וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יותר מ-3 מיליון מתים מקורונה בעולם, מוקדי המגיפה - הודו וברזיל

17.4.2021 / 18:20

בעוד שבישראל, בריטניה וארה"ב מבצע החיסונים המוצלח הוביל לחזרה מסוימת לשגרה, במדינות רבות בעולם המצב עדיין עגום. תכנית החיסונים של האו"ם לא מצליחה להתרומם, וגם הספק ביעילות החיסונים של רוסיה וסין עלול לפגוע במדינות העניות. "אנחנו לא נמצאים במקום שרצינו"

בוווידאו: עובדי בית חולים בברזיל מטפלים בחולי קורונה/צילום: רויטרס

מספר המתים מנגיף הקורונה בעולם הגיע ליותר משלושה מיליון איש - כך לפי נתונים שפרסמה היום (שבת) אוניברסיטת ג'ונס הופקינס בארצות הברית, כשככל הנראה, הנתונים האמיתיים גבוהים בהרבה, בין היתר בשל טיוח במדינות שונות ופספוס מקרים רבים בשלבים הראשונים של ההתפרצות שהחלה בסין בסוף 2019.

בעת ציון הדרך העקום הקודם של שני מיליון מתים, בינואר, מבצע החיסונים נגד הנגיף היה בחיתוליו. כיום, הוא כבר מתקיים ביותר מ-190 מדינות, אך ברבות מהן הקצב אינו משביע רצון. בעוד שישראל, בריטניה וארצות הברית כבר החלו לשוב לשגרה בזכות חיסון חלקים נרחבים באוכלוסייה, במקומות אחרים, בעיקר במדינות עניות אך גם במדינות אירופה העשירות, מבצע החיסונים סובל ממהמורות רבות והרשויות נדרשות להטיל סגרים והגבלות.

ברחבי העולם, מספר המתים שוב בעלייה, ונע סביב 12 אלף ביום בממוצע, בנוסף ליותר מ-700 אלף מקרים חדשים. שניים מהמוקדים של המגיפה נמצאים בברזיל ובהודו, הסובלות מעומס על בתי החולים בשל התפשטות של וריאנטים מדבקים יותר של הווירוס.

קבורת אישה שמתה מנגיף הקורונה בריו דה ז'ניירו, ברזיל, 15 באפריל 2021. AP
קצב של 3,000 מתים ביום. קבורת אישה שמתה מקורונה בריו, החודש/AP

בברזיל, שם נרשמים כ-3,000 מקרי מוות ליום, כרבע מכלל הקורבנות בעולם בשבועות האחרונים, המשבר הושווה על ידי גורם בארגון הבריאות העולמי ל"הר געש משתולל". למשבר הבריאותי ההולך וגדל בהודו יש השלכות גם מעבר לגבולותיה, משום שהיא מקור האספקה הגדולה ביותר של COVAX, תכנית בחסות האו"ם לחלוקת חיסונים במדינות עניות. בחודש שעבר הודיעה הודו שהיא תעצור את יצוא החיסונים עד שהיא תבלום את התפשטות הקורונה בשטחה.

"זה לא המצב שבו רצינו להיות 16 חודשים לאחר התפרצות של מגיפה, כשיש לנו אמצעי בקרה מוכחים", אמרה מריה ואן קרקוב, אחת ממובילות המאבק של ארגון הבריאות העולמי בקורונה.

ארגון הבריאות העולמי תיאר לאחרונה את מצב אספקת החיסונים ככזה בו עד כ-60 מדינות עשויות שלא לקבל מנות נוספות עד יוני, לפי הערכה אחת. נכון להיום, התכנית סיפקה כ-40 מיליון חיסונים ליותר ממאה מדינות, המספיקים בקושי לרבע מאוכלוסיית העולם.

בסך הכול, מתוך 700 מיליון מנות חיסוני קורונה, 87% מהן ניתנו במדינות עשירות. בעוד שאחד מתוך ארבעה אנשים במדינות עשירות התחסן, במדינות עניות השיעור הוא אחד מתוך יותר מ-50.

בימים האחרונים, ארצות הברית וכמה מדינות אירופיות השעו את השימוש בחיסונים של ג'ונסון&ג'ונסון, בזמן המשך הבדיקה של מקרים חריגים ביותר, אך מסוכנים, של קרישי דם. באופן דומה, גם החיסון של אסטרהזניקה ספג עיכובים והגבלות בעקבות דיווחים על קרישי דם שהובילו אף למוות.

עובד עירייה עם חליפת בטקס שריפת גופת חולה קורונה, מומביי, הודו, 15 באפריל 2021. AP
הודו עוצרת את אספקת החיסונים לעולם. שריפת גופת מת מקורונה במומביי/AP

מקור נוסף לדאגה הוא שמדינות עניות מסתמכות על חיסונים מתוצרת סין ורוסיה, שלפי חלק מהמדענים אינם יעילים כמו אלו שפותחו במערב. בשבוע שעבר הודה בכיר במערך הבריאות בסין כי החיסונים מתוצרת מקומית יעילים במידה פחותה וכי נשקלת האפשרות לערבב אותם עם חיסונים אחרים כדי לחזק את היעילות שלהם מפני הווירוס.

מספר המתים מנגיף הקורונה בארצות הברית הוא עדיין הגבוה ביותר בעולם - יותר מ-560 אלף איש, כשישית מסך כל המקרים בעולם. למרות הירידה המתמשכת בכל המדדים של המגיפה והתאוששות מסוימת של הכלכלה, עם צניחה במספר המובטלים לשפל שלא נראה מאז פרוץ המגיפה, בכמה מוקדים בארצות הברית יש התפרצות מחודשת, במיוחד במישיגן. עם זאת, מספר המתים היומי בארצות הברית ירד לכ-700 בממוצע, לעומת השיא שנרשם בינואר, עם כ-3,400 מתים מדי יום.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully