וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לפיד: יפתיע אותי אם הנשיא לא יטיל עליי את המנדט, המטרה - אחדות עם בנט

עודכן לאחרונה: 18.4.2021 / 20:15

בהצהרה ראשונה מאז הטלת המנדט על נתניהו, אמר יו"ר יש עתיד כי יעשה הכול עבור הקמת ממשלת אחדות ישראלית: "יש פה מיליונים שנמאס להם לריב". בתשובה לשאלת וואלה! על היעדרותו מטקסי יום הזיכרון ויום העצמאות, הבהיר: "סיימתי לשבת ולשמוע את נתניהו מפאר את עצמו"

לפיד: יש נכונות אדירה לשים את המחלוקות בצד, צריך להקים ממשלת אחדות/צילום: קונטקט

יו"ר יש עתיד, ח"כ יאיר לפיד, אמר הערב (ראשון) בהצהרה לתקשורת כי ישראל חייבת ממשלת אחדות, וכי יופתע מאוד אם נשיא המדינה ראובן ריבלין לא יטיל עליו את המנדט אם יו"ר הליכוד בנימין נתניהו ייכשל בניסיונו להקים ממשלה. זאת, ברקע ניסיונו לחדש את המגעים לשיתוף פעולה בגוש המתנגד לנתניהו ואת הלחץ על יו"ר ימינה, נפתלי בנט, שלא להצטרף לממשלה בראשותו. זו הפעם הראשונה שלפיד נושא דברים מאז הטלת המנדט על נתניהו.

"ליש עתיד יש 45 ממליצים. יפתיע אותי מאוד אם הנשיא לא יטיל עליי את הממשלה הבאה, המטרה היא להקים ממשלת אחדות עם נפתלי בנט. ההנחה הסבירה היא שהנשיא יטיל עלי להרכיב את הממשלה", אמר לפיד. "אם נתניהו לא יצליח להקים ממשלה וככה נראה, אז יתנו לנו את ההזדמנות, ונעשה כל מאמץ. יש ליש עתיד 45 ממליצים, מקווה שיהיו לה יותר, אבל המטרה היא להקים ממשלת אחדות ישראלית".

בתשובה לשאלת וואלה! על היעדרותו מהטקסים הממלכתיים של יום הזיכרון ויום העצמאות, הסביר לפיד: "סיימתי לשבת ולשמוע את נתניהו מפאר את עצמו. הטקסים הממלכתיים האלה הפכו לפולחן אישיות". עם זאת, על הטיסה שלו בערב יום השואה, הוא הודה כי "בדיעבד זו היתה טעות".

יו"ר יש עתיד, יאיר לפיד במהלך הצהרה לתקשורת בבית העיתונאים, תל אביב 18 באפריל 2021. אתר רשמי, מערכת וואלה!
"רוצים אחדות כי זה הדבר הנכון". לפיד היום בהצהרה לתקשורת בבית העיתונאים בת"א/מערכת וואלה!, אתר רשמי

"אני רוצה להצטרף למשהו שאמר חברי נפתלי בנט, מדינת ישראל לא יכולה להרשות לעצמה בחירות חמישיות. היא חייבת ממשלה. אנחנו חייבים להחזיר את האמון בין האזרחים להנהגה. חייבים ממשלה שתאחד אותנו. לא ממשלת ימין, לא ממשלת שמאל - ממשלת אחדות ישראלית", אמר לפיד בפתח דבריו. "אנחנו עושים הכול ונעשה הכול - כל דבר - כדי להקים פה ממשלת אחדות ישראלית. ממשלה מתפקדת, טובה, יציבה ואכפתית".

לפיד אמר כי מפלגתו חותרת לאחדות מיום הקמתה. "אנחנו לא רוצים אחדות כי אין ברירה אחרת - אנחנו רוצים אחדות כי זה הדבר הנכון. יש פה מיליוני ישראלים שנמאס להם לריב. נמאס להם מחוסר אחריות ושחיתות. נמאס להם מפולחן האישיות המביך שמתנהל מולם".

הוא פרס את המתווה לממשלה שהוא שואף להקים. "בממשלת האחדות הישראלית יהיו שלוש מפלגות ימין, שתי מפלגות מרכז, שתי מפלגות שמאל. ככה נראית אחדות - כשאנשים שונים עם דעות שונות מחליטים לעבוד יחד", אמר. "קורה פה משהו יותר גדול מכל חישוב פוליטי. זה יותר גדול 'מהבייס', זה ניסיון להציל את המדינה ממערכת מושחתת ומקולקלת שקורעת אותנו מבפנים. זו ההחלטה הנחושה לנהל את זה הפעם אחרת".

עוד בוואלה!

הסחי הפוליטי אכזב גם בשבוע הלאומי הקדוש, והדרך לעצמאות מהפלונטר עדיין רחוקה

לכתבה המלאה

"מאז הבחירות אני מקיים קשר צמוד עם כל מנהיגי המפלגות הרלוונטיות, כולנו מבינים שהגיע הזמן לשינוי, יש מוכנות נדירה לעצור את התהליך שגורם לישראלים לשנוא אחד את השני. לא נעבוד בשביל עצמנו אלא בשביל אזרחי ישראל. המנהיגים לא ירמו אחד את השני", אמר לפיד.

ביחס לדרישת בנט לקול נוסף לימין בממשלת אחדות שכזו, הוא השיב כי לא ינהל על כך משא ומתן בטלוויזיה. "נדמה לי שאתם מחמיצים משהו. הרעיון הוא בממשלת אחדות שמאמינים זה לזה. הבעיה היום של נתניהו היא שאף אחד לא מאמין לו". בנוגע לשיתוף הפעולה עם רע"ם אמר כי יעשה מאמץ לטפל בסוגיות הרלוונטיות לציבור הערבי. "אם נצליח להרים ממשלת אחדות היא תטפל גם בציבור הערבי", הדגיש, והבהיר כי גם אם החרדים לא יהיו בממשלה, "זה לא אומר שלא נהיה איתם בקשר מתמיד, כי זו אוכלוסייה שיש לה צריכים אמיתיים. תהיה הגינות כלפי הציבור החרדי".

כמו כן, אמר לפיד כי חברי מפלגתו "לא פוסלים אף אחד מלבד הכהניסיטים כשותפים עתידיים, כי אנחנו לא רוצים אנשים שתומכים בברוך גולדשטיין או בתאוריות גזעניות חשוכות".

נתניהו קורא לבנט וסער: "הצטרפו אלינו להקמת ממשלת ימין חזקה"/צילום: דובורת הליכוד

זמן קצר לאחר הצהרתו של לפיד, נתניהו הצטרף ללחץ שמופעל בשבוע האחרון על בנט בליכוד לתמוך בהרכב הוועדה המסדרת שהליכוד מעונין בו. בסרטון שהפיץ אמר ראש הממשלה כי "אני קורא גם לבנט וגם לגדעון סער, תצטרפו אלינו ובואו נקים את הממשלה הימנית החזקה. אני קורא לבנט להצטרף להצעה שלנו להקמת הוועדה המסדרת שתשמיר על הכוח של הימין ותשאיר לו זכות וטו. אין שום סיבה שיחבור לשמאל לא בעניין הזה ולא בשום דבר אחר".

מגעים בגוש המתנגד לנתניהו

אמש נועד לפיד עם יו"ר כחול לבן, בני גנץ, והוא צפוי להיפגש עם ראשי מפלגות נוספות בגוש. נותרו עוד 16 ימים למנדט של נתניהו, וברקע הקשיים שלו בהרכבת קואליציית ימין, בגוש המתנגד לו מתכוונים להאיץ את המאמצים לגיבוש הסכמות עוד לפני תום המנדט.

באופן פומבי, בנט ולפיד לא נפגשים או מקיימים שיחות בתקופת המנדט של נתניהו. זאת, למרות שההערכה במערכת הפוליטית היא כי צוותים משני הצדדים משוחחים גם בתקופה זו.

מוקדם יותר אמר לוואלה! גורם פוליטי בכיר כי לפיד הבהיר בשיחה שקיים בימים האחרונים עם אחד מראשי המפלגות בגוש מתנגדי נתניהו כי אין בכוונתו להיענות לדרישה של בנט ליתרון בממשלה פריטטית. לפי התנאי שהציב בנט, יהיה לימין יתרון עם רוב של שר אחד בממשלה, בקבינט ובכל מנגנוני קבלת ההחלטות בממשלה משותפת. הגורם הפוליטי סיפר כי לפיד אמר "לא יקרה" על אפשרות כזו.

ההתנגדות עשויה להוות מכשול לבנט, שיכול היה להצדיק באמצעות הדרישה מהלך של הקמת ממשלה עם מפלגות שמאל ובתמיכת חלק מהסיעות הערביות. למרות שמדובר בדרישה משמעותית שלו, ללפיד אין מרחב תמרון גדול במיוחד, לא רק בשל התנגדותו - אלא גם לאור מסרים שקיבל מבכירים במפלגות העבודה ומרצ כי יתנגדו לכך. כדי לצנן את ההתנגדות, עלתה אפשרות גם שהיתרון לימין יהפוך ליתרון לגוש המרכז-שמאל בתקופה בה לפיד יכהן כראש הממשלה, אך גם זו בעלת סיכויים נמוכים. מיש עתיד נמסר בתגובה: "לא נתייחס לתוכן שיחות בשום מצב".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully