וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ממשל ביידן לא מתנגד לדחיית הבחירות ברשות: "זו החלטה של הפלסטינים"

21.4.2021 / 19:27

הממשל לא לחץ על הפלסטינים לדחות את הבחירות לפרלמנט שמתוכננות להתקיים במאי, אבל אותת להם כי אם הדבר יקרה ארה"ב לא תתנגד לכך. מקורות ישראליים ופלסטיניים ציינו כי אבו מאזן עשוי להודיע על דחיית הבחירות בתוך ימים. בכיר בממשל לוואלה!: "על הרשות והציבור להכריע"

יו"ר הרשות הפלסטינית, אבו מאזן, 3 ספטמבר 2020. רויטרס
נוטה לדחות את הבחירות בשל החשש כי הן יסתיימו בהפסד לפת"ח. אבו מאזן/רויטרס

יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן שוקל ברצינות לדחות את הבחירות לפרלמנט הפלסטיני שמתוכננות להתקיים ב-22 במאי. מקורות ישראליים ופלסטיניים המעורים בנושא, ציינו כי אבו מאזן עשוי בסבירות גבוהה להודיע על דחיית הבחירות בתוך כמה ימים. ממשל ביידן רומז כי לא יתנגד לדחייה כזו.

ההצבעה במאי היתה אמורה להיות הפעם הראשונה בה מתקיימות בחירות ברשות הפלסטינית מזה 15 שנה. דחיה של הבחירות תהיה עדות להידרדרות הדמוקרטית ברשות הפלסטינית ועלולה להביא לגל מחאה בגדה המערבית.

אבו מאזן ויועציו הקרובים נוטים לדחות את הבחירות בשל החשש כי הן יסתיימו בהפסד לפתח והתחזקות נוספת של חמאס. ישראל וארצות הברית שותפות לחששות האלה אך לא אומרות זאת באופן רשמי ופומבי.

נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן בבית הלבן, וושינגטון, 20 באפרי 2021. רויטרס
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן/רויטרס

ביום שני כינס יו"ר הרשות את הנהגת הפתח לדיון חירום. בהודעה הרשמית בסיום הישיבה נמסר כי אבו מאזן מחויב לקיום הבחירות במועדן. אולם בפגישה עצמה, העלה אבו מאזן לדיון את האפשרות לדחות את הבחירות וציין כי ייתכן ויצטרך לעשות זאת לאור העובדה שלא ניתן יהיה לקיימן במזרח ירושלים.

שעה קלה לאחר הישיבה שוחח אבו מאזן בטלפון עם ראש הלשכה המדינית של חמאס אסמאעיל הנייה. לאחר השיחה פורסמה הודעה בה הודגש כי יו"ר הרשות והנייה הסכימו שהבחירות חייבות להתקיים גם במזרח ירושלים. שינוי זה במדיניות חמאס, הגיע לאחר שעד לפני כמה ימים הבהיר הנייה כי ההצבעה במזרח ירושלים אינה תנאי לקיום הבחירות.

הפלסטינים ביקשו מישראל במשך כמה ימים בשבועות האחרונים לאפשר באופן רשמי לקיים את הבחירות במזרח ירושלים. ישראל לא דחתה את הבקשה אך גם לא השיבה לה בחיוב. בכירים ישראלים ופלסטינים אומרים כי עד לרגע זה ישראל לא השיבה לפנייה וראש הממשלה נתניהו לא קיים דיון בנושא ולא קיבל החלטה.

עוד בוואלה!

יועצו של אבו מאזן: ייתכן שהבחירות ברשות יידחו בשל התנהלות ישראל

לכתבה המלאה
יו"ר הלשכה המדינית של חמאס, אסמאעיל הנייה, במהלך מסע"ת בעזה 20 ביוני 2019. רויטרס
הסכים עם אבו מאזן שהבחירות חייבות להתקיים גם במזרח י-ם. הנייה/רויטרס

בשיחות שקטות הבהירו בכירים ישראלים לארצות הברית ולאיחוד האירופי כי היא לא תחבל בקיום הבחירות ואף ציינו כי בחירות התקיימו כבר בעבר במזרח ירושלים, לדוגמא ב-2006. עם זאת הבכירים הישראלים לא אמרו דבר לגבי האם ישראל תאפשר את קיומן גם כעת. במקביל, משטרת ישראל פיזרה כמה עצרות בחירות במזרח ירושלים של מועמדים לבחירות הפלסטיניות ואף עצרה כמה מהם.

אבו מאזן אמר עד לפני כמה שבועות בפגישות שקיים עם דיפלומטים זרים ואורחים מחו"ל כי החליט לקיים את הבחירות לאור לחצים של ממשל ביידן. בכירים בממשל האמריקני שמעו את הדברים והבהירו מיד לפלסטינים כי על יו"ר הרשות לחדול מלומר זאת כיוון שזו אינה אמת, כך אמרו מקורות שמעורים בנושא.

מנגד, ממשל ביידן גם לא לחץ על הפלסטינים לדחות את הבחירות, אבל אותת להם כי אם הדבר יקרה, ארצות הברית לא תתנגד לכך. "היינו עקביים כל הזמן ועמדתנו הייתה שקיום בחירות דמוקרטיות הוא עניין שלגביו הממשלה הפלסטינית והציבור הפלסטיני צריכים להכריע, ולא ממשלת ארצות הברית. "זו נותרה גם עמדתנו כיום. הפלסטינים הם אלה שצריכים להכריע כעת כיצד להתקדם", אמר לוואלה! בכיר בממשל האמריקני.

"נפל לאבו מאזן האסימון והוא הבין שהוא מאבד שליטה"

יועצו של אבו מאזן נביל שעת' אמר אתמול כי ייתכן שהבחירות יידחו בשל חוסר התגובה מצד ישראל לבקשה לקיים הצבעה במזרח ירושלים. בכירים ישראלים ופלסטינים ציינו כי דבריו של שעת' שיקפו את עמדתו של היו"ר.

"נפל לעבאס האסימון סוף סוף והוא הבין שהוא מאבד שליטה. המפלגה שלו חלשה ומפוצלת והמחיר של דחיית הבחירות יהיה נמוך יותר מאשר המחיר של קיום הבחירות ותבוסה בהן", אמר בכיר ישראלי.

מקורות פלסטיניים מציינים כי כעת מתגבשת ההצדקה לדחיית הבחירות כדי להציג אותה פומבית במהלך השבוע הקרוב. ההערכה ברשות הפלסטינית ובישראל היא שאבו מאזן יאשים את ישראל בדחיית הבחירות על רקע ההצבעה במזרח ירושלים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully