וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ישועה בעדותו: חפץ אמר שהוא העורך הראשי, וכל ידיעה דורשת את אישורו

עודכן לאחרונה: 20.4.2021 / 15:23

מנכ"ל וואלה! לשעבר העיד בפעם השביעית במסגרת שלב ההוכחות בתיק 4000, ופירט אודות הטענות של העורך הראשי דאז, אבירם אלעד, נגד דרישות הסיקור של ניר חפץ. איריס אלוביץ' בשיחה עם ישועה: "בשביל בזק אני מוכנה למכור את נשמתי לשטן". החקירה הנגדית - ב-4 במאי

בווידאו: אילן ישועה על דוכן העדים במשפט נתניהו/צילום: רוני כנפו

יום העדות השביעי של מנכ"ל וואלה! לשעבר אילן ישועה נערך היום (שלישי) במסגרת שלב ההוכחות בתיק 4000. בפתח העדות התביעה הציגה שיחות בין ישועה לבין איריס אלוביץ', רעייתו של בעל השליטה בחברת בזק ווואלה! שאול אלוביץ', שחושפות קשרים בין בני הזוג למשפחת נתניהו. בתום הדיון היום, ההגנה ביקשה חודש ימים להיערך לחקירה הנגדית, אך הפרקליטות התנגדה לדחייה.

בית המשפט קבע כי הדיון הבא ייערך ב-3 במאי, בעוד כשבועיים, והוא יעסוק בבקשות לגילוי ראיות חסויות. החקירה הנגדית של ישועה תחל ב-4 במאי. "נוכח בקשת ההגנה, ובשים לב להיקף החומר שהתווסף בשלב הריענון, לחלקו היחסי בחומר הכולל בו מדובר, ולפרק הזמן שעמד לרשות ההגנה מלכתחילה - אנו נעתרים חלקית לבקשת ההגנה ומורים על ביטול ישיבות ההוכחות הקבועות", נכתב בהחלטה.

בעדות הושמעה שיחה שנערכה בנובמבר 2019, בה אלוביץ' ציינה בפני ישועה כי בשביל קבוצת בזק היא "מוכנה למכור את נשמתי לשטן, זה עולה לי בבריאות". היא רמזה על כך שראש הממשלה בנימין נתניהו ורעייתו שרה אינם עוקבים אחרי אופן הסיקור באתר אך "הילד שלהם כל היום בדיגיטל, הוא יודע להיכנס לדברים. אתה עושה משהו ואתה חוטף על ימין ועל שמאל".

דיון בתיקי האלפים. המחוזי, ירושלים 20 באפריל 2021. יונתן זינדל, פלאש 90
ישועה בבית המשפט המחוזי בירושלים, היום/פלאש 90, יונתן זינדל

התובעת יהודית תירוש-גרוס שאלה את ישועה בעניין שיחה נוספת שקיים עם איריס אלוביץ', שעסקה בתחקיר שפרסם העיתונאי רביב דרוקר, והאם להעלות כתבה בנושא ואיך. ישועה השיב בעדות: "זו הייתה בעיה מול ראש הממשלה. מדובר על תחקיר של רביב דרוקר על איש העסקים ג'יימס פאקר ובנו של ראש הממשלה יאיר נתניהו. כבר נהייתה רוטינה שאם יש תחקירים על ראש הממשלה לא מפרסמים את הידיעה על התחקיר, ואז נוסף אבסורד, שאם למחרת יש תגובה על ראש הממשלה, אז מפרסמים את התגובה, ואי אפשר להגיד שום דבר על הסיבה לתגובה. זה הקונטקסט של האירוע הזה".

אלוביץ': "גם ישראל היום בבעיה, הם כועסים"

בהמשך העדות, התובעת אימתה את מנכ"ל וואלה! לשעבר עם הקלטה נוספת בה נשמעת אומרת אלוביץ' כי היא "עובדת על זה קשה, וגם שאול". ישועה הסביר בעדות כי מדובר בניסיון "להכשיר את אבירם אלעד שאמור להגיע בעוד שבוע להיות העורך הראשי של האתר אחרי שחתמנו איתו כבר על הסכם שיחזור להיות עורך ראשי". בהמשך, הם דנים בעניין מאמצים להעזבתם של העיתונאים באתר אמיר תיבון ודב גיל-הר, הנחשבים לביקורתיים לנתניהו, כדי לרצות את ראש הממשלה.

איריס אלוביץ' אמרה בשיחה נוספת שהשמיעו אחרי התחקיר של רביב דרוקר על יאיר נתניהו ופאקר: "אני חושבת שאם לא תהיה ברירה, צריך להעלות את התגובה ככתבה וכלשונה ולהביא תגובה של נתניהו. להתעלם מהכותרת, רוב הכתבה זו התגובה. בעקבות התחקיר של רביב דרוקר, תגובת ראש הממשלה".

ישועה השיב לה: "אמרתי לא להעלות בבוקר, היא שאלה אותי ואמרה לי ש'בישראל היום' עלה אז הרשיתי לה. אני מפחד כי גם אחרים מעלים את זה".

אלוביץ' בשיחה: "תהיה לנו תגובה. לא כל מה שטל שלו (עיתונאית וואלה! - מ"ה) רוצה זה...".

ישועה: "זה לא רק טל שלו. אם אני יכול לא להעלות את זה בכלל אני מעדיף לשלוח את זה. וגם אם שמים תגובה של ראש האופוזיציה זה כזה נורא?".

אלוביץ': "גם 'ישראל היום' בבעיה, הם כועסים, יש את דן מרגלית, ומוטי גילת".

דיון בתיקי האלפים. המחוזי, ירושלים 20 באפריל 2021. יונתן זינדל, פלאש 90
שאול אלוביץ' בבית המשפט, היום/פלאש 90, יונתן זינדל

"עיתונאים פרובלמטים"

התובעת תירוש-גרוס התייחסה לשיחה בה עיתונאים כונו פרובלמטים, ושאלה למה הכוונה. ישועה הסביר: "פרובלמטים, זה נאמר הרבה מאוד פעמים, זה אנשים שקיבלו כרטיס אדום מראש הממשלה או רעייתו, שכתבו משהו או שלילי או שהובן כשלילי על ידינו. מסומנים כאנשים שצריכים לצאת".

אלוביץ': העורך הראשי בעט בדלי, זו הכותרת הראשית? השתגענו?"

בשלב זה בדיון התייחסו להתכתבויות מנובמבר 2016, בנוגע לידיעה על תחקיר על הצוללות.
תירוש-גרוס הפנתה להתכתבות בקבוצת ווטסאפ בה חברים ישועה, שאול ואיריס אלוביץ': שאול מלין בשיחה על הכותרת הראשית שנמצאת באותו זמן באתר וכותב: "זאת הכותרת הראשית? השתגענו?", ומפנה לכתבה שעוסקת בפרשת צוללות, ביועץ המשפטי לממשלה ובפעיל המחאה נגד נתניהו, גונן בן יצחק. "זה רק אצלנו (בוואלה!, מ"ה), זה חבר של אבירם (אבירם אלעד העורך הראשי לשעבר, מ"ה). תעשה גוגל מי זה גונן", אומרים בני הזוג לישועה.

אלוביץ' ממשיך: "בעט בדלי". לפי תירוש-גרוס בשלב זה ישועה מגיב להם ש"כל גופי התקשורת העלו אתמול את הידיעה על הצוללות ואנחנו לא, הם (מערכת החדשות, מ"ה) חיפשו דרך להעלות את האייטם באיחור של 15 שעות, ולכן התייחסו לפנייה של היועמ"ש שזו חדשה. גונן לא חבר של אבירם... מה זה הרס את כל מה שעשינו ומה זה בעט בדלי?".

ישועה מסביר את ההתכתבות בעדותו: "מי שבעט בדלי זה אבירם, זה היום השני שלו בתפקיד. בימים שקדמו להגעתו דובר על זה שיהיה בתקופת מבחן, והנה ביומו השני כבר מפרסם ידיעה שיש בה פגיעה בראש הממשלה על תחקיר הצוללות. ניסנו להכשיר אותו אבל זה היה קשור בשורה של תנאים ומחירים, העברה של עיתונאים אחרים ושהוא יקפיד שלא יהיו ידיעות שליליות על ראש הממשלה".

קדם משפט | ניר חפץ נגד אמיר אוחנה. תביעה כספית בגין לשון הרע. השלום, ת"א. ראובן קסטרו
"הכניס גול עצמי". ניר חפץ/ראובן קסטרו

"זו טענה לא נכונה שהאתר היה חמאסניק"

התובעת תירוש-גרוס שאלה את ישועה לגבי הנטייה הפוליטת של האתר. "כמה הסתרת את הדעה הפוליטית שלך באתר ובפני שאול ואיריס אלוביץ?", שאלה.

ישועה: "לא הסתרתי את הדעה שלי. לא עסקתי בזה, לעתים די נדירות לדעתי ציינתי את זה. כריאקציה, זה

לא שבאתי ונתתי את המשנה הפוליטית שלי, אלא כריאקציה בתהליכים הזויים, לא ראויים אז אני לפעמים אמרתי גם את דעתי. כמו שגם הם אמרו".

תירוש-גרוס: "עלתה טענה שהאתר היה שמאל, שמאל קיצוני. האם האתר הי שמאל קיצוני?".

ישועה: "זו טענה לא נכונה שהאתר היה שמאל, שמאל קיצוני או חמאסניק. אני חושב שנסיבות הדברים לאורך הדרך וגם מה שנתבקשנו לעשות זה לא היא קשור לשמאל קיצוני".

בדיון הועלו דברים שאמר יועץ התקשורת לשעבר של נתניהו, ניר חפץ, בשיחות שקיים עם ישועה.

תירוש-גרוס: "אחרי שאתם מדברים על מה שחפץ אומר, איריס אומרת לך 'איזה דביל הוא, הוא תוקע לעצמו גול עצמי כי אסור לו, הוא יכול עכשיו לקבור את עצמו'. ואתה אומר 'ברור, תדברי, תחשבו מה לעשות'. אתה יכול להסביר מה אתה מבין, למה חפץ תוקע גול עצמי?".

ישועה הסביר: "אבירם העורך הראשי בא בטענה שניר חפץ מסתובב ואומר שבפועל הוא העורך, שכל ידיעה הוא צריך לאשר. זה מגיע לעיתונאי חיים לוינסון, והוא מספר את זה. אז אנחנו מספרים על חוסר הדיסקרטיות שלו, אז אנחנו אומרים שהוא תוקע גול עצמי".

רן ברץ, ראש מערך ההסברה הלאומי. פייסבוק, צילום מסך
"יותר נאמן". רן ברץ/צילום מסך, פייסבוק

בהמשך, התובעת עברה לעסוק בהתנהלות של מנכ"ל וואלה! לשעבר מול יועץ תקשורת נוסף של ראש הממשלה באותה תקופה, רן ברץ.

תירוש-גרוס: "רן ברץ כותב לך 'תראה את ההתייחסות של יונה יהב' ומעביר לך מדברי ראש עיריית חיפה. הוא מעביר לך איזו ברכה מראש עיריית חיפה לראש הממשלה, בעקבות פעילות בשריפה בעיר. אתה כותב לו 'מטפל'".

ישועה הסביר בבית המשפט: "רן ברץ היה באותו זמן בלשכת ראש הממשלה, היה מביא ומוציא ידיעות מוטות".

תירוש-גרוס: "הוא שולח גם תמונות וגם לינק לכתבה הזו, ואתה מעביר את אותם דברים גם בקבוצת עם שאול ואיריס אלוביץ'. ואתה כותב להם 'הועלה לבקשת רן. הוא הודה'. איריס אלוביץ' כותבת לך 'דיברתי איתו אחר הצהריים', ומוסיפה, 'אם רן יתחזק, נוכל להשפיע יותר, הוא שפוי יותר'. ואתה אומר: 'אני אכן משתף איתו פעולה באופן מלא, כמו גם עם ניר'".

ישועה הסביר בעדותו: "הוא ציר תקשורת שמעביר בקשות להטייתה סיקור, והיה חשוב כיוון ששאול ואיריס לא היו מרוצים כל כך מניר חפץ ולא בטחו בו, אמרו שרן יותר נאמן מהצורה שמציג את זה למעלה, לא פוגע בהם, לא האמינו שניר כל כך מעביר את הדברים כמו שצריך למעלה (לזוג נתניהו) ולכן יש ציר של ניר שלא מספיק נאמן. ואם רן ברץ יתחזק בתוך הלשכה, אז הוא יוכל להעביר את הדברים כמו שרוצים למעלה".

דיון בתיקי האלפים. המחוזי, ירושלים 20 באפריל 2021. יונתן זינדל, פלאש 90
איריס אלוביץ' בבית המשפט, היום/פלאש 90, יונתן זינדל

שלב החקירה הגלויה: "שמו אותי במסדרון, שאול יצא, רצו שיראה אותי"

כמו כן, ישועה סיפר בעדותו כיצד חתר לבקש אישור ממקורביו של ראש הממשלה בניסיון לגייס את עיתונאי חדשות 13 אלמוג בוקר. "רציתי לקבל אישור פוזיטיבי כי כבר הכרתי את אופי הדברים. חששתי שאני אגרום לבן אדם לעזוב מקום עבודה, להגיע אלינו ואחרי יום יסתבר שהוא לא כשיר מבחינת ראש הממשלה ואשתו. רציתי לוודא את זה עם רן ברץ", אמר.

לקראת סיום העדות, תירוש-גרוס ביקשה מישועה לתאר את הרגע ששמע לראשונה מאנשי הרשות לניירות ערך, שאחת המחלקות בה פתחה בחקירה בעניינה של קבוצת בזק.

ישועה: "הייתי בארצות הברית בביקור אצל הבן שלי, זו היתה שעת לילה מאוחרת. הגיעה שיחה ממספר חסוי, עניתי, ומישהי השיבה 'שלום זה אילן ישועה?'. אמרתי 'כן'. היא אמרה אני פולינה, אני מהרשות לניירות ערך. אילן אני רוצה להזמין אותך לחקירה. קבענו יום או יומיים אחרי החזרה שלי, קיבלתי את הזימון במייל, וזהו".

תירוש-גרוס: "מה ידעת, אם ידעת, על שיח באותה עת של חוקרי רשות ניירות ערך עם עורכי דינך לפני שזומנת או במקביל?".

ישועה: "לא היה שום שיח".

תירוש-גרוס: "וככל שתעלה טענה שגורמי הרשות או מישהו מטעם התביעה עשו איתך איזשהו הסכם שבו הובטח שאם תדבר לא תועמד לדין, מה תאמר על זה?". ישועה השיב: "לא היה שום דבר כזה. היה את הטלפון הזה, והמייל הזה, ופעם הבאה פגשתי אותה".

ישועה המשיך ותיאר כיצד שאול אלוביץ', המעסיק שלו, התעניין האם הוא זומן או נחקר ברשות, והאם הוא יודע על כל גורם אחר שעובד באתר וואלה! ונחקר. ישועה השיב בשלילה.

הוא תיאר את המעבר לחקירה גלויה: "בבוקר של תחילת החקירה הגלויה, התקשרו אלי מוקדם בבוקר ואמרו לי שאני צריך להגיע לנקודה מסוימת ויאספו אותי ללהב 433. חיכיתי בתוך חדר, בשלב מסוים באותו יום שמו אותי במסדרון, שאול יצא, רצו כנראה שהוא יראה אותי. זו האינטראקציה היחידה. למחרת היו לי עימותים, קראו לי לעימותים, שאחד היה עם שאול, אחד עם איריס, אחד עם ניר חפץ ואחד עם סטלה הנדלר".

בעדויותיו הקודמות התייחס ישועה לתכתובות שהציגו את דרישות הסיקור בוואלה! של ראש הממשלה רעייתו משאול אלוביץ'.

בהופעותיו הקודמות בפני בית המשפט המחוזי בירושלים תיאר ישועה את הלך הרוח באתר וואלה! במהלך השנים שבמרכז הפרשה, את התנהלותו מול אלוביץ' ורעייתו איריס, וכן את יחסיו מול הגורמים שפעלו מטעם נתניהו.

ישועה מסר בעדותו בין היתר כיצד אלוביץ' ביקש ממנו להעלות או להוריד אייטמים הקשורים במשפחת נתניהו, בהם כאלו העוסקים ברעיית ראש הממשלה, כמו גם למנוע את העלאתם של מאמרי דעה שליליים. ישועה תיאר כי בעקבות ריבוי הבקשות שקיבלו, "הנורמה הייתה שבעצם אנחנו לא עורכים את האתר".

ביום העדות שלפני כן, הוצגה תכתובת שבה ישועה מברך את אלוביץ' על עסקת בזק-יס ביום חתימתה. אלוביץ' הודה בחזרה לישועה ואמר שיש לו תרומה בכך. בעדויות שקדמו לכך הושמעו שיחות בינו לבין מנכ"לית בזק לשעבר סטלה הנדלר בהן היא הביעה חשש כי החברה תיפגע מאופן הסיקור של נתניהו באתר. בנוסף, הוצגו התכתבויות בינו לבין אלוביץ' כשבאחת מהן האחרון כתב: "תוריד את זה מיד, אני הורג אותך, זה ימנע את אישור יס".

לו"ז שלב ההוכחות

שלב ההוכחות נפתח בתיק 4000 - פרשת בזק-וואלה - במסגרתו נאשם נתניהו בשוחד, מרמה והפרת אמונים, ובני הזוג אלוביץ' נאשמים במתן שוחד. קבוצת העדים הראשונה תכלול מלבד ישועה גם בכירים נוספים לשעבר בוואלה! וכן את עד המדינה שלמה פילבר, שהיה מקורב לנתניהו וכיהן כמנכ"ל משרד התקשורת בתקופה הרלוונטית.

קבוצת העדים השנייה הייתה אמורה לכלול גם היא עדים שקשורים לתיק 4000, אולם לאחרונה החליטו בפרקליטות להעביר אליה את איש העסקים ארנון מילצ'ן ואת העוזרת האישית שלו, הדס קליין. השניים הם עדי מפתח בתיק 1000, במסגרתו מואשם ראש הממשלה במרמה והפרת אמונים בשל קבלת מתנות בסכומי עתק ממילצ'ן ומהמיליארדר ג'יימס פאקר. פרשת טובות ההנאה הייתה אמורה לחתום את שלב ההוכחות, אולם לאחר שהתברר לפרקליטות כי מילצ'ן היה בקשר עם סנגורו לשעבר, עו"ד בעז בן צור, שמייצג היום את נתניהו, הוחלט להקדים את עדויותיהם של מילצ'ן וקליין.

אחרי שיסתיימו העדים הקשורים לתיק 4000 תעבור התביעה לתיק 2000, שעוסק בשיחות שהוקלטו בין נתניהו למו"ל ידיעות אחרונות, נוני מוזס. נתניהו נאשם בתיק זה במרמה והפרת אמונים, בעוד מוזס מואשם כי הציע לנתניהו שוחד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully