וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בשביל נתניהו, שינוי חוקי המשחק כבר הפך למסורת

עודכן לאחרונה: 19.4.2021 / 18:06

בכל פעם רה"מ מתקשה לשבור את המחסומים להקמת ממשלה, ובכל פעם ממציא פתרון שישאירו בתפקיד. אך הפעם אין לאף שחקן במערכת הפוליטית חוץ מנאמניו אינטרס לתמוך בהצעה לבחירות אישיות, בנט לא בהכרח יוותר על החלום להחליפו, וגם אם יצליח - הקשיים בהרכבת קואליציה לא ייעלמו

בווידאו: סער, לפיד ועבאס מתייחסים להצעה לשינוי שיטת הבחירות/צילום: ערוץ הכנסת

ארבע מערכות בחירות וממשלת אחדות כושלת אחת לא הצליחו לפתור את הפלונטר הפוליטי שבו מדינת ישראל מצויה מזה למעלה משנתיים, אבל ראש הממשלה בנימין נתניהו גילה עכשיו פתרון קסם - בחירות ישירות לראשות הממשלה. 15 ימים לסוף המנדט, נתניהו לא מצליח לשבור את המחסומים שמונעים ממנו להקים ממשלה, ובהיעדר פריצת דרך - הוא שלף מהארכיון את יוזמת הבחירות האישיות - והחל לקדם אותה באינטנסיביות ואגרסיביות בכנסת.

יש בישראל שיטת בחירות אחת, שבה נתניהו לא מצליח לנצח ולהשיג רוב של 61 מנדטים שיאפשר לו להקים ממשלת ימין-חסינות מבחירות לבחירות. ובכל פעם, הוא ממציא מחדש או מעצב לנוחותו את החוקים כך שגם אם הוא לא מנצח - הוא לפחות לא מפסיד.

בנימין נתניהו בדרך לישיבת סיעה, 19 באפריל 2021. אוליבייה פיטוסי, פלאש 90
לא מנצח, אבל לפחות לא מפסיד. נתניהו/פלאש 90, אוליבייה פיטוסי

בדיוק לפני שנתיים, אחרי הבחירות הראשונות, הוא פיזר את הכנסת לבחירות לפני החזרת המנדט לנשיא. אחרי הבחירות השניות, הוא איחד חמש מפלגות שונות לבלוק הימין-חרדים - ודרש מחבריו מכתבי נאמנות אינסופיים כדי לחסום את הנתיבים של הגוש הנגדי להקמת ממשלה. אחרי הבחירות השלישיות, הוא המציא עם כחול לבן ממשלת רוטציה ששינתה ועיוותה את חוק יסוד הממשלה, והקים את הממשלה הגדולה בתולדות ישראל. ואחר כך - הפר את ההסכם הקואליציוני עליו חתם וסירב להעביר תקציב.

כעת, בפעם הרביעית שהוא ניצב בפני הפסד ובפני ואפשרות ממשית שכשיחזיר את המנדט מישהו אחר יוכל לנצח - הוא שוב מנסה לשנות את כללי המשחק. היום (שני) בסיעת הליכוד הוא אמר שיש "רוב עצום" בציבור שתומך בכך, ומזער עד כדי מחיקה את הרוב שהצביע נגדו פעם אחר פעם בבחירות לכנסת.

בחירות אישיות אכן אמורות להיות חלום עבור נתניהו. לפי הצעת החוק, שכבר הוגשה על ידי השליח הנאמן, יו"ר ש"ס אריה דרעי, במקום בחירות חמישיות - הכנסת לא תתפזר ותוך 30 יום ייערכו בחירות מיוחדות לראשות הממשלה. לפי כל הסקרים, נתניהו פופולרי פי כמה מכל הטוענים לכתר, וכך גם שיעורי ההתאמה שלו לתפקיד. בנוסף, מולו יהיו כמה מועמדים מתחרים, שיפצלו ביניהם את קולות הגוש שמתנגד לנתניהו בעוד הוא יהיה ככל הנראה המועמד הבלעדי של הימין והחרדים.

בנט עם הגעתו למעון רה"מ 8 באפריל 2021. יונתן זינדל, פלאש 90
בחירה גורלית. בנט בדרך לפגישה עם נתניהו/פלאש 90, יונתן זינדל

אבל חוץ מלנתניהו וחבריו הנאמנים בבלוק, אין לשחקנים האחרים במערכת הפוליטית אינטרס לשנות את חוקי המשחק דווקא עכשיו ולהעניק לו את הניצחון. כמעט כל המפלגות בגוש המתנגד לנתניהו - לפיד, ליברמן, גנץ, סער, מיכאלי והורוביץ - כבר הטילו היום וטו פומבי על ההצעה, ונתניהו, שוב, תלוי בעיקר ביו"ר ימינה נפתלי בנט. אם בנט יתמוך במהלך, יש לו סיכוי לגייס רוב, אבל בלעדיו, היוזמה לבחירות אישיות שוב תיגנז.

בעבר, בנט דווקא תמך בבחירות אישיות כדרך מוצא מהפלונטר, אבל אז הוא לא היה מועמד לראשות הממשלה בפוטנציה. בנט ניצב בפני אחת הבחירות הגורליות בחייו: לשתף פעולה עם החלום של נתניהו על בחירות אישיות ולהעניק לו את הניצחון המיוחל, או לחכות שנתניהו יפסיד את המנדט - ולגרוף את הניצחון בעצמו.

סוגיה אחת נוספת נותרה לא פתורה ביוזמת החלומות של נתניהו: היה ויהיו בחירות אישיות לראשות הממשלה, והיה והוא אכן ינצח - הוא עדיין יצטרך להרכיב קואליציה שתזכה לרוב ולאמון הכנסת. כרגע, הוא לא מצליח לעשות זאת - בגלל הווטו של סמוטריץ', סער והקושי בגיוס עריקים. בליכוד מאמינים שאם נתניהו ינצח גם החרמות והפסילות יוסרו, אבל למעשה גם הבחירות האישיות לא בהכרח יכולות לפתור את הפלונטר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully