וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נתניהו: בחירות ישירות לראשות הממשלה הן הפתרון; סער: זה לא הזמן לשינוי השיטה

עודכן לאחרונה: 19.4.2021 / 17:28

סיעות הכנסת התכנסו ברקע הניסיונות לקבוע את הרכב הוועדה המסדרת, שאמורה לנהל באופן זמני את הליכי החקיקה. "אבסורד שבנט יהיה ראש הממשלה", אמר רה"מ. יו"ר ימינה ביטל את הצהרתו אחרי פגישה עם נתניהו, ובהמשך נועד עם סער. דרעי: העם יחליט מי ינהיג

בווידאו: סער, לפיד ועבאס מתייחסים להצעה לשינוי שיטת הבחירות/צילום: ערוץ הכנסת

15 יום נותרו לסיום המנדט של ראש הממשלה בנימין נתניהו להרכבת הממשלה, ובכנסת נערכו היום (שני) ישיבות של רוב סיעות הבית. ראשי המפלגות התייחסו למשבר הפוליטי המתמשך, לניסיונות של נתניהו להקים ממשלה, ולהצעת החוק לבחירה ישירה של תפקיד ראש הממשלה שהוגשה על ידי ש"ס.

בישיבת סיעת הליכוד, נתניהו הבהיר כי הוא תומך במהלך. "יש פתרון לפלונטר הפוליטי ורוב עצום בציבור תומך בו. במקום להרכיב ממשלות אבסורדיות, למשל עם ראש ממשלה שקיבל בבחירות רק 7 מנדטים, יתקיימו בחירות ישירות לראשות הממשלה. הציבור יבחר ישירות את ראש הממשלה בבחירות בזק, בלי לפזר את הכנסת".

"היום גם מגיע רגע האמת של נפתלי בנט", הוסיף. "הוא התחייב שלא לשבת תחת לפיד עם מרצ והעבודה, בתמיכת המשותפת. לכן, עליו להפסיק לדהור לממשלת שמאל יחד עם לפיד, מרצ והעבודה. עליו לתמוך בהצעתנו לוועדה המסדרת שמונעת את העברת הכוח בכנסת לשמאל ואף משאירה בידיו את זכות הווטו ולתמוך בפתרון הבחירה הישירה, דבר שרוב עצום בקרב מצביעיו תומך בו. אם בנט לא יעשה זאת, פירוש הדבר שהוא חובר לשמאל".

בנימין נתניהו בדרך לישיבת סיעה, 19 באפריל 2021. אוליבייה פיטוסי, פלאש 90
"אבסורד שבנט יהיה ראש הממשלה". נתניהו בכנסת, היום/פלאש 90, אוליבייה פיטוסי

בחלק הסגור של ישיבת הסיעה, המשיך נתניהו לתקוף את יו"ר ימינה. "בנט אמר בבחירות שלא יהיה ראש ממשלה עם 10 מנדטים כי זה לא מוסרי ולא דמוקרטי, אבל זה מה שהוא עדיין מנסה לעשות כרגע עם לפיד, מרצ, העבודה והמשותפת".

לדבריו, "הם דנים עכשיו בממשלה של השמאל. הם קוראים לזה אחדות אבל זו ממשלה של השמאל עם שיתוק פריטטי שמוכר לכם. זה דבר רע מאוד לעם ישראל. זה כמובן לא משקף את ההתחייבויות של בנט מהבחירות".

בליכוד מגייסים כעת את חברי הכנסת להירשם לנאומים במליאה, ככל הנראה במטרה למשוך את ההצבעה על הוועדה המסדרת כדי להפעיל לחץ נוסף על יו"ר ימינה נפתלי בנט. נתניהו עדכן את חברי יהדות התורה כי בנט סירב לחשוף איך יצביע על הרכב הוועדה המסדרת בשיחה שקיימו השניים לפני ישיבות הסיעה, אך להשערתו הוא "הולך עם השמאל".

בימינה אמרו שטרם התקבלה החלטה סופית ושהנושא עוד נמצא בדיונים, במקביל לפגישה של בנט עם יו"ר תקווה חדשה גדעון סער על הנושא. יו"ר ימינה ביטל הצהרה שקבע לאחר דבריו של ראש הממשלה.

הצהרה | יו"ר תקווה חדשה, גדעון סער בפתח ישיבת סיעת תקווה חדשה. כנסת, ירושלים 19 באפריל 2021. אולבייה פיטוסי, פלאש 90
סער בישיבת הסיעה, היום/פלאש 90, אולבייה פיטוסי

במקביל, בפתח ישיבת הסיעה של תקווה חדשה, סער דחה את קריאתו של נתניהו להצטרף לממשלה בראשותו ואמר כי זה לא הזמן לשינוי שיטת הבחירות. "עמדתנו לא השתנתה. בראיית תקווה חדשה יש שתי חלופות להקמת ממשלה כפי שאמרתי בחודש החולף. הראשונה, ממשלת ימין בראשות מועמד אחר. ממשלה כזאת ניתן להקים בקלות ובמהירות. השנייה, הקמת ממשלת אחדות פריטטית עם הסדרים שיאפשרו לתקווה חדשה לעמוד על הערכים, העקרונות והשקפת העולם שלנו", אמר.

סער המשיך: "שתי האפשרויות עדיפות על בחירות נוספות, בין אם יהיו אלה בחירות ישירות לראשות הממשלה ובין אם יהיו בחירות חמישיות לכנסת. זה לא הזמן לקחת את ישראל לבחירות נוספות. לא נכון לשנות את שיטת הממשל באמצע ההליך הפרלמנטרי שמתקיים . הדבר דומה לשינוי כללי המשחק תוך כדי המשחק".

אריה דרעי בישיבת סיעה, 19 באפריל 2021. אוליבייה פיטוסי, פלאש 90
דרעי בישיבת סיעה, היום/פלאש 90, אוליבייה פיטוסי

סער ציטט את נתניהו בשבתו כיו"ר האופוזיציה, אז אהוד אולמרט הציע לשנות את שיטת הממשל לאחר הכישלון במלחמת לבנון השניה, ולפיהם "שיטת ממשל אינה זוג גרביים שמחליפים כל יום, מה שדרוש היום, זה שינוי הנהגת המדינה", ואמר כי "אותם דברים שנאמרו אז, נכונים גם היום".

בהמשך התכנסה סיעת ש"ס. היו"ר אריה דרעי אמר בפתח הישיבה כי המערכת הפוליטית נמצאת במבוי סתום, וכי אין מנוס מבחירות ישירות. "ההצעה הזאת לא משנה את המשטר או את הכללים, אלא נותנת פתרון למבוי סתום שישראל נקלעה אליו. לא היה מצב של שבר כזה פוליטי-חברתי שבו הלכנו ארבע פעמים לבחירות. עשינו מאמצים גדולים מאד ואין ממשלה בישראל ואנחנו לקראת בחירות חמישיות ששוב לא יביאו הכרעה ויהיו הכנה לבחירות שישיות", אמר דרעי.

מנסור עבאס בישיבת סיעה, 19 באפריל 2021. אוליבייה פיטוסי, AP
"אנחנו בוחנים את הצעת החוק לבחירה ישירה". עבאס/AP, אוליבייה פיטוסי

לאחר מכן נשא דברים יו"ר רע"ם, מנסור עבאס, כשברקע הוצבו דגלי ישראל וסמל המנורה. עבאס אמר כי "אפשר להגיד היום שחלק מהחברה והמפלגות בישראל מקבלות את רע"ם ואת מה שהיא מציגה ומייצגת וחלק קטן ושולי נמצא במקומות חשוכים של לפסול את האחר. רע"ם לאחרונה מותקפת מצד גורמים מסוימים שמנסים להכתים אותה כתומכת טרור. אנחנו בזים לשיח גזעני ומפלג, ואין לו מקום בישראל של שנת 2021. מבקשים מכל המפלגות ואזרחי המדינה לגנות שיח גזעני כזה".

יו"ר רע"ם התייחס להצעת החוק לבחירות ישירות ואמר: "הונח על שולחננו החוק לבחירה ישירה. אנחנו בוחנים את החוק והשלכותיו ועמדתנו תובא לפי טובת החברה הערבית וטובת רע"ם". הוא נשאל בסוף ההצהרה האם הוא תומך בממשלה בראשות יו"ר ימינה, נפתלי בנט, והשיב: "כל האופציות על השולחן".

יאיר לפיד בישיבת סיעה, 19 באפריל 2021. אוליבייה פיטוסי, פלאש 90
לפיד בכנסת, היום/פלאש 90, אוליבייה פיטוסי

יו"ר יש עתיד יאיר לפיד נשא דברים בפתח ישיבת סיעתו ואמר כי לא יהיה צורך בבחירות נוספות. "היו בחירות. הן נגמרו בזה שבפעם הרביעית לנתניהו אין ממשלה. אם הוא לא יצליח להרכיב ממשלה, נבקש מהנשיא את המנדט, כדי להקים ממשלת אחדות ישראלית, אמר.

לפיד נשאל אם יקדם חקיקה נגד נתניהו במקרה שיקבל היום רוב בוועדה המסדרת, זאת למרות הצהרת בנט שלא יתמוך בחקיקה כזאת. הוא השיב כי "אנחנו לא מנהלים חקיקה נגד או בעד נתניהו כי זאת חקיקה פרסונלית, אבל בוודאי שנתחיל לקדם חוקים כמו הגבלת קדנציה לראש ממשלה, ויש סיעות שהניחו חוקים למנוע מאדם עם כתבי אישום להרכיב ממשלה, אין סיבה לא לקדם את זה".

בצלאל סמוטריץ' בישיבת סיעת הציונות הדתית, 19 באפריל 2021. אוליבייה פיטוסי, AP
"המצב הפוליטי בישראל מחייב ממשלת ימין". סמוטריץ', היום/AP, אוליבייה פיטוסי

יו"ר הציונות הדתית בצלאל סמוטריץ' אמר בישיבת מפלגתו כי המצב לא יגיע לכדי בחירות ישירות. "אני מקווה, מעריך ומאמין שלא נזדקק לכך", אמר. "המצב הפוליטי בישראל הוא כזה שמחייב הקמת ממשלת ימין. ממשלה שרוב אזרחי ישראל חפצים בה. יש מחלוקות ומשקעים אישיים ושום דבר לא מתקדם. אני שב ומתחייב למנוע את איוולת הקמתה (ממשלה בהימנעות רע"ם)", הוסיף סמוטריץ'.

הוא התייחס לסדרת ההתקפות האלימות שבוצעו בידי צעירים ערבים נגד אזרחים יהודים ואמר: "המדינה בוערת, בריונים ערבים פורעי חוק בערים המרכזיות במדינת ישראל מובילים מסע אנטישמי של פגיעה ביהודים רק בשל היותם יהודים. מבקש לחזק את כוחות הביטחון. זאת מציאות שלא ניתן לקבל".

יו"ר כחול לבן בני גנץ אמר בכינוס הסיעה כי "נתניהו גרר אותנו למערכת בחירות שמכניסה את האזרחים והמשק לחוסר ודאות. אסור לבנט ועבאס ליפול למלכודת של ביבי". על היוזמה לבחירה ישירה הוא אמר: "ניסיון לשנות את כללי המשחק באמצע המשחק זה לא נכון, יש שיטת בחירות נהוגה בישראל".

בני גנץ בישיבת סיעה, 19 באפריל 2021. אוליבייה פיטוסי, פלאש 90
גנץ בכינוס הסיעה, היום/פלאש 90, אוליבייה פיטוסי

יו"ר מפלגת העבודה מרב מיכאלי אמרה כי "מזמן לא היו בחירות אז צריך לדבר על בחירות. ספינים וספינים בזמן שהכנסת משותקת, בזמן שנכי צה"ל מפגינים ברחובות על האטימות של המערכת. אנחנו ניצבים בפני סכנות, כשנתניהו מחמם יחסים עם איראן ומקרר יחסים עם ארצות הברית. נתניהו הפכה להיות סכנה ביטחונית מוחשית למדינת ישראל.

"מפלגת העבודה מחויבת לעשות כל מאמץ להחליף את נתניהו. לא סומכת על בנימין נתניהו", הצהירה בפתח ישיבת הסיעה של מפלגתה, ועברה ללחוץ על יו"ר ימינה. "בנט ממשיך לרקוד על שתי החתונות. כל זמן שהמנדט אצל נתניהו ובנט עושה מה שהוא רוצה אני לא מנהלת מו"מ על זה".

מרב מיכאלי בישיבת סיעת העבודה, 19 באפריל 2021. אוליבייה פיטוסי, פלאש 90
"לא סומכת על נתניהו". מיכאלי, היום/פלאש 90, אוליבייה פיטוסי

יו"ר מרצ, ניצן הורביץ, קרא לנשיא המדינה ראובן ריבלין לתת את המנדט ללפיד לאחר שנתניהו יסיים את התקופה שלו ולא יצליח להרכיב ממשלה. "אני קורא לכל הסיעות להתלכד וגם להמליץ על לפיד. לא נאפשר טריקים ושטיקים בהקמת הממשלה, וזה אומר: נתניהו נשיא, חוק צרפתי, בחירות ישירות וכל מיני ספינים", אמר הורוביץ.

ההצהרות של ראשי המפלגות נמסרו ברקע ההכרעה היום במליאה על הרכב הוועדה המסדרת, זו שאמורה לנהל באופן זמני את ענייני הכנסת והליכי החקיקה. בשל חילוקי דעות בין הסיעות בכנסת, למליאה יובאו שתי הצעות שונות: הראשונה, הצעת הליכוד, לפיה, חלוקת נציגי הוועדה תהיה לפי מפתח של 6-5 מנדטים לנציג. השנייה, הצעת גוש מתנגדי נתניהו, לפיה החלוקה תיעשה לפי 4 מנדטים לנציג.

ניצן הורוביץ בישיבת סיעה, 19 באפריל 2021. אוליבייה פיטוסי, פלאש 90
הורוביץ בישיבת הסיעה, היום/פלאש 90, אוליבייה פיטוסי

כל הצעה אמורה להעניק רוב לגוש המציע אותה, ומי שאמור להכריע האם הרוב יהיה בידי גוש ליכוד, סמוטריץ' וחרדים או בידי גוש מתנגדי נתניהו הוא בנט. בימינה טענו אתמול כי הם נוטים לתמוך בהצעת גוש מתנגדי נתניהו היות וזה נותן להם כוח גדול יותר בוועדה, אך לאחר שספגו ביקורת מהליכוד, טענו כי טרם גיבשו עמדה, והיום, בנט צפוי להצהיר מהי החלטת מפלגתו.

במקביל, ש"ס הגישה היום את הצעת חוק בחירה ישירה לראשות הממשלה, שהנה הוראת שעה לבחירה חד פעמית. לפי פרטיה שהגיעו לידי וואלה!, הצעת החוק קובעת שתוך חודש ימים ישראל תקיים בחירות לתפקיד ראש הממשלה, כל חבר כנסת שנבחר לכנסת ה-24 יוכל להתמודד לתפקיד ובתנאי שיביא 20 ממליצים של ח"כים מכהנים, ורק בוחרים שהשתתפו בבחירות האחרונות יוכלו להשתתף בהצבעה ביום הבחירות.

יו"ר יש עתיד, יאיר לפיד במהלך פגישתו עם נציגי הרשימה המשותפת 19 באפריל 2021. אתר רשמי, מערכת וואלה!
15 יום לסיום המנדט. לפיד, עודה וטיבי. היום/מערכת וואלה!, אתר רשמי

בתוך כך, ממשיכים המגעים בין ראשי המפלגות בגוש המתנגד לנתניהו, עם פגישתם הערב בכנסת של לפיד והורביץ, בה השניים דנו בניסיונות להקמת ממשלת אחדות ישראלית. מוקדם יותר היום, לפיד נועד עם יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן, ולפני ישיבות הסיעה, הוא נפגש עם יו"ר הרשימה המשותפת איימן עודה ויו"ר סיעת הרשימה המשותפת אחמד טיבי. זאת, בפעם השנייה מאז הבחירות. בסוף השבוע לפיד נפגש עם גנץ.

בהודעת יש עתיד בתום הפגישה עם עודה וטיבי נמסר כי הם "דנו באפשרויות להקמת ממשלה חדשה שתמנע ממשלת נתניהו, בן גביר וסמוטריץ'". עוד נמסר כי בפגישה המשיכו את הדיון במגוון הסוגיות הכואבות לחברה הערבית לרבות האלימות והפשיעה וביטול חוק קמיניץ, ונושאים בוערים נוספים ועל פתרונות אפשריים לסוגיות הללו. השלושה קבעו להמשיך את השיח בזמן הקרוב.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully