וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הרמטכ"ל לראשי רשויות בעוטף עזה: התלבטנו אם להגיב לירי, יש קשר לירושלים

עודכן לאחרונה: 25.4.2021 / 23:01

בביקור בעוטף, כוכבי הסביר מדוע בצה"ל בחרו לשתוק לנוכח השיגורים מעזה, וסיפר על המאמץ להכיל את העימותים בבירה. ראשי המועצות מחו על שגרת הרגיעה-הסלמה, ודורשים מהממשלה אסטרטגיה שתחזיר את השקט, הפעם ליותר מכמה חודשים: "חמאס קובע את סדר היום, הילדים בטראומה"

בווידאו: ראשי מועצות בעוטף עזה מגיבים לירי במהלך סוף השבוע/צילום: שי מכלוף

הרמטכ"ל אביב כוכבי הגיע היום (ראשון) לסיור בעוטף עזה בצל ההסלמה מול חמאס. בפגישה עם ראשי רשויות בדרום, הבהיר כי יש קשר בין המהומות בירושלים לשיגורים מעזה, וסיפר כי נעשים ניסיונות להנמיך את הלהבות בבירה. הוא הודה כי במהלך הלילה הייתה התלבטות גדולה אם להגיב לירי.

כוכבי נפגש גם עם בכירים בפיקוד דרום, קיבל ממפקד האוגדה, תת-אלוף נמרוד אלוני, סקירה על הימים האחרונים לאורך הגבול, ומודיעין על הגזרה הפלסטינית. לדברי גורמים בצה"ל, הוצגה בפני הרמטכ"ל סקירה של מוכנות אוגדת עזה לאירועים חריגים לאורך הגבול - עד כדי הידרדרות לימי קרב ארוכים.

אימונים בצל קורונה והכנות לשנה הקרובה של אביב כוכבי בצה"ל. דובר צה"ל
מנמיך את הלהבות, בירושלים ובעוטף. כוכבי/דובר צה"ל

הרמטכ"ל ניסה לשכך את התסכול הגובר ביישובי העוטף, לקראת מה שעשוי להיות סבב נוסף של שיגורים ותקיפות בתגובה. לפני השיחה, ראשי מועצות באזור מתחו ביקורת על מדיניות הממשלה. "עברנו סוף שבוע מאתגר. הוא מעלה את רף החרדות, בעיקר אצל הילדים", הודה ראש מועצת שער הנגב אופיר ליבשטיין.

"אנחנו בקשר עם גורמי הביטחון. אני סומך על מערכת הביטחון שמתמודדת עם הסיטואציה המאתגרת כבר 20 שנה. הציפייה מממשלת לגבש אסטרטגיה ארוכת-טווח מול הפלסטינים, בדגש על רצועת עזה", המשיך.

חסימת כביש בעוטף עזה בעקבות מטחי רקטות, 24 באפריל 2021. שי מכלוף
"רף החרדות עלה". עוטף עזה, אתמול/שי מכלוף

ראש מועצת שדות נגב, תמיר עידאן, סיפר כי עבר "יממה קשה, עכשיו שקט מתוח. אנחנו לא טומנים את ראשנו בחול. קשה לנו מאוד להכיל את הסבבים הללו. ילדים עוברים טראומות. אנחנו מבקשים לשים לדבר הזה סוף".

"אני דורש מהצבא והמדינה להיכנס לאירוע אחרת לגמרי, להגיב בצורה דרסטית", הוסיף. "אם יש הסדרה ומכבדים אותה משני הצדדים - מה טוב, אבל הפלסטינים עושים מה שהם רוצים. הם קובעים לנו איך יהיו השבתות שלנו, איך תהיה שגרת החיים שלנו. הם יחליטו אם יש לימודים בבוקר. כרגע המסר לא עובר".

לדבריו של ראש מועצת חוף אשקלון, איתמר רביבו, "יש פה אירוע נוסף שמלמד אותנו כמה המציאות שאנו חיים בה נפיצה. יש לו משמעות. אני מבין שבעזה רוצים להצטרף למה שקורה בירושלים, אנחנו מבינים את המורכבות, אבל דורשים פתרון. אנחנו לא רוצים סבבים נוספים, מבחינתנו שיהיה אירוע אחד. סומכים על הצבא שייתן לנו פתרון לזה".

תמיר עידאן, ראש המועצה האזורית שדות נגב, 17 במאי 2018. ללא, פלאש 90
"דורש מהצבא והמדינה להגיב בצורה דרסטית". עידאן/פלאש 90, ללא

לאורך היומיים האחרונים שוגרו 40 רקטות לעבר יישובי העוטף. החריגה המשמעותית הייתה אתמול, אז נורו 36 רקטות לאחר שבועות של שיגורים בודדים מפעם לפעם. שש מתוכן יורטו. בהמשך לכך, כלי טיס של חיל האוויר תקפו יעדי חמאס. שתי רקטות נוספות שוגרו הלילה - הראשונה יורטה על ידי כיפת ברזל, והשנייה נפלה סמוך לגדר בשטח פתוח. בניגוד לפעמים קודמות, צה"ל נמנע מלהגיב.

גורמים בצה"ל העריכו שהדריכות הביטחונית תימשך בשבועות הקרובים בגדה המערבית, ירושלים ועזה, בעיקר בשל רגישות תקופת הרמדאן וחשש מפיגועי בודדים. בהערכות המצב הרמטכ"ל הצביע על ירושלים כגורם העיקרי להסלמה, והוחלט למקד את תשומת הלב בהרגעת הבירה לצד היערכות להידרדרות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully