-60% - שלב חשוב ביצור נשק גרעיני

צרפת, גרמניה ובריטניה, כולן חברות בהסכם הגרעין, הביעו היום בהצהרה משופת "דאגה עמוקה" מהעלאת רמת העשרת האורניום, מאחר שמדובר ב"שלב חשוב ביצור נשק גרעיני". לפי שלוש המדינות, "לאיראן אין צורך אזרחי אמין ברמת העשרה שכזאת".

ערב הסעודית, יריבתה האזורית של איראן, מסרה הודעה דומה ואמרה כי העשרת אורניום ברמה כה גבוהה "לא יכולה להיחשב חלק מתכנית למטרות שלום". היא קראה לאיראן "להימנע מהסלמה ומהכפפת הביטחון והיציבות של האזור ליותר מתיחות, ולהיות מעורבת באופן רציני יותר במשא ומתן הנוכחי".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully