וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אלף עצורים בהפגנות תמיכה בנבלני ברוסיה: "תנו לרופאים להיכנס"

המחאה התחדשה בעקבות התדרדרות במצבו הרפואי של מנהיג האופוזיציה הכלוא, אך הייתה קטנה מהמצופה. "יצאנו עבור אלכסיי ונגד מלחמה באוקראינה והתעמולה הפרועה", אמרה מפגינה במוסקבה. פוטין לא הזכיר את נבלני במהלך נאום מצב האומה

בווידאו: אלפי מפגינים השתתפו בעצרות תמיכה בנבלני ברחבי רוסיה, אלף נעצרו/צילום: רויטרס

יותר מאלף איש נעצרו היום (רביעי) בהפגנות ברחבי רוסיה במחאה על כליאתו של מנהיג האופוזיציה אלכסיי נבלני - כך מסר ארגון העוקב אחרי מעצר מפגינים. תומכיו של יריבו הבולט ביותר של נשיא רוסיה ולדימיר פוטין חוששים שהוא עלול למות בכלא אחרי שפתח בשביתת רעב לפני שלושה שבועות, והם דורשים להעניק לו טיפול רפואי הולם. הרשויות טוענות כי הוא זוכה ליחס זהה כמו לכל אסיר אחר והזהירו כי ההפגנות אינן חוקיות.

בין העצורים היו הדוברת שלו ומקורבת נוספת אליו, במקביל לנאום מצב האומה של פוטין שבו הזהיר את המערב שלא לחצות את "הקווים האדומים" של מוסקבה ונמנע מלהזכיר את נבלני. "זאת אחת הנשימות האחרונות של רוסיה החופשית, כפי שרבים אומרים. יצאנו עבור אלכסיי ונגד מלחמה באוקראינה והתעמולה הפרועה", אמרה מרינה, סטודנטית שהפגינה במוסקבה.

הארגון OVD-Info, העוקב אחרי העצורים בהפגנות, מנה 1,004 עצורים, כולל 351 בסנט פטרסבורג ו-87 בעיר אופה שבהרי אורל.

מפגינים במוסקבה צעקו "חירות לנבלני" ו"תנו לרופאים להיכנס!". אשתו של נבלני, יוליה, הצטרפה לעצרת בבירה, והמפגינים קראו בשמה.

מעצר מפגין בעצרת תמיכה באלכסיי נבלני במוסקבה, רוסיה, 21 באפריל 2021. רויטרס
המשטרה חסמה כיכרות מרכזיים. ההפגנות במוסקבה, הערב/רויטרס

האופוזיציה קיוותה שההפגנות יהיו הגדולות ביותר בהיסטוריה המודרנית של רוסיה, והציגה אותן כניסיון להציל את חייו של נבלני באמצעות לחץ על הרשויות לאשר לרופאים מטעמו לבקר אותו בבית חולים לאסירים שאליו הועבר ביום ראשון. עם זאת, היקף המחאה היה קטן יותר בהשוואה לתחילת השנה, לאחר מעצרו של נבלני עם שובו מגרניה. המשטרה אמרה כי רק 6,000 איש השתתפו בהפגנה במוסקבה, בעוד שערוץ היוטיוב של נבלני אמר כי המספרים היו גבוהים פי עשרה.

אלכסיי נבלני בבית המשפט במוסקבה, רוסיה, 2 בפברואר 2021. רויטרס
בעלי בריתו מזהירים כי חייו בסכנה. נבלני בבית המשפט, פברואר/רויטרס

נבלני נשלח בפברואר לשנתיים וחצי מאסר אחרי שהורשע בהפרת העונש על תנאי שהוטל עליו במסגרת פרשת מעילה כמה שנים קודם לכן. הוא טוען שהתיק נתפר נגדו מתוך מניעים פוליטיים. ארצות הברית הזהירה את רוסיה כי היא תישא ב"השלכות" אם הוא ימות בכלא, אחרי שכבר שרד הרעלה בגז עצבים במהלך הקיץ האחרון. הקרמלין מכחיש כי הוא ניסה לחסל אותו.

הפגנות תמיכה באלכסיי נבלני בסנט פטרסבורג, רוסיה, 21 באפריל 2021. רויטרס
הפגנות תמיכה בנבלני בסנט פטרסבורג, הערב/רויטרס

נציבת זכויות האדם של רוסיה, הממונה על ידי הקרמלין, אמרה כי ארבעה רופאים עצמאיים ביקרו אתמול את נבלני ולא מצאו שהוא סובל מבעיות בריאותיות חמורות. מנגד, מקורביו טוענים שהוא השיל משקל רב וסובל מכאבים עזים בגבו וברגליו. בנוסף לכך, מומחים לזכויות אדם מטעם האו"ם הפצירו היום במוסקבה לאפשר לנבלני להיות מטופל מחוץ למדינה. הם ציינו שהם מאמינים כי חייו בסכנה וכי הוא מוחזק ב"תנאים העשויים להוות עינויים".

הסנאטור הדמוקרטי בוב מננדז, יו"ר ועדת יחסי החוץ בסנאט, קרא לממשלת רוסיה לספק לנבלני טיפול רפואי הולם והביע תמיכה בהטלת סנקציות נוספות עליה. "זאת ברבריות בזמן אמת, ואנחנו לא יכולים לשתוק", אמר.

הדוברת של נבלני, קירה ירמיש, ובעלת ברית נוספת שלו, לובוב סובול, נעצרו בבתיהן במוסקבה שעות לפני העצרת בבירה. יו"ר המועצה האירופית, שארל מישל, גינה את מעצרן ה"בזוי". ירמיש נשלחה בהמשך לעשרה ימי מאסר על הסתה להפגנה, וסובול שוחררה לפני שתופיע מחר בפני שימוע בבית משפט.

"זה דיכוי, אי אפשר לקבל זאת. אנחנו צריכים להילחם באפלה הזאת", צייץ רוסלן שבדינוב, מקורב לנבלני. במוקדי מחאה אחרים ברוסיה, המשטרה הפעילה כוח כדי לעצור את המפגינים.

לפני תחילת ההפגנות במוסקבה, עשרות מכוניות משטרה נפרסו במרכז העיר. הכיכר האדומה וכיכר אחרת שבה קיוו הפעילים להתכנס נסגרו באמצעות מחסומי מתכת.

הפגנות תמיכה באלכסיי נבלני במוסקבה, רוסיה, 21 באפריל 2021. רויטרס
"זאת אחת הנשימות האחרונות של רוסיה החופשית", מפגינה במוסקבה/רויטרס

בעיר ולדיווסטוק שבמזרח הרחוק שלו רוסיה, כ-300 איש יצאו להפגין. חלקם החזיקו שלטים שבהם נכתב "חופש לאסירים הפוליים" ו"לא למלחמה, לדיכוי ולעינויים".

"כולם מבינים שלרשויות הנוכחיות אין שום דבר חדש להציע למדינה. אנחנו צריכים דור חדש של פוליטיקאים. אני רואה בנבלני אחד מהם", אמר איליה, סטודנט בן 19.

במקביל לגל המעצרים, רשת הפעילים של נבלני עומדת בפני לחץ גובר בהיבט המשפטי. בשבוע שעבר החלה התביעה במוסקבה בהליכים שנועדו להגדיר את הארגונים של נבלני בתור ארגונים קיצוניים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully