וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הדיל והתרגיל של לפיד ועבאס: ההבטחות לרע"ם בתמורה לתמיכה בהצעה

עודכן לאחרונה: 20.4.2021 / 9:26

נציגי רע"ם הגיעו להסכמות עם יו"ר הקואליציה, אך יו"ר יש עתיד פעל מאחורי הקלעים והצליח לסחוף אותם לכיוונו דרך שורת תפקידים בוועדות הכנסת. אחרי שפשרת הליכוד-ימינה נפלה, בנט ושקד יצאו מהאולם בניסיון להמשיך לרקוד על שתי החתונות. זוהר: אמנע הצעות שיטיבו עם עבאס

בווידאו: ברגע האחרון: רע"ם הפילה את הצעת הליכוד על הרכבת הוועדה המסדרת/צילום: ערוץ הכנסת

הליכוד ספג הערב (שני) כישלון בהצבעה על הרכב הוועדה המסדרת בכנסת, זו שתכריע על ענייני הכנסת, הוועדות והליכי החקיקה. ברגע האחרון, נציגי סיעת רע"ם חזרו בהם מסיכומים עם יו"ר הקואליציה מיקי זוהר, הצביעו נגד הצעתו - ותמכו בהצעת גוש מתנגדי נתניהו.

נציגי רע"ם יצאו מהמליאה בתחילת ההצבעה, אך הפתיעו כשחזרו להצביע נגד הצעת הליכוד ברגע האחרון, זאת לאחר שהתברר כי לא יהיה לה רוב בכל מצב. כך, נוצר מצב שלמרות הסיכום ברגע האחרון עם יו"ר ימינה נפתלי בנט, הצעת זוהר נפלה במליאה. זמן קצר לאחר מכן נציגי רע"ם הצביעו בעד הצעת גוש מתנגדי נתניהו.

מיקי זוהר ומנסור עבאס, מאחורי הקלעים של ההצבעה על הרכב הוועדה המסדרת. תמונות גולשים
זוהר ועבאס בכנסת, הערב/תמונות גולשים

מאחורי הקלעים, פעל יו"ר יש עתיד יאיר לפיד לקירוב יו"ר רע"ם מנסור עבאס לצד שלו, והבטיח לו בתמורה שורת תפקידים עד להקמת הממשלה הבאה ולאחריה. לפיד התחייב בפני עבאס לחברות בוועדת הכספים, ראשות הוועדה למיגור האלימות והפשיעה בחברה הערבית ותפקיד סגן יו"ר הכנסת. לאחר הסיכום עם לפיד, עבאס הבהיר לח"כ זוהר כי היות שהליכוד העניק לבנט יתרון כוח משמעותי יותר בוועדה, הוא נותר בעמדת כוח דומה בשתי ההצעות, והוא נוטה להצביע עם הצעת גוש מתנגדי נתניהו.

לאחר ההפסד, זוהר אמר לוואלה! כי כיו"ר הוועדה המסדרת הוא מתכוון למנוע כל הצעה שתטיב עם עבאס, זאת כתגובה להצבעתו במליאה נגד הליכוד. "אני יו"ר הוועדה", טען, "לא אביא שום הצעה שלא תסוכם איתנו מראש".

פגישת יו"ר רע"ם מנסור עבאס ויו"ר יש עתיד יאיר לפיד, 19 באפריל 2021. ללא, אתר רשמי
עבאס ולפיד, היום/אתר רשמי, ללא

בנט ושקד נעדרו מההצבעה על הצעת גוש מתנגדי נתניהו, למרות הסיכום עם הליכוד. ההערכה היא כי פעלו כך משתי סיבות מרכזיות: גם אם היו מצביעים נגד, הצבעתם לא הייתה משנה את התוצאה, והיעדרותם מאפשרת להם להמשיך לרקוד על שתי החתונות - לאפשר לנתניהו למצות את המגעים להקמת ממשלת ימין אף שהסיכויים לכך קלושים, וגם להכשיר את דעת הקהל להקמת ממשלה פריטטית עם לפיד וגוש השמאל.

בנט נותר עם יכולת ההכרעה בוועדה, ולמפלגתו יהיו שני נציגים בה. הניצחון של גוש מתנגדי נתניהו הוא בעיקר סמלי, לאור העובדה כי יו"ר הוועדה הוא נציגו, ויש בידו את האפשרות לבלום כמעט כל הצבעה שאינה תואמת את האינטרסים של הליכוד, וכן בעקבות היכולת של בנט לבלום מהלכים פרסונליים נגד נתניהו.

סער קורץ לאחר הניצחון

בווידאו: הדרמה בכנסת - סער קרץ לכץ לאחר ההצבעה/צילום: ערוץ הכנסת

ככל הנראה, המבחן הראשון שיעמוד בפני בנט כלשון מאזניים הוא ההצעה לבחירה ישירה שהונחה היום על שולחן הכנסת. ראש הממשלה מעוניין לקדם את הצעת החוק בחקיקת בזק, וינסה לקדם אותה באמצעות הוועדה המסדרת בתוך 15 ימים, עוד קודם החזרת המנדט לנשיא. השאלה היא אם יו"ר ימינה יתמוך במהלך כזה בכנסת. אם ימינה לא תתמוך במהלך, אין לו כל היתכנות, ובליכוד ינסו להפעיל לחץ כבד על בנט ושקד, בדומה ללחצים שהפעילו על השניים סביב הצבעתם על הרכב הוועדה המסדרת.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully