וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

15 יום למנדט של נתניהו: התסריטים הכי יצירתיים ומופרכים על השולחן

19.4.2021 / 6:30

בעוד סמוטריץ' וסער חוסמים את כל הדרכים להרכבת ממשלה, בבלפור נערכים לכל התרחישים שיכולים למנוע את החזרת המנדט לנשיא: רוטציות, נשיאות, ואפילו שינוי שיטת הבחירות. וככל שהלחץ גובר - התסריטים הופכים נועזים עוד יותר

נתניהו קורא לבנט וסער: "הצטרפו אלינו להקמת ממשלת ימין חזקה"/צילום: דובורת הליכוד

נותרו עוד 15 יום על שעון המנדט של הליכוד, ובכל יום שעובר, הדרך של ראש הממשלה בנימין נתניהו לממשלתו השישית נראית חסומה יותר ויותר. בין הווטו המוחלט של הציונות הדתית על כל שיתוף פעולה עם רע"ם והווטו המוחלט של גדעון סער על כל שיתוף עם נתניהו - החלום של הליכוד על "ממשלת ימין מלא-מלא" הופך כמעט בלתי אפשרי.

ובעוד במחנה המתנגד לנתניהו סופרים את הימים עד שיכריז על כישלונו, בבלפור עמלים לגבש מתווים, תכניות ותרחישים שימנעו את החזרת המנדט לנשיא בתחילת החודש ומתן ההזדמנות ללפיד, בנט וסער להרכיב ממשלה שתדיח אותו. וככל שהלחץ בסביבת נתניהו גובר, כך גם התסריטים הופכים יצירתיים, מפתיעים, נועזים - ועד מופרכים. חלקם ספינים ובלוני ניסוי תקשורתיים, אבל אחרי ארבע מערכות בחירות, גם בחירות חמישיות הן תסריט מופרך - אז גם למופרכויות אחרות כדאי לשים לב.

ראש הממשלה בנימין נתניהו  בטקס הדלקת המשואות, יום העצמאות ה-73, הר הרצל. יונתן זינדל, פלאש 90
הדרך לממשלתו השישית נראית חסומה יותר ויותר. נתניהו/פלאש 90, יונתן זינדל

שינוי שיטת הבחירות

בימים האחרונים נתניהו החל לדון עם מקורביו באפשרות לערוך בחירות ישירות לראשות הממשלה - במקום לפזר את הכנסת כולה לבחירות חמישיות. זו יוזמה חדשה-ישנה, שנהגתה לראשונה אחרי הבחירות השניות על ידי יו"ר ש"ס אריה דרעי, וקיבלה חיים מחודשים עכשיו, כשנתניהו שוב מתקשה בהרכבת הממשלה.

לפי התרחיש המדובר, ייערכו בחירות בזק תוך 45-30 יום - רק בין מועמדים לראשות הממשלה, זירה שבה נתניהו נהנה בעקביות מיתרון משמעותי בסקרים - מבלי שיתקיימו בחירות לכנסת, והמנצח יקבל תוספת כוח פרלמנטרית שתאפשר לו להרכיב ממשלה. נתניהו סבור שבכנסת, הרווייה במפלגות קטנות שיש להן הרבה מה לסכן בבחירות חמישיות, יימצא רוב שיעדיף ויתמוך בבחירות בזק ישירות. אבל השאלה היא אם יש רוב לשינוי כללי המשחק תוך כדי המשחק - שיביא לו את הניצחון.

בין החליפי לנשיא

התסריט החלומי של בכירים בליכוד ובמפלגות הימין הוא ממשלת 65 מנדטים עם תקווה חדשה, והוא מתפצל לשלל תרחישי משנה, שכולם במהותם מזיזים את נתניהו מראשות הממשלה, באופן זמני או קבוע, ובכך מאפשרים לגדעון סער לרדת מהעץ ולחזור הביתה. נתניהו עצמו שלל על הסף עד היום את כולם, אבל בצוק העיתים הם ישובו ויעלו על שולחנו.

טקס חילופי שרים במשרד הביטחון, 18 במאי 2020. עודד קרני, לשכת העיתונות הממשלתית
אחד מהם יקבל רוטציה? גנץ ובנט/לשכת העיתונות הממשלתית, עודד קרני

בתסריט אחד, נתניהו יחלוק את ראשות הממשלה עם בנט, שיהיה ראשון ברוטציה לשנה, שאחריה שנתיים נתניהו וחזרה לבנט בשנה הרביעית. במקביל, ייחקק חוק שיקצוב את כהונת ראש הממשלה כך שנתניהו לא יוכל לשוב ולהתמודד. כך, סער יוכל להיכנס לממשלה תחת בנט ולהצדיק את הפרת ההתחייבות שלא לשבת תחת נתניהו בכך שהביא לסוף דרכו. בנט כבר הסכים, עקרונית, שנתניהו אפילו לא יצטרך לפנות את הבית בבלפור בזמן שהוא רק ראש הממשלה החליפי.

בתרחיש אחר, על אותו עיקרון, יו"ר כחול לבן, בני גנץ, יקבל הצעה מחודשת למימוש הסכם הרוטציה; כן-כן, אותו הסכם שנתניהו הפר חודש אחרי שחתם עליו, עם הבטחה מחודשת להפוך לראש הממשלה בנובמבר, או אפילו במידי, כדי לסלול את הדרך גם לכניסה של סער. נתניהו יהיה ראש הממשלה החליפי עם שלל סמכויות מיוחדות - וגם כאן, לא יצטרך לעזוב את הבית בבלפור.

רק הליכוד - או ש"ס? - יכול

מתווה הנשיאות כן מוציא את נתניהו מבלפור, אבל מעביר אותו קרוב, מעבר לכביש - לבית הנשיא. בתסריט הזה, נתניהו יהיה המועמד המוסכם של קואליציית ה-65 לנשיאות, והחוק ישונה כך שיהיו בחירות גלויות ולא חשאיות, שיבטיחו משמעת וציות. על השאלה אם נאשם בפלילים יכול בכלל להיבחר לנשיא המדינה יש פרשנויות משפטיות סותרות, וכדי שבית הנשיא יעניק לו חסינות שתעצור את המשפט יידרש שינוי חקיקה אגרסיבי בחוק היסוד, שיהיה קשה מאוד לגייס לו רוב.

לכן, נתניהו לא מתלהב מהמתווה בכלל, ומתייחס אליו בחשדנות. אבל בכירים בליכוד, שחוששים מאיבוד השלטון ופחות רוצים להמליך את בנט או כל אחד אחר, מוצאים בו יתרונות רבים. אם נתניהו יהפוך לנשיא, הם יבחרו מנהיג חדש, שיעמוד בראש המפלגה הגדולה בכנסת ויוכל להרכיב כמעט כל קואליציה שירצה, בלי כל הפסילות והחרמות של גוש רק-לא-ביבי - והשלטון יישאר בידיהם.

יו"ר ש"ס אריה דרעי, ערב הבחירות  22 במרץ 2021. יונתן זינדל, פלאש 90
באחד התרחישים, הוא יבקש את המנדט בשביל שנתניהו ירכיב ממשלה. דרעי/פלאש 90, יונתן זינדל

בהתייעצויות של נתניהו עלו גם תרחישים של המלצה על מועמד אחר מהליכוד או מהימין בסבב ההמלצות הבא אצל הנשיא, כדי למנוע מהמנדט לעבור לידיים של הגוש המתנגד לו. כך לדוגמה, נבדקה האפשרות שאריה דרעי הוא זה שיבקש את המנדט - כשש"ס, יהדות התורה והציונות הדתית - מתאחדות מאחוריו לבלוק של 23 ח"כים. בפועל, נתניהו יהיה זה שירכיב את הממשלה. כבר היו דברים מעולם - בתחילת שנות ה-60 לוי אשכול קיבל את המנדט והרכיב את הממשלה עבור בן גוריון, שהתקשה במלאכת הרכבת הקואליציה. הפעם, ככל הידוע, זה מתווה שנבדק ונגנז באותו הבוקר.

גם התסריט הכי בנאלי נמצא על השולחן: נתניהו יחזיר את המנדט, ייתן לבנט ולפיד לנסות להקים ממשלה בלעדיו - וימרר להם את החיים מבחוץ - מתפקיד יו"ר האופוזיציה. אם הוא לא ימצא קומבינה יצירתית מופרכת אחרת ב-15 ימים הקרובים, הוא עשוי למצוא את עצמו בסרט הזה בכל מקרה, בלית ברירה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully