וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ישראל וארה"ב מודאגות מהבחירות הפלסטיניות המתקרבות מחשש לניצחון חמאס

9.4.2021 / 12:38

שר החוץ של ארה"ב בלינקן ושר החוץ אשכנזי שוחחו על הנושא בטלפון בשבוע שעבר. גם ישראל וגם ארה"ב טוענות כי לא יפעלו כדי לסכל את הבחירות הפלסטיניות, אך בכירים ישראלים מודים כי הממשלה בירושלים והממשל בוושינגטון מקווים כי הפלסטינים ידחו בעצמם את הבחירות

נשיא הרשות הפלסטינית אבו מאזן עוטה מסיכה וחובש כפפות במהלך סיור ברמאללה שבגדה המערבית. 15 ביוני 2020. רויטרס
חשש מהיחלשות בבחירות. אבו מאזן/רויטרס

שר החוץ של ארצות הברית אנתוני בלינקן ושר החוץ גבי אשכנזי דנו בשיחתם האחרונה ביום שישי שעבר בחששות של שתי המדינות לגבי הבחירות לפרלמנט הפלסטיני שצפויות להתקיים ב-22 במאי - כך אמרו בכירים ישראלים. בממשל ביידן ובממשלת ישראל יש דאגה רבה מניצחון אפשרי של חמאס בבחירות, אך בשני הצדדים נמנעים מלומר זאת בצורה פומבית כדי לא להיות מואשמים בנסיון לסכל את קיום הבחירות.

במהלך שיחת הטלפון עם בלינקן הדגיש אשכנזי כי ישראל לא תציב מכשולים בפני קיום בחירות ברשות הפלסטינית, אך העלה את החשש כי הפיצול הפנימי בתוך הפתח יביא להיחלשות מפלגתו של יו"ר הרשות אבו מאזן ויסלול את הדרך לניצחון של חמאס.

בלינקן מצידו אמר בשיחה כי ארצות הברית אינה מתנגדת לבחירות ברשות הפלסטינית. בכירים ישראלים אמרו כי על אף ששתי המדינות לא יעשו צעדים אקטיביים לשם כך, הן יהיו שמחות אם הפלסטינים ידחו את הבחירות מיוזמתם.

אישה פלסטינית מנופפת בדגל עם תמונותו של מרואן ברגותי בביירות שבלבנון ב-4 במאי 2017. AP
עדיין כלוא בישראל. מרואן ברגותי/AP

36 רשימות הגישו את מועמדותן לבחירות לפרלמנט הפלסטיני. בעוד שחמאס רץ ברשימה אחת מאוחדת הפתח יגיע לבחירות מפוצל וירוץ בכמה רשימות נפרדות. כמו לפני הבחירות ב-2006, עימותים פנימיים בתוך פתח גרמו לקרע בין בכיריה ולפגיעה בקמפיין הבחירות שלה.

מרואן ברגותי, מבכירי הפתח שכלוא בישראל, החליט לתמוך ברשימה נפרדת שהתפצלה מפתח בראשות שר החוץ הפלסטיני לשעבר ואחיינו של יאסר ערפאת, נאסר אל-קידווה. האחרון סולק מהפתח בעקבות הביקורת שלו על אבו מאזן. מוחמד דחלאן, שסולק גם הוא מהפתח על ידי אבו מאזן לפני כמה שנים וזוכה לגיבוי של איחוד האמירויות, יתמוך ברשימה אחרת של פורשי פתח.

השיחה בין אשכנזי לבלינקן הייתה הפעם הראשונה בה ישראל וארצות הברית מקיימות שיחות בדרג גבוה בנושא הבחירות הפלסטיניות. אלא שהחלק הזה בשיחה היה קצר יחסית ובישראל מקווים שיתקיימו דיונים נוספים בנושא בשבועות הקרובים. בישראל חוששים שממשל ביידן מציב את נושא הבחירות הפלסטיניות בעדיפות נמוכה ולכן לא יעסוק בכך ברצינות מספקת.

"הפלסטינים צריכים להכריע"

לממשל ביידן אין עדיין מדיניות מסודרת בנושא הבחירות הפלסטיניות ונראה כי הקו הפומבי בנושא נקבע עוד בתקופת הנשיא טראמפ ומאז לא השתנה. משרד החוץ האמריקני השיב לשלוש פניות של וואלה! בנושא בחודשיים האחרונים באותו נוסח של תגובה. "קיום הבחירות הדמוקרטיות הוא נושא שהפלסטינים צריכים להכריע בו", אמר בכיר במשרד החוץ בוושינגטון. "ארצות הברית סבורה שמי שמשתתף בבחירות צריך להתנער מאלימות, להכיר בישראל ולכבד הסכמים קודמים".

סוגיית מפתח שנמצאת על השולחן כרגע בכל הנוגע לבחירות הפלסטיניות הינה האם תושבי מזרח ירושלים הפלסטינים יוכלו להשתתף בהן. בכירים ישראלים אמרו כי ישראל כבר אפשרה לתושבי מזרח ירושלים להשתתף בבחירות ב-2006 ולכן אין מניעה לאפשר זאת גם עכשיו.

יועציו של אבו מאזן החלו בימים האחרונים בקמפיין בנושא השתתפות תושבי מזרח ירושלים בבחירות. גורמים ישראלים טוענים כי הדבר עשוי להיות איתות לכך שהפלסטינים מכינים את הקרקע לדחיית הבחירות בטענה שלא ניתן לקיימן בלי שתושבי מזרח ירושלים מצביעים גם כן - וזאת על אף שישראל לא הביעה התנגדות לקיום בחירות במזרח ירושלים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully