וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נבלני השובת רעב הועבר מהכלא לבית החולים: "אין תקווה לחדשות טובות"

שירות בתי הכלא ברוסיה טוען כי מצבו של מנהיג האופוזיציה הכלוא "משביע רצון", אך הוא הועבר למתקן רפואי אחרי שמקורביו הזהירו מהתדרדרות במצבו ומסכנה לחייו. באיחוד האירופי מפצירים במוסקבה לאפשר לו גישה לטיפול הולם, וברביעי מתוכננת הפגנת ענק נגד הקרמלין

בווידאו: שגריר רוסיה בבריטניה, מתייחס למצבו של נבלני/צילום: רויטרס

מנהיג האופוזיציה ברוסיה אלכסיי נבלני הועבר היום (שני) מהכלא לבית חולים לאור ההתדרדרות במצבו הבראותי, בעוד שהאיחוד האירופי לחץ על מוסקבה לאפשר לו גישה לטיפול רפואי הולם. שירות בתי הכלא טוען שמצבו "משביע רצון", אך בעלת ברית של נבלני אמרה שהיא נערכת לחדשות רעות לקראת ביקור מתוכנן של עורכי דינו. לא ברור אם הביקור יצא לפועל אחרי שנבלני הועבר לבית חולים סמוך.

נבלני, יריבו הבולט של הנשיא ולדימיר פוטין, החל בשביתת רעב ב-31 במרץ במחאה על סירוב רשויות הכלא להעניק לו טיפול הולם בכאבי הגב והרגליים החמורים שמהם הוא סובל. שירות בתי הכלא של רוסיה מסר היום כי נבלני זוכה לביקור רפואי מדי יום וכי הוא הסכים ליטול ויטמנים.

מקורביו של נבלני אמרו בימים האחרונים כי הוא עלול למות בכל רגע, וקראו להפגנות ענק ביום רביעי, בתקווה שיהפכו למחאה הגדולה ביותר בהיסטוריה המודרנית של רוסיה. המשטרה הזהירה היום את מארגני המחאה מפני השתתפות ב"הפגנות לא חוקיות".

"אנחנו לא יודעים מה קרה לו בסוף השבוע, משום שעורכי הדין לא הורשו לבקר אותו. אני מקווה שנקבל חדשות טובות כלשהן היום, אבל אני מפחדת מאוד לקבל חדשות רעות", אמרה לובוב סובול, בעלת בריתו של נבלני, לתחנת הרדיו אקו מוסקבה. "אני חושבת שאין תקווה לקבל חדשות טובות על מצבו היום. אני חושב שהוא קרוב מאוד למצב קריטי, קרוב למצב חמור מאוד. 20 ימים של שביתת רעב זה המון", הוסיפה לפני הידיעה על העברתו של נבלני למתקן רפואי לאסירים.

מנהיג האופוזיציה הרוסי, אלכסיי נבלני במהלך ערעורו על החלטת בית משפט לשלוח אותו לתקופת מאסר 20 בפברואר 2021. רויטרס
מקורביו חוששים לחייו. נבלני בבית המשפט במוסקבה, פברואר/רויטרס

דובר הקרמלין, דימיטרי פסקוב, אמר כי אין לו מידע על מצבו הרפואי של נבלני, והוסיף כי פוטין לא יכול להתערב בפיקוח על מצבם הבריאותי של אסירים במדינה. הוא אמר כי ההפגנות המתוכננות לרביעי ייחשבו לבלתי-חוקיות על ידי הרשויות משום שהן לא קיבלו אישור.

גורלו של נבלני בן ה-44 הוא מוקד מחלוקת נוסף ביחסים המתוחים ממילא בין רוסיה למערב בשל ריכוז הכוחות הגדול של רוסיה בגבול עם אוקראינה, והחשיפה של צ'כיה על מעורבות המודיעין הרוסי בפיצוץ מחסן תחמושת ב-2014. אתמול אמר היועץ לביטחון לאומי של נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן כי וושינגטון הזהירה את מוסקבה מפני השלכות במקרה שנבלני ימות בכלא.

שר החוץ של האיחוד האירופי, ג'וזפ בורל, אמר מוקדם יותר היום כי הרשויות ברוסיה אחראיות למצבו הבריאותי של נבלני והפציר בהן לאפשר לו טיפול רופאי הולם. הוא אמר את הדברים לפני מפגש של שרי החוץ של האיחוד, שאתמול פרסמו הצהרה שבה הזהירו מפני הסכנה לחייו של נבלני.

במקביל, שר החוץ של ליטא אמר כי האיחוד האירופי, שכבר הטיל סנקציות על הגורמים ברוסיה שנתפסים כאחראים לניסיון החיסול של נבלני, אמר כי בריסל צריכה להיות מוכנה לספק צוות רפואי מיוחד.

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין בשיחת וידאו עם המועצה לביטחון לאומי, 16 באפריל 2021. רויטרס
הקרע עם המערב גדל. פוטין בדיון עם המועצה לביטחון לאומי, השבוע/רויטרס

השרים של האיחוד קיבלו אתמול מכתב מבעלי בריתו של נבלני, שבו הם נקראו לדון במצבו הבריאותי. הם העלו דאגות דומות לאלו שהשמיעה יוליה, אשתו של נבלני, שסיפרה אחרי שביקרה אותו בכלא כי הוא מתקשה לדבר ואיבד ממשקלו.

"מצבו של אלכסיי מתדרדר באופן קבוע", נאמר במכתב, שציטט עותק לא רשמי של בדיקות שהראו על בעיות בעמוד השדרה של מנהיג האופוזיציה.

נבלני נעצר בינואר לאחר שובו מגרמניה, בתום חמישה חודשי החלמה מהרעלתו בגז עצבים. הקרמלין מכחיש את טענות נבלני ומדינות המערב בדבר מעורבות בניסיון חיסולו באמצעות נוביצ'וק, גז עצבים שפותח על ידי הסובייטים.

בפברואר הוא נידון לשנתיים וחצי מאסר בשל הפרת שחרורו על תנאי בעודו נרפא בגרמניה. העונש נובע מהרשעתו במעילה ב-2014, שלטענת נבלני נתפרה נגדו מתוך מניעים פוליטיים. בית המשפט האירופי לזכויות אדם קבע כי היא אינה חוקית, אך הרשויות ברוסיה התעלמו מהפסיקה ועצרו אלפים מתומכיו אחרי מחאה המונית שפרצה בעקבות מעצרו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully