וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בנט מבין שממשלה שנשענת על הערבים לא תחזיק, ומחמם יחסים עם החרדים

עודכן לאחרונה: 20.4.2021 / 9:32

יו"ר ימינה צופה כי ממשלה בראשותו שנשענת על סיעות ערביות לא תשרוד זמן רב, וכדי להימנע מהתפרקותה הוא יהיה מעוניין שש"ס ויהדות התורה ישתתפו בה אחרי גלות קצרה באופוזיציה. בשיחות שקיים עם ראשיהן הוא הסביר כי עשה כל מאמץ לכונן ממשלת ימין, אך נתניהו כשל בהקמתה

בווידאו: ברגע האחרון: רע"ם הפילה את הצעת הליכוד על הרכבת הוועדה המסדרת/צילום: ערוץ הכנסת

יו"ר ימינה, נפתלי בנט, קיים בימים האחרונים סדרת פגישות עם ראשי ש"ס ויהדות התורה, משה גפני ואריה דרעי. בשיחות עם השניים הסביר כי חוסר היכולת של ראש הממשלה בנימין נתניהו להקים את הממשלה הבאה אינה תלויה בו, וכי הוא עשה כל מאמץ כדי שתוקם ממשלת ימין יציבה. עם זאת, לדבריו, נתניהו לא פעל מספיק כדי לשכנע את יו"ר הציונות הדתית, בצלאל סמוטריץ', לאפשר הקמת ממשלה בהימנעות רע"ם - האפשרות היחידה שתאפשר הקמת ממשלה בראשותו.

אם לא תהיה ברירה, בנט אמר בשיחות עם השניים, אשתף פעולה עם גוש השינוי להקמת ממשלה פריטטית שאעמוד בראשה יחד עם לפיד. בשיחה עם גפני הוא אף ציין כי אין בכוונתו להשתמש בהיותו לשון מאזניים בוועדה המסדרת כדי להדיח אותו מראשות ועדת הכספים, והוא שואף שימשיך בתפקידו.

בנט, יותר מתמיד, מתחזק את הקשר עם הסיעות החרדיות. יו"ר ימינה השתדל עד כה לא לטרוק את הדלת בפני כל שיתוף פעולה אפשרי עמם בכנסת. כך למשל, יד ימינו, טל גן צבי, רקח יחד עם מוטי בבצ'יק, איש סודו של השר יעקב ליצמן, את הסיכום עם הליכוד בהצבעה על הרכב הוועדה המסדרת. למתבונן מהצד זה נראה כמו מהלך תמוה. הרי אם לא יקרה שינוי דרמטי ונתניהו לא יצליח להרכיב ממשלה בתקופת המנדט שנותרה לו, ומול הכישלון, גוש מתנגדיו ימליכו את יו"ר ימינה לראשות הממשלה - החרדים יישבו באופוזיציה.

נפתלי בנט, השבעת הכנסת ה-24, 6 באפריל 2021. ראובן קסטרו
התחייב פעמים רבות בפני החרדים לא לחזור על טעויות עבר. בנט/ראובן קסטרו

במצב כזה, כדי שיישאר לו מרחב תמרון לשיתוף פעולה עם לפיד, מרצ או העבודה, בנט אמור להתרחק מהחרדים ככל שניתן. אבל האסטרטגיה שלו הפוכה והיא נובעת משתי סיבות: הראשונה, בנט סומן על ידי החרדים כאויב מר כששיתף פעולה עם לפיד ב"ברית האחים", ועל שגיאה כזאת הוא לא מעוניין לחזור.

הממשלה בראשות נתניהו בה היו חברים השניים כפתה בזמנו על החרדים חוק גיוס, קיצצה את תקציבי הישיבות ואת קצבאות הילדים ודרסה כמעט כל הישג שש"ס ויהדות התורה השיגו בשנים שקדמו לה. בנט התחייב מאז פעמים רבות בפני החרדים לא לחזור על כך פעם נוספת, וכעת, הוא פועל לשמור עמם על ערוץ פתוח גם כשהוא עשוי ללכת לצעד שהוא פחות לשביעות רצונם.

עוד בוואלה!

ח"כ זוהר התנגד להצעת מתנגדי נתניהו בוועדה המסדרת, הכנסת תישאר משותקת

לכתבה המלאה
ראש הממשלה בנימין נתניהו בישיבת הבלוק, כנסת, 18 בנובמבר 2019. ראובן קסטרו
כשל בכינון הממשלה. נתניהו, ודרעי/ראובן קסטרו

אבל מאחורי ההתקרבות הזאת עומדת ככל הנראה סיבה נוספת: בנט יוצא מתוך הנחה שממשלה בראשותו שנשענת או נתמכת על ידי חלק מהסיעות הערביות לא תחזיק זמן רב. יותר מידי פערים בין הצדדים, וכדי שזאת לא תיפול זמן קצר לאחר הקמתה, הוא יהיה מעוניין שהחרדים ייקחו בה חלק אחרי תקופה שבה יישבו באופוזיציה.

החרדים שוללים כעת כל אפשרות שבה יסתייגו מהתמיכה בנתניהו, מצהירים על כך שהם בדרך לאופוזיציה אבל ההנחה הלא מופרכת שמניעה את יו"ר ימינה היא שאחרי כמה חודשים באופוזיציה, בלי יכולת להעניק תקציבים לישיבות או להנות ממנעמי השלטון, הם ייפרדו בכבוד מנתניהו ויעשו עמו עסקים.

  • עוד באותו נושא:
  • נפתלי בנט

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully